In Elsene opende Animo de deuren, een fitness die meer weg heeft van een interieurwinkel. Abonnementen worden er niet afgesloten, wel kan je terecht voor een lesje discospinning of elektroyoga.
Dat het er vooral niet mocht uitzien als een fitness. Dat was de grootste bekommernis van ondernemers Alexandre de Vaucleroy en Antoine Derom. ‘Al moeten we de look nog wat finetunen. Te veel passanten denken dat we een koffiebar of interieurwinkel zijn.’
Je kunt het die passanten moeilijk kwalijk nemen. Ik heb al veel minder goede koffie gedronken in koffiebars met veel minder hippe interieurs. Bij Animo krijg ik de lokale La Baie-specialtykoffie geserveerd in een kopje ontworpen door Vincent Van Duysen voor Serax, praat ik met de oprichters in de N701-sofa van Ethnicraft omringd door de kleurrijke Alu-stoelen van Muller Van Severen voor Valerie Objects.
‘We wilden niet alleen met het eten en drinken lokaal blijven, ook het Belgisch design mocht hier een prominente plek innemen’, vertelt Alexander de Vaucleroy, die zich na een job in het hotelwezen op Animo heeft gestort. ‘Ik ben altijd al heel gepassioneerd geweest door design’, legt hij uit. De gedempte kleuren en het stoere interieur passen perfect bij het ruwe karakter van de architectuur in deze voormalige garage.
Her en der prijken kunstwerken geleverd door Galerie Patrick Derom, de vader van Antoine. En het goede nieuws: iedereen kan daarvan genieten, sporter of niet. De koffiebar aan de straatzijde is open voor iedereen. Ook zonder fitnessabonnement. Want, en daarmee komen we bij het kenmerkendste karakter van Animo: hier worden geen abonnementen afgesloten.
Spinning in de disco
‘Het typische aan een ‘boutique fitness’ is dat je er alleen lessen kunt volgen’, legt Antoine Derom uit. ‘Een halfuurtje vrij fitnessen is hier geen optie. Je schrijft je in voor specifieke lessen en betaalt alleen daarvoor.’ Een concept dat de beide twintigers meenamen uit New York en Londen, waar ze allebei studeerden.
‘Het is de bedoeling om nog vestigingen te openen, zeker twee in Brussel en wie weet ook in Antwerpen’Alexandre de Vaucleroy
‘In Londen is de formule van een algemene fitness nagenoeg uitgestorven’, legt Derom uit. ‘Je hebt er gespecialiseerde studio’s voor boksen, voor bootcamplessen, spinning en pilates. Het is daar de gewoonte om voor elk van die disciplines naar een specifieke studio te trekken.’
In welke discipline Animo zich specialiseert? ‘Wel, omdat hier die cultuur nog niet is ingeburgerd, kunnen we niet té radicaal voor één enkele specialisatie kiezen. We hebben drie specifieke ruimtes ingericht: ‘Ride’, ‘Train’ en ‘Move’.’
De ‘Ride’, dat spreekt voor zich, dat is een spinningruimte met de allures van een discotheek. Een uit de kluiten gewassen geluidssysteem en een verlichting die van mysterieus donker over ‘disco fever’ tot psychedelisch gaat, zetten de juiste sfeer voor de 45 minuten durende lessen hier. ‘Train’ is de ruimte die het meest doet denken aan een traditionele fitness. Er staan twintig banken met gewichtjes, aan de muur hangen trainingsstations waar je jezelf naar believen kunt optrekken en uitdagen.
En helemaal links staat een hele rij ‘SkillMills’, een relatief nieuwe loopband van Technogym die je met eigen kracht aanvoert. Kortom: de band doet jou lopen en niet andersom. Al die top-notch marteltuigen worden ingezet voor de ‘high intensity intervaltraining’ of kortweg ‘HIIT’, een populaire training die aanleunt bij bootcamp of crossfit. Niet voor watjes dus.
