Van artificiële intelligentie tot DNA-tests: deze drie nieuwe Belgische projecten bewijzen dat technologie perfect matcht met schoonheid.
1. Insentials
Er is geen ontkomen aan: 95 procent van alle vrouwen kampt op een gegeven moment met een vitaminetekort. Daarom ontwikkelde Amandine De Paepe een lijn Belgische voedingssupplementen die de vrouwelijke interne keuken ordenen: Insentials.
De Paepe studeerde biomedische wetenschappen, voedingswetenschappen en orthomoleculaire chemie. De Latemse stond aan de wieg van XLS, een bekend afslanksupplement uit de Omega Pharma-stal dat je in het gros van de Belgische (para)farmacieën vindt. ‘Toch bleef ik moeilijkheden hebben met de positionering’, zegt ze. Zulke gewichtsverliessupplementen bestrijden alleen het symptoom, en niet de ongezonde voeding aan de basis. ‘Voor mij moet alles in een holistisch kader passen’, zegt De Paepe, die een carrièreswitch maakte en zelfstandig medisch voedingsadviseur werd. Insentials, dat ook antioxidanten, energieboosters en slaapbevorderende supplementen bevat, is deel van de bredere aanpak waarin ook Ceres Pharma-CEO Mario Debel heil ziet en voor 30 procent in investeerde.
Elke Insentials-bestelling wordt voorafgegaan door een vragenlijst en opgevolgd met chatsessies en voedingsadvies. ‘Bij een energiedipje stelt de apotheker een supplement voor met wel 30 laaggedoseerde vitamines’, zegt De Paepe. ‘Vaak volstaan vijf ingrediënten in een hoge dosering. Die selecteer ik dankzij mijn vragenlijst.’ Dat gaat van algemene vragen over je gezondheidsprioriteiten en je beautywensen tot persoonlijke vragen over mogelijk emo-eetgedrag en zelfs onwelriekende flatulentie: alles beïnvloedt haar advies.
Nog meer weten is ook mogelijk: terwijl een bloedanalyse in een momentopname je cholesterol- en vitaminewaarden onthult, vertelt de – eveneens optionele – DNA-test hoe je grondplan in elkaar zit. Daarmee stemt De Paepe haar adviezen nog preciezer af met wat ze ‘precision nutrition’ noemt.
Behalve een algemene basiskuur met onder meer vitamine B12, foliumzuur en omega 3-vetzuren – ‘waar elke vrouw baat bij heeft’ – ontwikkelde De Paepe daarom specifieke cocktails, onder meer voor de huid. ‘Insentials Beauty bevat collageen voor een elastische huid, gecombineerd met vitamine C om de opname van die eerste te garanderen, hyaluronzuur en ijzer. Spuit botox zoveel je wil, een overbelaste lever zal een mooie huid altijd in de weg staan. Je moet vanbuiten én vanbinnen werken, dat is bewezen.’
Insentials, ook beschikbaar in abonnementsvorm, vanaf 24,90 euro
2. Routinely
Algoritmes zijn meer dan AI-software die je telkens weer kattenvideo’s aanraadt of bedenkelijke politici aan de macht helpt. Routinely is een nieuw Belgisch-Nederlands skincaremerk dat de technologie aanwendt om je consequenter en dus doeltreffender te doen smeren.
Wie al eens op zoek ging naar nieuwe huidverzorgingsproducten weet met welk probleem Charlotte Van Loock, de Belgische oprichtster van Routinely, opgezadeld zat: ‘Door het grote aanbod loop je gemakkelijk verloren.’ Het nieuwe merk van de voormalige L’Oréal- en Ikea-marketeer moet dat euvel nu verhelpen: Routinely is een reeks van dertien combineerbare serums met actieve ingrediënten die inspelen op je typische noden: hyaluronzuur voor hydratatie, vitamine C voor glow, en retinol tegen huidveroudering. Het grote verschil met andere skincare is de bijbehorende app: om je de juiste serums uit het aanbod voor te stellen, vraagt de Routinely-app je de kleren van het lijf: over je slaap-, je eet- en ook je drinkpatroon, alcohol incluis.
Het belangrijkste – en moeilijkste – dient zich pas aan ná een aankoop: consistent en correct smeren. Dat is waar Routinely ‘slim’ wordt: de app zegt welke van hun serums je wanneer, in welke volgorde en in welke hoeveelheden moet smeren. ‘Daarvoor baseert de app zich op alle informatie waartoe klanten vanuit hun andere apps inzage geven: luchtvochtigheid en -vervuiling, uv-straling, slaap, stress, tot de menstruele cyclus toe’, vertelt Van Loock.
Met die algoritmes slaat Routinely alvast een interessante weg in. Als je met al die kattenvideo’s überhaupt aan smeren toe komt, natuurlijk.
Routinely, app beschikbaar in de app store, 29,90 euro per serum
3. Lynn’s Apothecary
Het aantal natuurlijke producten mag dan al toenemen, toch stoot je in de beautysector nog vaak op greenwashing. ‘Door de gebrekkige regulering kan een product dat slechts 5 procent natuurlijke ingrediënten bevat toch probleemloos ‘natural’ op de verpakking zetten’, zegt Lynn Khoury Soubra. Vastberaden om niet in die val te trappen, werd de oprichtster van de ‘clean beauty’-shop Lynn’s Apothecary dan maar haar eigen waakhond.
Voor een gezichtsolie, bodylotion of deodorant ook maar in de buurt van haar winkelrekken komt, factcheckt Soubra de ingrediëntenlijst met de in-househulp van een doctor in de biochemie. ‘Kunnen producenten meer informatie voorleggen? Zijn de concentraties veilig? Over welk product gaat het echt? Vaak zijn er onduidelijkheden: kijk naar glycerine, aan de naam kun je niet afleiden of die dierlijk of plantaardig is.’
Soubra is Libanese en opende Lynn’s Apothecary aanvankelijk in Beiroet, waar ze in 2016 pionierde met clean beauty: ‘Voor de meer dan dertig merken die ik introduceerde, was ik het eerste verkooppunt in de Golfregio.’ Dat ze sinds kort een Belgische webshop heeft en hier woont, is een samenkomst van omstandigheden. Geplande: het werk van haar man en de voor een webshop ideale centrale ligging van België. En ongeplande, zoals de economische crisis die Libanon raakte, waardoor ze sneller dan verwacht verhuisde.
Ook in de onlineversie blijven de strikte selectievoorwaarden gelden voor de lichaamsverzorgings-, make-up- en haarproducten van Lynn’s Apothecary, alleen werkt ze nu vanuit een Brussels atelier. Onlangs nog voegde Soubra het Belgische Maiwe toe, rozenbottelolie en ‘superspul’. De toegenomen kwaliteit in de sector is de grootste evolutie: ‘Natuurlijke producten kunnen vandaag even effectief zijn als synthetische.’