Nu zaterdag spreekt Sabato met vier modedebutanten over hun eerste keer. In preview: Camille Liebaert over haar zotte kans bij Recto Verso.
‘Ik heb lang nagedacht, want met je familie werken is niet altijd evident. Maar dit project is echt op mijn lijf geschreven.’ Camille Liebaert maakt deel uit van een familie die al vijf generaties in de modebranche zit. Haar betovergrootvader richtte in Deinze een atelier op van korsetterie en bretellen. In de loop der jaren evolueerde het bedrijf tot een belangrijke toeleverancier voor de lingeriesector. Het produceerde jarenlang de elastische stoffen en bandjes voor Marks & Spencer.
Nu nog is Van de Velde, het bedrijf achter onder meer Marie Jo, een belangrijke klant. Een project met de Universiteit Gent om sporters beter te laten presteren, minder blessures te laten oplopen en sneller te laten recupereren, leidde tot de oprichting van een klein confectieatelier voor leggings.
Daar begint het verhaal van het gloednieuwe Recto Verso. ‘Mijn vader wou daar iets meer mee doen’, aldus Liebaert. ‘Dus liet hij twee jaar geleden door een inhousestiliste een eerste collectie ontwerpen.’
Infraroodstralen
Zelf heeft Camille Liebaert er studies handelsingenieur op zitten, maar dat was niet echt haar ding. Na omwegjes in de sportmarketing en bij Delhaize ging ze zich bijscholen in grafisch design en foodfotografie. ‘Ik voelde dat ik iets creatiefs nodig had. Mijn vader was toen al bezig met wat Recto Verso zou worden en had iemand nodig die de collectie kon afwerken en in de markt zetten. Ik ben supersportief en met de knowhow van Liebaert achter me was dit een zotte kans.’
In september vorig jaar begon ze eraan. ‘Er was al een eerste draft, samen met mijn vader heb ik de definitieve selectie gemaakt en enkele meer edgy stuks toegevoegd.’
De collectie - intussen 33 stuks en 19 looks - bestaat uit drie delen, telkens in een andere stof. ‘De T-shirts in ‘nano stitch air’ zijn geweven op de fijnste breimachines die er bestaan, technologie die we zelf hebben ontwikkeld. Dat geeft heel ademende en sneldrogende stoffen, maar met een zeer luxueuze uitstraling.
De Performance-collectie komt in een garen dat lichaamswarmte opneemt, ze omzet in infraroodstralen en die teruggeeft aan het lichaam, waardoor je minder snel krampen krijgt. De Space-lijn ten slotte bestaat uit spacer-stoffen, te vergelijken met neopreen. Onder meer de jassen en ook de chiquere en wat duurdere stuks zijn daarvan gemaakt.’
De naam Recto Verso was een idee van haar vader. ‘Het duale van de collectie moest erin: er is sportswear, maar er zijn ook fashionable stuks voor vrouwen. Midden maart begint de verkoop online en wat later opent in Antwerpen een pop-upshop.’
Een T-shirt vanaf 90 euro, een legging vanaf 160 euro, de jassen kosten zo’n 300 euro. www.rectoversosports.be (website online vanaf midden maart)