Pharrell Williams lanceert een genderneutraal en eco skincaremerk

Hoezo, Pharrell Williams lanceert zijn eigen cosmeticaproducten? Heeft hij die dan nodig: de man kan met zijn babyhuidje toch niet veel ouder zijn dan pakweg 35 jaar? In werkelijkheid wordt de zanger en producer dit jaar 48. Geniale marketing.

Dat shockeffect zal Pharrell Williams maar één keer kunnen uitspelen, natuurlijk. Want echt iédereen heeft de afgelopen weken de leeftijd van de Amerikaanse muziekmaker gegoogeld. Hij bezit – of bezat althans – de gave om leeftijdsloos door het leven te gaan. Met dank aan zijn strakke, jong ogende gezicht. En oké, misschien ook wel aan zijn kleine gestalte.

Over dat huidje kreeg Williams almaar vaker complimenten, dus kwam hij samen met zijn dermatologe Elena Jones op het idee om een eigen cosmeticalijn uit te brengen. Jones is het wetenschappelijke brein achter de drie producten die de Humanrace-lijn telt: de cleanser, de exfoliator en de crème.

Advertentie

Smeren met Pharrell Williams

‘Ik wilde per se een routine lanceren, een opeenvolging van producten die je telkens opnieuw kunt gebruiken als onderhoud voor de huid’, legt Williams uit. Het aanbrengen van de drie stappen duurt niet langer dan drie minuten, belooft Williams, en hij demonstreert dat ook in een intussen viraal gegaan filmpje op YouTube, in samenwerking met Vogue.

Als er één boodschap is die Williams met de Humanrace-lijn naar buiten wil brengen, dan wel die van diversiteit.
Ontwikkelaar Humanrace

Tja, wie cosmetica lanceert, moet aan de tutorials natuurlijk. Een fenomeen dat ook Williams’ vrouw Helen Lasichanh hilarisch vindt. Zij staat blijkbaar naast de camera te giechelen terwijl haar man de tutorial opneemt. Maar de belangrijkste ontboezeming in de video is de gouden raad die Pharrell Williams ooit meekreeg van Naomi Campbell. ‘Pharrell, wanneer je je gezicht reinigt, maak je bewegingen omhoog, niet omlaag. Zwaartekracht, weet je wel.’

Pharrell Williams wordt dit jaar 48.
Pharrell Williams wordt dit jaar 48.

Rijstpoeder en trilzwam

De routine die Williams voorstelt, begint met de ‘Rice Powder Cleanser’, een reinigingsproduct op basis van rijstpoeder en trilzwam. Die laatste krijgt in het Engels de naam ‘snow mushroom’, omdat hij het uiterlijk heeft van een gigantische sneeuwvlok. In Azië wordt de zwammensoort al duizenden jaren gebruikt om de huid te hydrateren en stilaan verovert het ingrediënt nu ook onze contreien.

Advertentie
Advertentie

Nog een idee dat onze contreien verovert, is het compacter bundelen van actieve stoffen in cosmetica. Vaak bestaat de inhoud van flacons voor een groot stuk uit water, en dat is overtollige ballast met het oog op transport en verpakking. Williams lanceert de cleanser dan ook in poedervorm. Thuis gewoon een beetje water toevoegen en ’s morgens en ’s avonds als reiniging voor het gelaat gebruiken.

Tweede stap is de ‘Lotus Enzyme Exfoliator’, een diepe reiniger met glycolzuur die de dode huidcellen verwijdert. Die mag je maar twee tot drie keer per week gebruiken.

De finishing touch bestaat uit de ‘Humidifying Cream’, een dagcrème waar opnieuw die trilzwam in voorkomt, ditmaal gecombineerd met het razend populaire hyaluronzuur.

Humanrace 'Rice Powder Cleanser', 'Lotus Enzyme Exfoliator' en 'Humidifying Crème'
Humanrace 'Rice Powder Cleanser', 'Lotus Enzyme Exfoliator' en 'Humidifying Crème'
©Tian Khee Siong

Genderneutraal en duurzaam

Als er één boodschap is die Williams met de Humanrace-lijn naar buiten wil brengen, dan is het wel dat er in de (cosmetica)wereld geen onderscheid gemaakt moet worden tussen mannen en vrouwen, tussen blank, zwart en alles daartussenin, of tussen oud en jong.

De succesvolle producer voorziet zijn verpakkingen ook van alle mogelijke labels die een product dezer dagen moet dragen: geen gluten, geen geurtjes en geen dierlijke onderdelen. De knalgroene potjes uit gerecycleerd plastic hoef je zelfs maar één keer aan te kopen, daarna volgen navullingen in – alweer – gerecycleerd karton. Al is dat nog niet meteen aan de orde.

De eerste ‘drop’ van de collectie op 25 november was op minder dan 24 uur uitverkocht. Pharrell belooft Sabato alvast om eind deze maand opnieuw producten op de website te plaatsen. Vertel het niet verder.

Advertentie