© Amanda Demme / © ArtPartner

Gwyneth Paltrow: van actrice tot CEO van miljoenenbedrijf Goop en een eigen Netflix-serie

Gwyneth Paltrow krijgt haar eigen reeks op Netflix. In elke aflevering zal ze haar wellbeingtips delen met de miljoenen fans. Goop, het lifestyleplatform dat Paltrow oprichtte in 2008, groeide uit tot een serieus bedrijf. Maar tegelijk is het ook het meest gecontesteerde merk in de lifestyle-industrie. Hoog tijd voor een etentje én interview met actrice en CEO Gwyneth Paltrow in het sterrenrestaurant Marcus in Londen. Maar dat zag La Paltrow ietsje anders...

Advertentie
© Jo Elisson

'Oh my God', zucht ze, haar stem doordrenkt met dat typische Amerikaanse accent. 'Wat moeten we hier nu eten?' We hebben met Gwyneth Paltrow afgesproken in het sterrenrestaurant Marcus, in het hotel The Berkeley in Londen. Paltrow straalt zoals alleen celebrity's dat kunnen. Perfect blond, mooi en net niet bruin genoeg om alle sproeten te verstoppen. En toch. Zelfs de Oscarwinnares en oprichtster en CEO van het wellbeingbedrijf Goop kan de kille sfeer in de zaal niet neutraliseren.

Ze laat haar blik nog eens over de spijskaart glijden: van lamsvlees dat 36 uur lang gegaard is - een van de specialiteiten hier - tot geroosterde brasem met slakken uit Dorset, en zegt dan: 'Deze troep krijg ik niet binnen. Laten we naar mijn suite gaan en roomservice bestellen.' De auteur van vijf kookboeken, onder meer 'The Clean Plate' dat sinds deze maand in de boekhandel ligt met gezonde eetschema's en detoxtips, en een reeks diëten om het lichaam te zuiveren, heeft haar oog laten vallen op een clubsandwich.

Advertentie

Haar hotelkamer, een penthouse dat uitkijkt over de chique Mayfair-wijk, straalt een en al luxe uit, maar ook veel warmte. 'Het zou zonde zijn er niet van te profiteren nu ik hier toch ben, niet?' Paltrow trapt haar sneakers uit en begint wat kleren te sorteren die speciaal zijn ontworpen voor G Label, een van de Goop-collecties. De grote tafel ligt vol haar- en make-upproducten die wachten om Paltrow fotoklaar te maken voor de officiële opening van de eerste Londense Goop-boetiek.

© Jo Elisson

Op een kleinere tafel staat een weelderige bos bloemen. Op het kaartje: 'Mis je. Je echtgenoot. x.' Die echtgenoot, dat is Brad Falchuk, de scriptschrijver en televisieproducer met wie Paltrow eind vorig jaar in New York is getrouwd. Ze leerden elkaar kennen tijdens de opnames van 'Glee', een tv-serie die Falchuk mee bedacht voor de Amerikaanse zender Fox.

Zopas kon Falchuk zijn kersverse bruid ook overhalen voor een kleine rol in de nieuwe Netflix-serie 'The Politician'. Na de trouwpartij volgde iets dat vaag op een huwelijksreis leek, waarna ze naar Londen vloog. Morgen reist Paltrow terug naar de States en haar kinderen, Moses en Apple, uit haar vorige huwelijk met de Britse popster Chris Martin.

Sjamanistische energiedokter

Advertentie
© Jo Elisson

Bij de oprichting, in september 2008, was Goop vooral Paltrows eigen 'breaking news service'. Het was daar dat ze in 2014 aankondigde dat ze na meer dan twaalf jaar zou scheiden van Martin. Net zoals ze via Goop aankondigde dat ze zou trouwen met Falchuk. Maar vandaag is Goop een serieuze onderneming met tal van afdelingen en 220 personeelsleden.

