Kerstidee: het kaartspel waarmee u uw bubbel opnieuw leert kennen

Waarover praat je nog aan de feestdis als je al een heel jaar lang bubbelgewijs met dezelfde mensen aan tafel zit? Met het kaartspel van Koreen Odiney kom je al snel uit bij een diepgaand gesprek. Maar een huilbui behoort ook tot de mogelijkheden.

Over de man die voor mij zit, weet ik ongeveer alles: van zijn schoenmaat en zijn pincode tot het soort snoep waarmee ik zijn vergiffenis koop. Maar met de quizvragen van ‘We’re Not Really Strangers’ tussen ons in – Wat vrees je het meest: succes of mislukking? Welke titel verdient dit hoofdstuk van je levensverhaal? Wat is de recentste leugen die je je moeder verteld hebt? – betreed ik onbekend terrein.

Speel ‘We’re Not Really Strangers’ met volslagen onbekenden – Tinder, iemand? – en je gooit de vragen over werk, hobby’s en huisdieren overboord om meteen betekenisvolle raakvlakken op te sporen. Maar speel het met de knuffelcontacten die je van zo dichtbij kent dat je ze tijdens de lockdown soms vanonder je nagels moest peuteren, en het lijkt alsof je opnieuw kennismaakt. Wat ook zijn voordelen heeft.

Advertentie
Advertentie
In een wereld waar de knuffels en de sociale contacten gerantsoeneerd zijn, móést ‘We’re Not Really Strangers’ wel een succes worden.

Zo boor je gespreksonderwerpen aan die zowel corona als het dagelijkse wel en wee van je bubbel overstijgen, zonder je bubbel te verlaten. Het opzet is eenvoudig: met twee of meer spelers doorloop je drie niveaus met vragen die je daarvoor nog nooit gesteld hebt. Daardoor heeft het kaartspel in het beste geval wat weg van een psychotherapeutische sessie, maar dan met vrienden, geinige opdrachten op wildcards, en – waarom niet – een dessert.

Wereldbeweging

‘We’re Not Really Strangers’ – afgekort als WNRS, uitgesproken als ‘winners’ – is de uitvinding van Koreen Odiney, een fotografe uit Los Angeles. Amper 25 is ze, maar met haar geesteskind is ze uitgegroeid tot de spirituele moeder van ‘een wereldbeweging’ – dixit het zakenblad Forbes – die haar fans aanport dieper te graven, te vragen hoe het écht met iemand gaat, en minutenlang in andermans ogen te staren. Allemaal met een betekenisvolle connectie als doel. In een wereld waar de knuffels en de sociale contacten gerantsoeneerd zijn, móést ‘We’re Not Really Strangers’ dus wel een succes worden.

Advertentie
Advertentie

Het was dankzij zo’n betekenisvolle connectie dat de bal aan het rollen ging. Koreen Odiney is iemand die sociaal contact ademt, en wildvreemden de gekste vragen stelt. ‘Had ik liefdesverdriet, dan vroeg ik zomaar aan mensen hoe zij over het hunne waren geraakt’, illustreert ze. Toen ze als tiener onbekende passanten op straat ging fotograferen, stelde Odiney steevast een trio van vragen: hoe heet je? Hoe oud ben je? En wat passioneert je? ‘Met een camera in de hand kon ik iedereen benaderen en een praatje slaan.’

Dat Koreen er niet slecht uitziet – ze werkt als model bij The Society, dat ook de topmodellen Kendall Jenner en Adut Akech op de payroll heeft – zal het ‘connecteren’ wel enigszins geholpen hebben, maar goed.

‘We’re Not Really Strangers’  is de uitvinding van Koreen Odiney, een fotografe uit Los Angeles.
‘We’re Not Really Strangers’ is de uitvinding van Koreen Odiney, een fotografe uit Los Angeles.
©Philip Van Bastelaere

Instagramhype

Op een dag ontmoette ze zo lukraak een man in het park. Hij zat poëzie te lezen en voorspelde dat ze ooit een boek zou schrijven met de titel ‘We’re Not Really Strangers’. Hij sloeg de bal mis, zij het maar gedeeltelijk. De quote bleef plakken, maar in plaats van een literaire bestseller, werd het een kaartspel. Ondertussen is WNRS al duizenden keren over de toonbank gegaan en verzamelde het een online gevolg van meer dan 2 miljoen fans.

Tijdens de eerste lockdown doken de kaartjes op in de Instagram-feeds van influencers als actrice Tracee Ellis Ross, de dochter van Diana Ross, en Hailey Bieber, het model met wie Justin Bieber getrouwd is. Zelfs dé televisietherapeut van de VS, Dr. Phil, tipte het spel aan zijn publiek.

Met extra aanvulpacks en vragenkaartjes over eerlijk daten, politiek en racisme blijft de game up-to-date.

Odiney weet dan ook als geen ander de gevoelige snaar van haar volgers te raken. Tijdens de lockdown bedacht ze een gratis pdf-versie van haar spel die je met enig googelen nog terugvindt. ‘Buitenstappen om nieuwe mensen te ontmoeten kan vandaag niet’, zegt ze. ‘Maar we kunnen onze bestaande banden wel versterken.’ Met extra aanvulpacks en vragenkaartjes over eerlijk daten, politiek en racisme blijft ze haar game up-to-date houden, en ze bespeelt de sociale media tot in de perfectie.

Op Instagram zijn haar urban landschappen met melige quotes een succes. ‘Ik mis het idee dat ik van je had’ op een afbrokkelende muur of ‘Jaag je vrede of plezier na?’ op een snelweg krijgen duizenden likes en comments. Voorts staat Odineys account vol aanstekelijke getuigenissen, handgeschreven briefjes en natuurlijk hippe merch. ‘Your anxiety is lying to you’ en ‘Emotionally available’ blokletteren de oversizede hoody’s en T-shirts. Mental wellness was nog nooit zo cool.

Emotioneel

Het spel spélen is echter net iets uitdagender dan de Instagram-foto’s liken. Want hoe win je een spel waarin je elkaar ontboezemingen in plaats van winkelstraten moet ontfutselen? De baseline van ‘We’re Not Really Strangers’ luidt ‘Opgepast: gevoelens kunnen opduiken’. Maar dat effect heeft Monopoly ook weleens. Of werd het spelbord bij jou nog nooit van de tafel geveegd, misschien?

En WNRS lijkt op nog wel meer vlakken op het klassieke bordspel. Net als bij Monopoly zijn er twee manieren om een potje WNRS aan te pakken: op veilig spelen, of spelen om te groeien. ‘Alleen op de tweede manier kun je winnen’, verklapt de gebruiksaanwijzing. Ofte: wie is klaar voor nog meer onbekend terrein?

We’re Not Really Strangers, 36,60 euro (verzending incluis).

Advertentie