Er beter uitzien betekent beter presteren, zo weten steenrijke ondernemers als Elon Musk en Jeff Bezos. Een tour d’horizon langs de huidfillers, implantaten en zelfs stamceltherapie op hun maat.
Het is allemaal de schuld van covid. Of beter gezegd: van de eindeloze reeks videoconferenties die we sinds het uitbreken van de pandemie voeren. Die hebben bij de gemiddelde (tech)ondernemer een nieuw soort zelfbewustzijn losgemaakt.
‘We waren niet voorbereid om onszelf zo vaak te zien op Teams of Zoom. Ik ken niemand die níét verbaasd reageert als hij zichzelf op het scherm ziet tijdens een videocall’, zegt de Londense cosmetisch chirurg Ariel Haus. Net zoals zijn collega’s in New York en Los Angeles noteerde hij de jongste maanden een sterke stijging van het aantal mannen in zijn praktijk: op zoek naar de jonge en strakke looks van de toppers die het hebben gemaakt in Silicon Valley.
Nieuw schoonheidsideaal
Er jong en scherp uitzien: het is de nieuwe heilige graal voor steenrijke techondernemers.
Jack Dorsey (43), Mark Zuckerberg (36) of ook nog Jeff Bezos (56) stampten niet alleen respectievelijk Twitter, Facebook en Amazon uit de grond. Ze vertegenwoordigen vooral letterlijk het nieuwe gezicht van de top van de zakenwereld. Ze stralen onverzettelijke kracht uit. Je leest van hun gezicht dat ze gezond eten en voldoende slapen. En dat vleugje mysterie in hun blik laat vermoeden dat ze er alles aan doen om jong en gezond te blijven.
Volgens de populaire media eet Dorsey maar één keer per dag en vast hij ieder weekend, nadat hij eerder al veganistische en paleodiëten uitprobeerde. Zakelijke rivalen van Elon Musk (49) weten het zeker: de grote baas van Tesla volgt van meer dan dichtbij het onderzoek in zijn bedrijf naar technologie om het brein krachtiger te maken.
In mei kondigde Musk al aan dat Tesla goed opschiet met de ontwikkeling van de Neuralink AI-chip, om te interageren met de hersenen zodra hij ingeplant is. Terwijl Larry Ellison, 76 jaar (Oracle) en Sergey Brin, 47 (Google) samen met Jeff Bezos investeren in technologieën om langer te leven, of liever, minder snel te verouderen. Ze stopten daarvoor geld in Unity, een biotechbedrijf. Omdat ze er niet alleen goed willen uitzien. Ze willen er goed blíjven uitzien.
Elon Musk 2.0
‘Elon Musk heeft nu een veel krachtiger kaaklijn en kin, hogere jukbeenderen en voller haar’Douglas Steinbrech
‘Als je vergelijkt hoe Elon Musk er in het begin uitzag en hoe zijn looks vandaag ogen, dan is er een groot verschil’, zegt Douglas Steinbrech, een van de toppers op het vlak van esthetische chirurgie voor mannen. Hij runt ziekenhuizen in New York en Beverly Hills, waar alleen de elite binnen raakt. ‘Musk heeft nu een veel krachtiger kaaklijn en kin, hogere jukbeenderen en voller haar’, zegt hij.
In Californië wordt op de betere zakenrecepties trouwens druk gespeculeerd over Musk en hoe hij er zo is komen uit te zien. Volgens Steinbrech koos de man achter Tesla voor huidfillers, in combinatie met kin- en haarimplantaten. ‘Vroeger oogde hij als een zeer zachtmoedig iemand, heel mild ook’, vervolgt de chirurg.
‘Waardoor hij het moeilijk had om de aandacht te trekken, of het middelpunt te blijven tijdens een zakelijke meeting met een grote groep. Daar besliste hij dus iets aan te doen, en het resultaat is wel heel duidelijk. We voelen ons onwillekeurig aangetrokken tot mensen die er sterk en gezond uitzien. En dat betekent niet noodzakelijk dat ze jong zijn.’
Posterboy Jeff Bezos
Neem nu Jeff Bezos. Op zijn 56ste ziet hij er nog altijd uit als een miljardair-posterjongen, met zijn afgetrainde lijf, zijn feilloos gesneden pak en zijn schaamteloze kaalheid. Zijn scheve blik verraadt intelligentie en zelfvertrouwen - niemand is perfect, toch?
