Als eerste horlogeportrettist ter wereld vond Julie Kraulis een nieuw kunstgenre uit: het minutieus natekenen van iconische uurwerken in uitvergrote versie.
Voor haar verzamelaarsklanten zijn horloges de ultieme luxe, voor tekenares Julie Kraulis is luxe dat ze tot voor kort géén horloge nodig had. ‘Nu heb ik er voor het eerst een gekocht’, vertelt de 36-jarige blondine trots vanuit haar thuisstudio in Toronto, Canada. De reden? ‘Ik ben zo dankbaar dat ik het afgelopen halfjaar gewoon heb kunnen doorwerken – mijn job is altijd al coronaproof geweest. Maar nu heb ik het echt drukker dan ooit’, vertelt ze.
‘De horlogewereld is nog altijd vooraleen mannelijke wereld, maar net daardoor val ik op.’Julie Kraulis
Kraulis lijkt niet meteen te passen in het stereotiepe serieuze en veelal mannelijke imago van de gemiddelde horlogeliefhebber. ‘Het is inderdaad nog altijd een hoofdzakelijk mannelijke wereld, maar net daardoor val ik op’, aldus de kunstenares, die zich dagelijks bezighoudt met het uitvergroot natekenen van iconische horloges. ‘Het gaat vooral om privéopdrachten, af en toe word ik ook door merken en bedrijven gevraagd.’
Zo nodigde Omega haar uit om de zestigste verjaardag van de maanlanding te vieren. Ze tekende de Speedmaster, het horloge dat astronaut Buzz Aldrin droeg toen hij op 21 juli 1969 op de maan wandelde. Op het ‘Lost in Space’-evenement dat Omega in het Tate Modern organiseerde, was Julie Kraulis de ‘special guest’, samen met acteur George Clooney en Buzz Aldrin. ‘Een onvergetelijke avond.’
Iconische horloges
Tot vijf jaar geleden waren het vooral uitgeverijen die aan haar deur kwamen kloppen. Kraulis begon haar carrière immers als illustrator van kunst- en kinderboeken. ‘An Armadillo in Paris’ bijvoorbeeld, een schattige publicatie uit 2014.
‘Ik voelde al een tijdje de behoefte om eens dieper te gaan duiken in een onderwerp. Tot dan sprong ik telkens van de ene expertise in de andere. Tot ik toevallig een artikel onder ogen kreeg over de meest iconische horloges uit de geschiedenis. Ik ben sowieso enorm geïntrigeerd door tijdloosheid. Hoe ironisch, right?’
'Er kruipt gemakkelijk 400 uur handenarbeid in zo’n gigantische horlogetekening.'Julie Kraulis
In 2015 tekende Kraulis voor het eerst een horloge. Niet op perfecte schaal, maar behoorlijk uitvergroot. ‘Ik vind dat de horloges op die manier een eigen persoonlijkheid krijgen. Niet alleen het formaat, maar ook de verschillende stijlen en karakters van de horloges worden uitvergroot’, legt Kraulis uit. ‘Bovendien geeft dat inzoomen mij de mogelijkheid om extra in detail te treden.’
Horlogeverzamelaars
En dat is nodig. Foutjes zijn in haar werk niet toegestaan, zelfs de kleinste onjuistheden worden opgemerkt. ‘Horlogeverzamelaars kennen hun horloges tot in het kleinste detail. Het gaat vaak om vintage modellen. Ik hou van het patina en de kleine mankementjes in die stuks.’ Mankementjes die uiteraard wél op de tekeningen terechtkomen. ‘Ik krijg nooit de stuks zelf te zien. Ben je gek? Die zijn veel te kostbaar. Ik doe zelf mijn research en krijg massa’s foto’s toegestuurd van de eigenaars.’
Toen Kraulis’ eerste tekeningen op haar Instagramaccount terechtkwamen, kwam ze al snel in het vizier van horlogeverzamelaars wereldwijd, die vlot 4000 euro neertellen voor een potloodtekening van haar hand. De eerste bestelling kwam van Peter Goodwin, een verwoed horloge- en autoverzamelaar. Hij bestelde meteen drie tekeningen van zijn favoriete Rolex-horloges om die in zijn garage te hangen. Zo kon hij in één oogopslag al zijn schatten bij elkaar zien staan.
Vakmanschap
‘Door die uurwerken enorm uit te vergroten, krijgen ze een eigen persoonlijkheid.’Julie Kraulis
In de jaren die volgden, kwamen Kraulis’ tekeningen op muren over de hele wereld terecht. In Californië hangt er een werk van haar naast een ets van Rembrandt, werken van Jean-Michel Basquiat en Keith Haring. Geen slecht gezelschap. ‘Ik had werkelijk geen idee dat er zoveel mensen gepassioneerd met horlogerie bezig waren. En jarenlang heb ik het ook niet gesnapt, die passie voor een klein object aan je pols.’
Tot de Canadese begin 2019 door het prestigieuze label A. Lange & Söhne werd uitgenodigd op het hoofdkwartier in de Duitse gemeente Glashütte. ‘Daar ben ik letterlijk omvergeblazen door het vakmanschap dat in de horloges kruipt. Ik bracht er uren door in de verschillende ateliers. Onder normale omstandigheden was ik zelf een cursus horlogemakerij gaan volgen deze zomer, maar die is tot nader orde uitgesteld.
Horloge-influencer
Wat ook is uitgesteld: de levering van haar allereerste horloge: een A. Lange & Söhne Lange 1 in roségoud met een verzilverde wijzerplaat uit het jaar 2002. Netjes betaald. ‘Ik ben geen horloge-influencer, nee. (lacht) Mijn onafhankelijkheid is zeer belangrijk, ik beschouw het als een verrijking om voor verschillende merken en persoonlijkheden te kunnen werken.’
Voor Tag Heuer maakte ze tekeningen, en ook in de boetiek van A. Lange & Söhne in de Upper East Side van Manhattan hangt een werk van Kraulis’ hand. Maar ook veilinghuizen hebben haar op de radar staan. In 2017 vroeg het veilinghuis Phillips aan Kraulis om bij hen in residentie te komen in de aanloop naar de veiling van het Rolex Daytona-horloge van acteur Paul Newman.
Wie dan op de veiling zelf naast het horloge greep – dat onder de hamer ging voor maar liefst 17.752.500 dollar – kon zich troosten met een tekening van het kleinood. De prints ter waarde van zo’n 1000 euro per stuk vlogen op minder dan een uur tijd allemaal de deur uit.