Van yoga tot barre
‘Move’ ten slotte is een serene witte zaal waar daglicht binnenvalt. Een typische yogaruimte zeg maar. Al is de yoga hier ook niet voor watjes. ‘We focussen ons sowieso op de lichamelijke work-out, veel minder op de spirituele. Waarom zou je bijvoorbeeld geen yoga kunnen doen op opzwepende elektromuziek?’, aldus Derom. Ook de nieuwe hype ‘barre’ wordt hier onderwezen. Een pittige oefeningenreeks, geïnspireerd op klassiek ballet.
De dames die de les van 12 uur bijwonen, hebben allemaal hetzelfde profiel: een drukke job in de buurt van Flagey en blij dat ze hun middagpauze stretchend aan de barre kunnen doorbrengen. Behalve dan die ene journaliste die met moeite haar been op de barre gegooid krijgt.
‘Wij doen er alles aan om zo’n middagpauze zo efficiënt mogelijk te laten verlopen’, aldus De Vaucleroy. ‘De handdoeken krijg je van ons, net als de doucheproducten van Grown Alchemist. Een bowl granola en een koffie na de work-out en je kunt weer aan de slag.’
Extra vestigingen
Zowel Alexandre de Vaucleroy als Antoine Derom genoten allebei een opleiding in de financiële sector. De Vaucleroy – zoon van Jacques, die jarenlang gedelegeerd bestuurder was bij Delhaize, maar ook topfuncties bekleedde bij ING en AXA – kwam daarna terecht bij de Zannier-hotelgroep, terwijl Derom een zijsprongetje maakte met de ontwikkeling van een datingapp in New York, samen met Claire Dufournier.
‘Onze app Six Lines greep terug naar de fysieke ontmoeting als alternatief voor al dat onlinegebeuren.’ De applicatie nam in 2018 een vliegende start, maar werd al snel opgemerkt door de grote spelers in de onlinedatingbusiness. ‘Waar wij twee jaar lang aan hadden gewerkt, dat konden zij in een maand realiseren. We kregen een mooie job aangeboden om dat samen met hen te doen, maar daar had Claire noch ikzelf zin in.’
‘We willen Animo uitbouwen tot een volwaardig lifestylemerk, en het sociale sporten promoten.'Antoine Derom
Met Animo liggen de ambities hoog. ‘Het is de bedoeling om nog vestigingen te openen, zeker twee in Brussel en wie weet ook in Antwerpen’, aldus De Vaucleroy. Een venijnig virus leidde intussen wel tot een behoorlijke vertraging. ‘Wij draaien nu op halve capaciteit. De helft van onze spinningfietsen heeft geen zadel meer. Dat wil zeggen dat we minder snel break-even zullen draaien, waardoor we pas later de marge zullen vinden om een extra vestiging te openen.’
Sociaal sporten
Wat de lockdown ook pijnlijk duidelijk maakte, is het belang van een onlinecommunity. Zeker voor een concept als Animo, dat niet teert op abonnementen die stilletjes blijven doorlopen. Al denken de twee na over hoe ze klanten aan zich kunnen binden zonder abonnement. Een moeilijke kwestie. ‘Dat clubgevoel willen we zeker uitbouwen, ook online. Maar daarvoor moet je eerst een degelijk offlinemerk op poten zetten. Andersom werkt het niet’, aldus Derom.
‘We willen Animo uitbouwen tot een volwaardig lifestylemerk. Voorlopig hebben we al een T-shirtcollectie, daar komt binnenkort Animo-sportkleding bij. ‘We willen ook graag het sociaal sporten promoten. In het buitenland is het veel meer ingeburgerd om met vrienden te gaan sporten en er een soort uitstap van te maken.'
'Ons plan is om met bevriende restaurants samen te werken om in het weekend een brunch te kunnen aanbieden aan wie hier komt sporten’, legt Derom uit, waarna hij vervalt in een oude gewoonte. ‘Mensen kunnen al sportend op date gaan’, lacht hij. ‘Oké, misschien niet op eerste date, maar toch. Samen sporten kan best romantisch zijn.’