Advertentie

Begin vorig jaar was het bedrijf zo'n 220 miljoen euro waard. En haar website wordt nog altijd druk bezocht door mensen die raad zoeken en dingen lezen zoals 'hoe je kinderen financiële kennis bijbrengen', of 'de deugden van een slimme schoenkast'. Sommige adviezen zijn heel onschuldig. Andere tips, zoals een darmspoeling met koffie of het advies om een sjamanistische energiedokter te consulteren, weekten tonnen kritiek los.

Maar de diehardfans van Goop laten er zich niet door afschrikken. Ze kopen boeken op de site, kleren, accessoires, vitaminetabletten, producten voor huidverzorging en seksspeeltjes. Ze ontmoeten andere 'Goopers' op bijeenkomsten en tellen met gemak 2.000 euro neer voor wellnessworkshops, yogasessies en meditatielessen. Niet slecht voor een actrice die weinig of geen ervaring had met internet en haar businessplan aan de keukentafel bedacht.

Steven Spielberg

Natuurlijk was ze geen onbekende toen ze besliste om haar bedrijf op te richten. Paltrow was al wereldberoemd, want had al meer dan tien jaar op zowat elke magazinecover gestaan. Ze heeft het over 'een marketingkerel' die haar op het idee bracht om haar onderneming Goop te noemen: een combinatie van haar initialen en de dubbele o die zo trendy is in Silicon Valley, denk maar aan Google of Yahoo. En net zoals googelen een werkwoord is geworden, is de bedrijfsnaam Goop vandaag een adjectief, zoals in: 'Die kokosmelkyoghurt met pitaja is zo goopy.'

Wie die zogenaamde marketingkerel precies is, wil Paltrow niet verklappen. Het zal wellicht een grote jongen zijn, want de kennissenkring van Paltrow omvat namen als Steven Spielberg (die haar dooppeter is) of Brian Chesky, de internetmiljardair en medestichter van Airbnb die Paltrow nog altijd belt als ze raad nodig heeft.

© Jo Elisson

'Het voelt raar als ik eraan terugdenk. Mijn leven was toen helemaal anders', zegt de actrice over de periode voor ze met Goop van start ging, toen ze in een dip was gesukkeld. 'Ik was compleet leeg. Ik had veertig films gedraaid in tien jaar tijd, en hoewel veel dingen ongemeen boeiend waren, voelde ik me ook ontzettend eenzaam. Ik was heel vaak alleen onderweg. Ik was toen net bevallen van mijn dochter en dacht: dit wil ik niet meer doen. Het was toen dat ik ging beseffen dat ik geïnteresseerd was in de digitale wereld. Alleen wist ik niet echt waar ik aan begon.'

Net zoals Google een werkwoord is geworden, is Goop een adjectief, zoals in: 'Die kokossmoothie is zo goopy.

Van Instagram of Snapchat was in die tijd nog geen sprake. Facebook was voorbehouden voor universiteitsstudenten, en het woord 'influencer' bestond nog niet. 'Ik probeerde WordPress (een programma waarmee je gemakkelijk een website kan bouwen, nvdr.) helemaal alleen onder de knie te krijgen, in mijn keuken. Belachelijk, als je er nu over nadenkt.'

Tomatensoep met friet

We wachten op onze lunch. Paltrow heeft behalve haar clubsandwich ook tomatensoep en friet besteld. Een verrassende keuze voor iemand die pas een kookboek met de titel 'The Clean Plate' uit heeft. Ik ga voor salade niçoise, tomatensoep en thee. 'Bij mij gebeurt alles in fasen', zegt ze. 'Op dit moment weet ik eigenlijk niet wat ik wil bereiken. Ik eet wat ik wil en dan doe ik het tien dagen lang heel rustig aan', zucht ze. 'Het liefst van al eet ik frieten. Ik ben ook verslingerd op alcohol. Ik ben een échte mens die graag heerlijke dingen eet, ja.'

