9 alternatieven voor wie heimwee heeft naar het 'Old Céline'

Het Céline van Phoebe Philo stond gelijk met minimalistische mode voor powervrouwen. De debuutcollectie van haar opvolger, Hedi Slimane, verschilt dag en nacht. Voor wie dat moeilijk kan verkroppen, bieden andere labels gelukkig soelaas.

September 2018. Hoewel het de modellen op de catwalk waren die grotendeels in het zwart gehuld zouden zijn, stond de rouwstoet vooral buiten. Enkele uren voordat Hedi Slimane zijn allereerste collectie als nieuwe creatief directeur van het Franse luxehuis Celine (zonder accent op de e) zou presenteren, verzamelden de 'Philo-Philes' in Parijs.

De fans van het Céline zoals het er het voorbije decennium onder Phoebe Philo had uitgezien (mét accent op de e in de merknaam) hielden een rouwkransje, gekleed in hun favoriete 'Old Céline'. Want door Slimanes staat van dienst - met zwarte, strakke mode - wisten ze het op voorhand: hun Céline-era was achter de rug.

Advertentie
Advertentie

Geen ontsnappen aan

Phoebe Philo wordt vandaag gezien als een van de meest invloedrijke ontwerpers van de 21ste eeuw. Ze maakte aanvankelijk naam bij Chloé, waar ze haar signatuur van blokhakken en it-handtassen met succes introduceerde. Na vijf jaar hield ze het daar voor bekeken - ze wilde voor haar kinderen zorgen. Maar drie jaar later, in 2008, belandde de Britse met Céline toch weer in een Frans modehuis. Een carrièrestap die de comeback zou betekenen voor het wat ingeslapen Céline.

Over haar ontwerpfilosofie zei ze: 'Ik wou gewoon een broek waar mijn kont goed in stond, in plaats van iets te maken dat de holocaust of zo representeert.' Dat laatste was een referentie aan de dramatische stijl van ontwerpers zoals Alexander McQueen, een stijl die tijdens haar studententijd aan de Londense modeschool Central Saint Martins in zwang was.

Met een doorgedreven minimalisme cultiveerde Philo een luxueuze stijl voor moderne powervrouwen: haar architecturale lijnen waren elegant en haar silhouetten met vaak lange roklengte waren vrouwelijk, zonder saai te worden. Dan zwijgen we nog van de vele it-bags, zoals 'Phantom' en 'Trapeze', waarvoor de wachtlijsten lang waren. Volgens de analisten van het gespecialiseerde modevakblad Business of Fashion krikte Philo in tien jaar tijd de omzet van Céline op van 200 naar 700 miljoen euro.

Skinny-meester

Toen bekend raakte dat Philo zou worden opgevolgd door de Franse fotograaf-modeontwerper Hedi Slimane leidde dat meteen tot consternatie. Slimane is immers in zijn eentje verantwoordelijk voor alle 'skinny' mode die de luxegroep LVMH in huis heeft. Hij introduceerde het skinny kostuum bij Dior Homme en vervolgens lanceerde hij iets vergelijkbaars bij Yves Saint Laurent, maar dan voor vrouwen. De kleren werden zwarte glamrock met pailletten, junkie-chic met veel bloot.

Bij Yves Saint Laurent moest zelfs de 'Yves' uit het logo. Wat zou hij dan bij Céline doen? Wel, exact hetzelfde. Hij veranderde meteen het logo, liet het accent aigu uit de naam verwijderen en debuteerde met een zwarte collectie.
Slimane heeft natuurlijk ook zijn gevolg. Het leverde Saint Laurent winst op. En wie houdt van zijn duistere stijl, zal vandaag tevreden zijn dat er een nieuw platform voor is.

Advertentie
Advertentie

Maar de consternatie bij oude garde was ongezien. 'Een grote 'fuck you' naar alle vrouwen die van Céline hielden', klonk het over dat debuut. 'Saai en voorspelbaar en te veel toxische masculiniteit', aldus modejournalist Tim Blanks.

De Australische Céline-fan Brooke Marks lanceerde een T-shirtmerk met opschriften als 'Bring Philo Back' en 'Respect the E'. Op Instagram explodeerde het aantal followers van @oldceline, een online-hommageaccount. Ook de verkoop nam toe, van 'Old Céline': bij Vestiaire Collective, een online-luxetweedehandsplatform, stegen de vraag en verkoop vorig jaar met 25 procent.

En ook voor andere ontwerpers creëert dit vacuüm opportuniteiten: zolang Phoebe Philo niet opduikt, staan de jonge labels te drummen om dat nieuwe plaatsje in de kast van de hedendaagse powervrouw te bemachtigen.

9x alternatieven voor de fans van 'Old Céline'

Voor de smaakvolle snit: Peter Do

Advertentie
Peter Do
Peter Do
©rv

Waar leer je het beter dan in het team van de meesteres? Peter Do is een van de poulains van Philo. Hij deed runway-evaring op in haar Céline-team voor hij aan de slag ging bij Derek Lam en dit seizoen een eerste eigen collectie ontwierp.
De Amerikaans-Vietnamese modedesigner haalt zijn inspiratie uit de wereld van de mannenkleding, waaruit hij de snit van klassieke menswear combineert met asymmetrische rok- en schouderlijnen en subtiele uitsnijdingen.

De smaakvolle en toch sexy debuutcollectie had succes, want nog voor Do zijn eigen pret-à-portercollectie online aanbood, werden de stukken al verkocht op Net-A-Porter, een van de grootste onlineluxeboetieks van het moment.

