Als kind al kreeg Rinata Sizova complimenten over haar lange, blonde haren. Het geheim zat toen in de brouwsels die mama Gulnara fabriceerde met kruiden en planten, geplukt op de Kazachse hoogvlaktes. Vandaag zit het geheim in de glazen flesjes van hun eigen label L’Arin.
‘Ik was een slaaf van mijn eigen haar’, vertelt de 32-jarige Rinata Sizova, geflankeerd door haar moeder Gulnara, die herkennend knikt. Beide dames hebben – hoe kan het ook anders – een prachtige bos lang haar. Een coupe waarvoor ze, zo beweren ze allebei, geen enkele moeite moeten doen. ‘Ik heb zelfs niet in de spiegel gekeken voor ik vanochtend mijn huis uit wandelde’, aldus Rinata, en dat was ooit wel anders.
‘Ik was als tiener obsessief bezig met hoe mijn haar eruitzag. Zou ik het wassen? Of toch morgen pas? Voor mij werd het na een tijdje zo’n last dat de enige oplossing was om het elke dag opnieuw te wassen én in model te brengen. De tijd dat ik daarmee verloren heb!’
Gelukkig kwam moeder Gulnara met enkele wondermiddeltjes op de proppen. Kruidenmengsels die ze fabriceerde op basis van de kennis die ze decennia geleden had opgedaan met haar grootvader op de Kazachse bergflanken.
‘Mijn grootvader was een herborist’, zegt Gulnara. ‘Van hem hebben we heel veel kennis meegekregen, en vooral ook de overtuiging dat er geen chemicaliën nodig zijn om huid en haar goed te kunnen verzorgen, wel integendeel. De man is heel oud geworden trouwens.’
Over die chemicaliën wil dochter Rinata niet te veel uitweiden. De vraag hoe schadelijk die wel zijn voor onze haren wimpelt ze af door te stellen dat dat voor elke shampoo anders is. Maar de toon is daarmee wel gezet: we zijn hier niet om over de ‘slechte’ ingrediënten van de concurrentie te praten, wel om uit te gaan van de eigen sterkte van L’Arin: 100 procent natuurlijke haarverzorging.
‘Wat ons uniek maakt, is de vrijheid die vrouwen herwinnen als ze L’Arin gebruiken. De wetenschap dat je haar er goed uitziet zonder er uren aan wasbeurten en styling in te steken, ervaren onze klanten als de grootste troef.’
Moeder en dochter zien vooral een groot potentieel bij Generatie Z, die gevoelig is voor ecologisch verpakkingen én die heel lang haar heeft.
Brandnetel en citroengras
De ingrediënten die in de shampoos, de conditioners, de serums en de maskers zitten die L’Arin aanbiedt, zijn geen groot mysterie. Zowel de verpakkingen als de website leggen precies uit wat je mag verwachten. Een hydrolaat van brandnetel bijvoorbeeld, of essentiële oliën uit citroengras en bergamot. ‘We hebben eerst een grote ingrediëntenlijst samengesteld van de planten en kruiden die in en rond België groeien, en van daaruit zijn we vertrokken.’
Samen met die plantaardige kennis is het toch vooral het productieproces dat voor L’Arin het verschil maakt. Hoe die planten omzetten naar bruikbare ingrediënten voor cosmetica? En het is hier dat de kennis van mama Gulnara van pas komt. Gulnara is niet de spraakwaterval die haar enthousiaste dochter wel is.
Zogezegd, omdat ze de Nederlandse taal niet volledig machtig is, maar dat blijkt allemaal prima te lukken zodra ze een beetje loskomt. En al zeker als ze over haar stokpaardje mag vertellen. Want Gulnara was, vóór haar komst naar België ruim twintig jaar geleden, hoogleraar industriële productie in Kazachstan.
‘Voor mij was België een echt walhalla’, legt ze uit. ‘Hier wordt zowel de beste chocolade ter wereld geproduceerd als het beste bier én de top van de farma-industrie zit hier.’ Dus bleef Gulnara ook hier, met haar dochtertje Rinata, naar wie later het label L’Arin vernoemd zou worden.
Crowdfunding
‘We zijn daar al ongeveer acht jaar mee bezig, met het onderzoek en de opstart van L’Arin’, aldus Rinata, die intussen ervaring opdeed als vertaler-tolk Russisch-Nederlands en als accountmanager in de cosmeticasector.
Je hebt helemaal geen chemicaliën nodig om je huid en haar goed te verzorgen.Gulnara
Ze is bijzonder welbespraakt en gepassioneerd, maakt vergelijkingen tussen stijltangen en fastfood – ‘Goed voor een keertje, maar niet voor elke dag’ – en noemt Antwerpen ‘een vruchtbare bodem voor ondernemingszaadjes’. De financiële steun voor dit project komt voort uit een crowdfundingcampagne, aangevuld met steun van de bank en eigen input.
Over de taakverdeling tussen moeder en dochter bestaat weinig discussie. Gulnara volgt de eigen testlabs en productie-units in Antwerpen en Laarne op de voet, terwijl Rinata al de rest regelt. ‘We laten ons bovendien omringen door de beste consultants in hun vakgebied.’
Zonder schuim
Voorlopig zijn de producten van L’Arin vooral te koop via de webshop, maar de eerste contacten met verkooppunten zijn gelegd. ‘We zijn vrij selectief, het natuurlijke verhaal moet kloppen.’ Ook zijn moeder en dochter volop bezig met het uitwerken van nieuwe L’Arin-producten. ‘We hebben nog heel veel recepturen liggen’, aldus Rinata.
Behalve haarverzorging maakt L’Arin nu ook handzeep en alcoholgel (om u welbekende redenen), maar ook bodyscrub. ‘Voor de huid kunnen we ook wat betekenen’, legt Rinata uit. ‘Wat weinig mensen beseffen, is dat haarverzorging eigenlijk vooral de juiste verzorging voor de hoofdhuid inhoudt. Shampoo moet je op de schedel inmasseren en die verspreidt zich dan automatisch over de rest van het haar. Twee pompjes volstaan.’
Opmerkelijk bij het gebruik van de L’Arin-shampoos is het uitblijven van schuim. ‘Schuim vervult geen enkele functie, het is vooral een gewoonte’, aldus Rinata, die zich eerder focust op de reinigende functie van shampoo en voor het wellnesseffect een beroep doet op de ontspannende geuren van essentiële oliën.
‘Onze haren worden zowel van binnen- als van buitenuit grondig vervuild. Aan drugs en alcohol kunnen wij niets verhelpen, maar de impact van luchtvervuiling, van slecht water en andere cosmetica, die kunnen we met de kracht van planten en kruiden wél wegwerken.’
Generatie Z
Moeder en dochter zien vooral een groot potentieel bij Generatie Z, een jonge generatie die niet zomaar eender wat op de haren smeert, die gevoelig is voor ecologisch verantwoorde verpakkingen in glas én die heel lang haar heeft. ‘De jonge meisjes hebben vandaag inderdaad lang haar, dat speelt zeker in ons voordeel.’
Voor de komende jaren willen Rinata en Gulnara vooral verder groeien als label, méér ingrediënten ontdekken, zowel in eigen land als in de buurlanden, én nieuwe productreeksen ontwikkelen. ‘Eigenlijk zou ik onze productie sexy willen maken’, zegt Rinata. ‘Ik droom ervan om onze productieketen onder te brengen in een soort glazen kamer, zodat iedereen kan komen kijken hoe alles precies gemaakt wordt. Al is dat concurrentiegewijs misschien niet zo heel slim.’