Advertentie
© Jo Elisson

Natuurlijk heeft de leeftijd - Paltrow is intussen 46 - enkele sporen nagelaten, zoals ontluikende plooitjes rond de ogen. Maar jaren van intensieve lichaamsbeweging hebben haar lijf geboetseerd, van zwak en broos tot slank en atletisch. Al bij al ziet Gwyneth Paltrow er nog altijd uit als de jonge vrouw die in 1995 meteen wereldberoemd werd dankzij haar rol in de beklemmende thriller 'Se7en'.

Niet iedereen was meteen overtuigd toen ze al heel vroeg de deugden ging aanprijzen van 'cupping', of afslanken met een sapjesdieet. Maar Paltrow, die zocht naar alternatieve behandelingen toen haar vader in 1999 te horen kreeg dat hij mondkanker had, was niet uit haar lood te slaan. Ze zette zich in voor wellness, als een soort woordvoerster, in een pioniersrol.

Vandaag is volgens het Global Wellness Institute de wellnessmarkt 4 miljard euro waard. 'Ik begon al over die dingen te schrijven toen wellness nog helemaal niet zo big was. Zelfs vandaag hebben we het hoogtepunt nog helemaal niet bereikt. Toen ik met yoga begon, nog vóór het internet, herinner ik me dat er heel cynische artikels verschenen. Hoe yoga een soort cultus was, iets vreemds en voor freaks. Het was heerlijk om te zien hoe het tij keerde. Onlangs ging ik naar een yogastudio in Los Angeles. Toen het 22-jarige meisje achter de balie me vroeg of het mijn eerste keer yoga was, dacht ik: "Hey trut, je hebt deze job omdat ik de yogatrend mee heb gelanceerd.'"

Controverse

De anekdote is niet nieuw, maar blijft leuk. Ze illustreert naadloos die flapuit-aard waarmee Gwyneth Paltrow veel fans verwierf, maar ook behoorlijk wat tegenstanders. Hoe echt ze ook is, hoezeer ze ook zegt 'laten we gewoon friet eten', de actrice blijft mensen voor de borst stoten met haar uitspraken over vitamines of wat dan ook. 'Over de controverse lig ik niet meer wakker', zegt ze. 'Ik ben het intussen zo gewoon. In 2013 werd ik door het blad 'People' uitgeroepen tot 's werelds mooiste vrouw, maar tegelijk verkoos 'Star' me tot 's werelds meest hatelijke celebrity.'

Toen ik onlangs naar een yogastudio in Los Angeles ging, vroeg het meisje achter de balie mij of het mijn eerste keer yoga was. Ik dacht: 'trut, je hebt deze job omdat ik de yogatrend mee heb gelanceerd.'

Ze vindt het ook 'bullshit' dat Goop voor een 'bevoorrechte groep' zou zijn. 'De idee dat wellness ambitieus is, en voor de rijken, klopt helemaal niet. De waarheid is dat de echte waarden van wellness, zoals mediteren, kwalitatief voedsel eten, veel water drinken, goed slapen, positief denken en proberen optimistisch te zijn, allemaal gratis zijn.'

Paltrow wil het niet horen, dat haar slanke figuur en glimmende tint misschien wel een genetisch geschenk zijn. Maar ze laat geen kans onbenut om te onderstrepen hoe hard ze traint, hoe gedreven ze bezig is met huidverzorgende technieken. 'Ik weet dat ik veel mensen op de heupen werk, gewoon omdat ik mij in alle aspecten van het leven keihard inzet, me te pletter werk, en dat ook graag zeg. Sommige mensen putten daar inspiratie uit, anderen ergeren er zich aan.'

Waarom is Paltrow eigenlijk altijd zo gedreven, in alles wat ze doet en deed? 'Ik denk dat ik zeer streng ben voor mezelf', zegt ze terwijl ze een stukje spek uit haar broodje prutst. 'Deels is dat heel gezond, deels ook ongezond. Er zit iets in mij dat zeer perfectionistisch is. Ik straf mezelf daar vaak mee, dat is niet goed. Maar het positieve is dat ik altijd het uiterste uit het leven probeer te halen.'