In België beschikbaar via www.net-a-porter.com

Voor de handtassen: Gabriela Hearst

Advertentie
Gabriela Hearst
Gabriela Hearst
©Gamma-Rapho via Getty Images

Meer dan om de kleding was het Céline van Phoebe Philo misschien nog bekender wegens de accessoires, en dan vooral de handtassen. 'Luggage' uit 2009 en de latere 'Phantom', allebei met hun kenmerkende glooiende handvaten, waren een instantsucces, met wachtlijsten tot gevolg.

Wie vaak getipt wordt als een alternatief voor 'Old Céline' is Gabriela Hearst. Ooit begonnen met een T-shirtlijn bouwde de Uruguayaanse in 2015 een eigen vrouwenlabel uit dat al snel bekend werd om de minimalistische snit, het sociaal-ecologische bewustzijn - Hearst noemt haar kleding 'utilitaire en mooie honest luxury' - en de handtassen. Wie eyecatchers als de 'Nina Bag', 'Demi' of 'Rafaela' te pakken wil krijgen, moet ook hier op de wachtlijst. 

Voor de kostuums: Khaite

Khaite
Khaite
©rv

Losse kleding met mooie details - zoals fijn zijden plooiwerk en contrasterende naden - maken van het Amerikaanse Khaité een mooie nieuwkomer in de kast van de moderne 'working woman'. Dat, en de coole kostuums die een belangrijk onderdeel van de collecties vormen. 

Voor de comfortabele stoffen: Arjé

Arjé
Arjé
©rv

De naam 'Arjé' vindt zijn oorsprong in een Grieks filosofisch concept dat 'de essentie van alles' betekent. In het geval van het kledingmerk van het ontwerpersduo en koppel Bessie Afnaim Corral en Oliver Corral houdt dat vier eerder tijdloze collecties per jaar in, met kostuums, comfortabele knitwear (ook voor hem) en jurken in vloeiende zijde in aardetinten van beige tot oker.

In Europa beschikbaar via MyTheresa.com

Voor de uitgepuurde vorm: Rejina Pyo

Rejina Pyo
Rejina Pyo
©rv

Als de onlinewereld een barometer is voor later succes - en daar kun je in de mode steeds vaker van op aan - dan is het hoog tijd om uit te kijken naar Rejina Pyo. De Koreaanse studeerde - net als Phoebe Philo - af aan de modeopleiding van Central Saint Martins in Londen en leerde het metier verder kennen bij Roksanda, onder meer een favoriet van Michelle Obama. Pyo's kleren en handtassen hebben een uitgepuurde en oversized vorm.

Zowel de blouses als de jurken zijn grafisch en speels, maar ogen tegelijk moeiteloos elegant. De vrolijke kleuren en lichte patronen, verhinderen dat haar minimalistische ontwerpen saai zouden worden én passen perfect in het trending pastelkleurenpalet dat je dit seizoen ongetwijfeld op je socialmediafeed zult zien voorbijglijden. 

Voor de casual look: Joseph

©rv

Joseph begon in de jaren zestig in Londen als een kapsalon dat al snel uitgroeide tot een avant-gardistische kledingboetiek naarmate wijlen eigenaar Joseph Ettedgui merken als Kenzo en Prada in de hoofdstad introduceerde. Het inhousemerk Joseph bestaat al sinds 1972, maar krijgt steeds meer belangstelling sinds het enkele jaren geleden in de kalender van de London Fashion Week werd opgenomen. Vooral de ontwerpen van de casual vrouwenkleding worden daar fel gesmaakt.

Voor de gesofisticeerdheid: Loewe

Loewe
Loewe
©Gamma-Rapho via Getty Images

Net zoals het Céline van vóór Philo, was ook het Spaanse Loewe lange tijd een ietwat slapend merk. Maar dan werd het wakker geschud door Jonathan 'JW' Anderson, een Noord-Ier die een acteercarrière inruilde voor de mode.

Aanvankelijk concentreerde hij zich op mannenmode, maar het zijn Andersons vrouwenkleren die hem echt populair maken. Sinds 2013 ontwerpt hij de collecties van Loewe, waar hij zijn gesofisticeerde kleding- en accessoirecollecties afwisselt met net iets minder Céline-achtige, maar wel erg vrolijke details, gaande van sneakers met krullende elfenzolen of handtassen in de vorm van handtassen in de vorm van konijnen en olifanten. 

The Row
The Row
©rv

Voor de luxueuze uitstraling: The Row

Het duurde jaren voor Mary-Kate en Ashley Olsen hun kinderjaren als televisiesterretjes van zich kregen afgeschud, maar vandaag staat de tweeling, ondertussen 32, vooral bekend om The Row: de kledinglijn die ze in 2006 oprichtten. The Row kun je niet langer afdoen als zomaar een celebrity-zijprojectje. De tweeling voegt niet meer toe dan nodig, hun collecties zijn minimalistisch en soms bijna een tikkeltje ascetisch. Met zijn luxueuze uitstraling, ingetogen kleuren én astronomische prijskaartjes heeft The Row zowat alles in huis om het oude Céline te vervangen. 

Voor de brede hakken: Miista

Miista
Miista
©rv

Met kleurrijke posts die wel schilderijtjes lijken en een in Instagram-geïncorporeerde webshop is het Spaans-Britse Miista een van die opkomende hippe merken die online populair werden. Het schoenenmerk dat zich met prijzen tussen 168 en 227 euro in het hogere middensegment bevindt, sluit mooi aan bij de comfortabele esthetiek, met brede hakken en mooie stoffen, van het vroegere Céline. 



Gesponsorde service

Lees Meer