'De wereld kijkt naar Jeff Bezos en denkt: daar staat iemand die het allemaal perfect onder controle heeft.’Douglas Steinbrech
‘Jeff Bezos heeft het helemaal voor mekaar, voor een vijftigplusser’, vervolgt dokter Steinbrech. ‘Hij heeft niet alleen aan zijn conditie gewerkt, zijn gezichtsstructuur en jukbeenderen zijn krachtiger, zijn huid ziet er soepeler en strakker uit dan een paar jaar geleden. De wereld kijkt naar hem en denkt: daar staat iemand die het allemaal perfect onder controle heeft.’
Het gerucht gaat dat Bezos er jonger is gaan uitzien dankzij de favoriete medische doorbraak van de slimme jongens in de technologiewereld: stamceltherapie. In de nieuwste versie van de stamcelfacelift, een techniek die intussen acht jaar bestaat, wordt nog altijd vet van ergens anders in het lichaam weggenomen, maar het procedé om alleen de actieve stamcellen uit dat vet te halen is sneller en efficiënter geworden.
Die worden dan op de juiste plaats in het gezicht geïnjecteerd. Jukbeenderen, wenkbrauwen, kin en kaaklijn worden beter van stamcellen, die blijven groeien en de productie van collageen rond de injectieplaats stimuleren. Het resultaat: meer volume en een stralende huid mét glow.
Microneedling voor miljardairs
Ook radiofrequente microneedling en erbiumlaserbehandelingen worden gesmaakt door de miljardairs. Erbiumlasers halen de gezichtslijnen en rimpels weg, en leiden tot die typische, licht getaande huid die je meteen herkent als je de lounge binnenkomt waar de aanwezigen wachten op het vertrek van hun privéjet. De behandeling is snel en de herstelperiode heel kort.
En het aanbod verruimt: Infini is de marketingnaam voor een nieuwe behandeling met radiofrequentie-microneedling die vooral goed is om de veroudering van de mannelijke huid tegen te houden. Hete naalden, vergelijkbaar met wat de acupunctuur gebruikt, worden in de huid gestoken, waarna de radiogolven allerlei vormen van cel-activiteit rond de naalden stimuleren. Het resultaat is meteen te zien en vooral blijvend, een conditio sine qua non voor (zeer) bemiddelde klanten.
Het mag wat kosten, maar ze willen een duurzaam resultaat. Zowat 16.000 euro voor een stamcelfacelift. Infini begint bij zo’n 1000 euro voor een kleine oppervlakte, vergelijkbaar met de prijs voor een erbiumlaserbehandeling.
Botox in discretie
Uiteraard is discretie bij dit alles heel belangrijk. Toppers in de wereld van de big business willen niet dat het te zien is dat ze aan hun gelaat hebben laten werken. Ze willen gewoon dat de anderen vinden dat ze er gezond uitzien. ‘We krijgen veel mannen van middelbare leeftijd over de vloer die zeggen dat ze er fris willen uitzien, maar het mag voor anderen absoluut niet te merken zijn dat ze iets aan hun gezicht hebben laten doen’, zegt Haus over zijn internationale klanten.
‘Ik heb zelfs een collega in Miami die voor heel rijke klanten een soort botox-drive-in heeft’Karen Horton
En die discretie geldt ook voor de behandelplaats. ‘Ik ben best bereid om patiënten privé te behandelen, maar al onze behandelingen zijn klinisch, dus kunnen ze beter in een ziekenhuis uitgevoerd worden’, zegt dokter Karen Horton uit San Francisco. Ze weet nochtans dat veel van haar collega’s discreet afspreken met klanten om buiten de (kantoor)uren behandelingen uit te voeren in de ziekenhuizen. ‘Ik heb zelfs een collega in Miami die voor heel rijke klanten een soort botox-drive-in heeft’, zegt ze.
Het zou een trend kunnen worden. Zakenlui die een snelle ingreep willen, kunnen evengoed de auto nemen, tussen twee meetings door, of als ze net met de privéjet in de stad zijn aangekomen.
Eeuwige jeugd
Velen vinden dat de nieuwe druk om er aan de top van de zakenwereld goed uit te zien, zwaar gaat wegen. Even zwaar als de druk die vrouwen altijd al hebben ervaren om er goed uit te zien. In haar ziekenhuis in San Francisco behandelt Horton rijke klanten uit Silicon Valley. Ze staat dus op de eerste rij om op te meten hoe groot het effect is op de schoonheidsindustrie, van al die toplui uit de technologiewereld die plots een manier hebben gevonden om er beter uit te zien. ‘Het strakke, gespierde gezicht dat we nu zien, is nieuw’, zegt ze.