Vagina-eieren

Goop is ondertussen geen klein internetbedrijf meer. Het heeft zijn omzet in de jongste twee jaar verdrievoudigd, en het is de bedoeling dat het zijn omzet dit jaar nóg eens verdubbelt.

Op de website verkoopt Goop niet alleen zijn eigen producten, maar ook 'curated' andere labels. Op de site adverteren luxebedrijven zoals Cartier, Saks en Prada. En het heeft partnerships gesloten met bedrijven zoals CB2 om zijn bereik nog uit te breiden.

Los van de digitale wereld heeft Goop intussen boetieks in Los Angeles, New York en Londen - in Europa en Australië moeten nog meer openingen volgen. En Paltrows boeken verkopen zo goed dat Goop intussen zijn eigen sublabel heeft bij de uitgeverij Hachette.

Recentelijk kondigde de entertainmentwebsite ‘Variety’ aan dat Goop binnenkort op Netflix te zien zal zijn. Paltrow zal, samen met haar rechterhand Elise Loehnen, in gesprek gaan met dokters, experts en onderzoekers over fysiek en spiritueel wellbeing.

Drie jaar geleden haalde Paltrow 10 miljoen dollar op bij investeerders, en in een tweede ronde nog eens 15 miljoen. In 2017 werd de actrice dan CEO van Goop. Hoe voelt dat eigenlijk, als de bekende Gwyneth Paltrow op zoek gaan naar investeerders? 'Hilarisch én confronterend', reageert ze. 'Om te beginnen reageert iedere potentiële investeerder geïnteresseerd.

Ik werk me te pletter, en zeg dat ook graag. Sommige mensen putten daar inspiratie uit, anderen ergeren er zich aan.

Als we elkaar ontmoeten, ben ik anderhalve minuut lang Gwyneth Paltrow, en misschien willen ze dan een selfie voor hun echtgenote, misschien vertellen ze ook hoe fantastisch ze me vonden in 'The Royal Tenenbaums'. Maar als ik daarna ga zitten en mijn presentatie geef, ben ik van de ene minuut op de andere niet langer de bekende actrice, maar de ondernemer. Het is in ieder geval een zeer goede les. Als je bekend bent, behandelen de mensen je altijd heel voorzichtig en met handschoenen, nemen ze hindernissen voor je weg. Die meetings met potentiële investeerders waren echt een wake-upcall, in de goede zin. Ik realiseerde mij ineens dat ik twintig jaar lang als een fake persoon was behandeld.'

Over haar rol als CEO is ze duidelijk. 'Het moeilijkste wat ik ooit deed.' Zo leerde ze al dat ze gedisciplineerder moet zijn, meer moet uitkijken. In september vorig jaar werd ze voor de rechter gesleept en kreeg ze een boete van 145.000 dollar wegens misleidende marketing rond haar kristallen yoni-eieren.

Volgens Goop kunnen de eieren de hormonenspiegel regelen en helpen om de blaas onder controle te houden als ze in de vagina worden gestopt. Onzin, volgens de openbare aanklagers. 'Als je groter wordt, besef je dat je veel verantwoordelijkheid hebt, aansprakelijkheid', zegt Paltrow. 'We zijn nu heel voorzichtig met dat soort toestanden. Niet weten wat ik niet weet: dat is voor mij het meest beangstigende. Ik maakte fouten omdat ik niet eens wist dat het mogelijk was om die fouten te maken.' By the way, de yoni-eieren kan je vandaag nog altijd kopen op Paltrows site, maar de beschrijving beperkt zich intussen tot 'Rose Quartz Egg', zonder verdere uitleg.

Harvey Weinstein

Hier zit een vrouw die weet hoe het voelt om wakker te worden naast Brad Pitt, maar Gwyneth Paltrow wil het nu vooral hebben over andere fouten die ze maakte, zoals migreren naar een nieuwe mailserver. Daar ligt ze wakker van, niet van de rollen waar ze als actrice naast greep. Haalt ze hier dan meer voldoening uit? 'Neen', zegt ze. 'Je kunt het niet vergelijken. Acteren is kortzichtig, zo emotioneel. Je zit in je enge wereldje, je leert je dialoog uit het hoofd en speelt je rol. Oké, je speelt een belangrijke rol, maar je blijft een radertje in het grote rad. Een zakelijke strategie bedenken en uitvoeren is veel stimulerender.'

Het neemt niet weg dat Paltrow onlangs weer in de huid kroop van Pepper Potts voor een nieuwe 'Avengers'-film. Voelde het aan als vakantie, nog eens acteren? Of zat ze tussen twee opnames door met haar neus in de Excel-bestanden? 'Het tweede, maar goed ook. Ik zou gek worden, zo niets zitten doen. Mijn personeelschef vergezelde me op de set. Ze kon het niet geloven hoe lang ik daar gewoon moest wachten tot de camera liep. Terwijl ik dacht: ongelofelijk dat ik dit ooit heb kunnen doen zonder internet of een bedrijf dat ik ondertussen moet leiden.'

Het is niet het enige dat veranderd is voor de actrice. Bij het filmhuis Miramax was Paltrow ooit de coryfee van ene Harvey Weinstein. Toen de beruchte producer in diskrediet geraakte, vertelde Paltrow meteen openlijk over haar ervaring met de man. Hoe hij in 1995 avances maakte toen ze alleen in een hotelkamer zaten. Brad Pitt dreigde er toen mee om Weinstein te vermoorden als hij nog eens zijn hand uitstak.

'De Hollywoodcultuur is veranderd', zegt Paltrow. 'Je ziet het, je proeft het. Het is anders. Vroeger knarsten we eens de tanden, dachten we "hoe smerig" en deden voort. Maar als je nu op de werkvloer hetzelfde zou doen met een 24-jarige zou dat niet zonder gevolg blijven. Volgens mij is dat zeer gezond en kwam die kentering veel te laat. Ik ben trots dat ik daar een klein rolletje in heb gespeeld.'

Geen schaamte

In Goop speelt Paltrow een veel grotere rol. Haar ambitie? 'Uiteindelijk uit beeld verdwijnen. De naam 'Paltrow' is niet onbelangrijk, maar je moet daar verstandig mee omspringen. Chanel en Walt Disney zijn merken die onlosmakelijk verbonden blijven met hun oprichters, maar ik noemde Goop niet de GwynethPaltrowLifestyleBlog.com. Ik wilde dat het groter werd dan ik', en dan heeft ze het over Stella McCartney, een vriendin wier label 'zo veel groter is dan McCartney zelf, omdat het voor zeer degelijke waarden staat'.

En welke uitzonderlijke waarden Goop dan heeft? 'We proberen problemen op te lossen voor de hedendaagse vrouw', zegt ze. 'Beter slapen, gezonder eten, zich energieker voelen, een betere seksuele gezondheid. We shockeren blijkbaar als we daarover schrijven, maar wat is daar nu zo schofferend aan? Ik denk dat vrouwen onze content echt waarderen.

Ik denk dat het verfrissend is, als vrouw die van zichzelf vindt dat ze professioneel goed bezig is, een artikel over anale seks op de site te hebben. Het geeft mensen de kans om er vragen over te stellen, of op zijn minst nieuwsgierig te zijn. Dat is fantastisch', en ze lacht: 'Het is maar een piepklein stukje van wat we allemaal publiceren, maar je kunt je wel voorstellen dat het veel aandacht krijgt.'

De lunch is over. 'Waarom heb ik in godsnaam zoveel gegeten?', klinkt het terwijl ze poseert voor de selfie. En vervolgens vraagt ze: 'Wil je die bloemen? Ik vertrek morgen. Zonde van ze hier te laten verwelken.'