'Vijftigplussers willen er niet meer uitzien als oude knarren die nog heel even in de directiekamer worden getolereerd.’Ariel Haus
‘Die mannen willen niet alleen iets doen aan hun gezichtslijnen, maar ook aan hun roodheid. En ze willen betere huidporiën. Veel mannen maken zich ook zorgen over de verminderende elasticiteit van hun huid, en het volume in hun gezicht en hals’, zegt Haus.
‘Botox, huidfillers en diepe hydratatiebehandelingen zoals profhilo zijn heel populair, net zoals op energie gebaseerde behandelingen zoals lasers, IPL (intens pulslicht) en radiogolven. Zowel de niet-ablatieve lasers als de radiotherapie geven allemaal goede resultaten, én vooral een zeer korte herstelperiode. Ook al iets waar onze mannelijke patiënten naar vragen.’
‘Ik doe veel halslifts en werk ook veel met botox bij vijftigplussers. Die mannen willen er hedendaags uitzien, en niet als oude knarren die nog slechts heel even in de directiekamer worden getolereerd.’
Liposuctie op mannenmaat
En de nieuwe looks stoppen niet aan de boord van het hemd. Sinds Evan Spiegel (30 jaar, Snapchat) en Larry Page (47, Google) hun hoody’s hebben ingeruild voor een maathemd, moet ook dat lijf er goed uitzien. Voor klanten die iets willen doen aan dat buikje, de lovehandles aan de heupen of die al te geprononceerde mannenborsten, of aan hun – letterlijk – dikke nek, zweert Horton nog altijd bij de allernieuwste technieken op het gebied van liposuctie.
‘Ik werk met ultrasone liposuctie, omdat mannelijk vet zeer stevig en vezelig is, vooral in de borststreek en de heupen’, legt ze uit. Ze voegt toe dat vrouwen veel zachter vet hebben dat zich gemakkelijker laat wegzuigen, als was het vloeibare boter.
'Mannelijk vet is zeer stevig en vezelig, vooral in de borststreek en de heupen'Karen Horton
‘Met mannen moet je wat harder werken. Radiogolven breken dat vet sneller af, zodat je het ook sneller kunt verwijderen. De energie veroorzaakt cavitatie, kleine luchtbelletjes rond het vet die imploderen, waardoor het vet vezelig wordt en gemakkelijker om weg te nemen.’
Als een leidinggevende er vermoeid uitziet, dan kan dat demotiverend zijn voor de medewerkers, en nefast als er zakelijk veel op het spel staat. ‘Mijn klanten willen er opperbest uitzien, zodat ze de beste mensen in hun team kunnen krijgen’, zegt dokter Steinbrech. ‘Ze willen immers medewerkers die vol zelfvertrouwen zijn, en daardoor klaar om de markt te veroveren.’
De perfecte kaaklijn
JC (zijn echte initialen), 26 jaar, heeft een leidinggevende job bij Amazon en reist constant doorheen het Amerikaanse continent. Hij onderging onlangs een cosmetische gezichtsbehandeling bij dokter Steinbrech, omdat hij vooruit wil met zijn carrière. ‘Ik bewonder die topmensen van technologische bedrijven’, zegt hij. ‘Mijn gezicht was altijd rond, vlezig en babyachtig. Jongere collega’s bleven me tijdens meetings vragen hoe oud ik was, zozeer dat ik het beu werd. Ik besliste dan maar om voor een strakkere gezichtsuitdrukking te gaan.’
JC liet mondvet verwijderen, een nieuwe ingreep waarbij een propje vet uit iedere wang wordt verwijderd, om daarna jukbeen- en kaakbeenfillers in te spuiten. ‘Daarna ging ik terug voor een kin-implantaat.’
Noem het iets verder gaan dan alleen maar het juiste pak voor de juiste gelegenheid uitkiezen. ‘Ik was blij met het resultaat, maar wilde een kaaklijn met nog meer karakter. Dat lukte. Daarna had ik duidelijk veel meer zelfvertrouwen. Ik was nog beter in staat om mijn teams te leiden, want straalde kracht en macht uit. Ik deed het beter dankzij een beter uiterlijk.’