Kunstenaar Johan Creten op zijn stoel van Jørgen Roed (1808-1888), die hijzelf omschrijft als een fascinerende les kunstgeschiedenis.
Kunstenaar Johan Creten op zijn stoel van Jørgen Roed (1808-1888), die hijzelf omschrijft als een fascinerende les kunstgeschiedenis.
© Alexander D'Hiet

‘Technologie zou kunnen leiden tot onze zelfvernietiging, vrees ik’

Kunstenaar Johan Creten over het leven op het puntje van zijn ‘Jørgen Roed’-stoel: big brother, ‘The Clay Gipsy’ en AI als industriële revolutie.

Johan Creten

  • Soloshow bij galerie Perrotin in Parijs.
  • Centrale gast op eerste editie van Ceramic Brussels.

Wat is de stoel van je leven?

Advertentie

‘Deze stoel uit mijn privécollectie is een fascinerende les kunstgeschiedenis. Het meubel is toegeschreven aan de Deense kunstenaar Jørgen Roed (1808-1888), die net als zovele tijdgenoten naar Italië reisde en onder de indruk was van de ontdekkingen in de antieke stad Pompeï. De ingenieuze ontwerpen die ze toen zagen bij de Romeinen legden de basis voor het Deens design dat we nu kennen. Zet Romeins en Deens design naast elkaar en je ziet meteen de parallellen. Ik kijk meer naar deze stoel dan dat ik er effectief op zit. Dat doe ik vooral in een zetel van een Zwitserse antroposoof, een leerling van Rudolf Steiner.’

Advertentie

Kun je goed stilzitten?

‘Als je mijn Instagramaccount volgt, ken je het antwoord al: ik ben altijd onderweg. ‘The Clay Gipsy’ noemen ze mij soms. Maar zelfs als ik me thuis – in mijn artistieke cocon in Parijs – in een boek verdiep, heb ik het gevoel dat ik aan het reizen ben.’

Kunstenaar Johan Cretens ‘Jørgen Roed’-stoel.
Kunstenaar Johan Cretens ‘Jørgen Roed’-stoel.
© Alexander D'Hiet

Wat houdt je op het puntje van je stoel?

‘De razendsnelle, onverwachte en verregaande transformatie van de wereld. Ik denk uiteraard aan artificiële intelligentie. Maar ook aan de steeds extremere politieke tendensen, de manipulatie en indoctrinatie door big brother en de enorme sociologische verschuivingen: mensen kijken tegenwoordig liever naar een scherm dan naar elkaar. Ik zie die transformatie niet alleen negatief. Wat zullen we in de nabije toekomst niet allemaal uitvinden dankzij artificiële intelligentie? Die technologie is qua impact nog ingrijpender dan de komst van het internet, het is een nieuwe industriële revolutie die de wereld en de samenleving compleet zal veranderen. De mogelijkheden zijn oneindig en dat maakt het zeer exciting, maar ook angstaanjagend. Ik vrees dat de technologie zou kunnen leiden tot onze zelfvernietiging. We voeden informatie aan een machine, die ons kan vermalen.’

‘Elon Musk is een ‘wacko’, maar zijn SpaceX is revolutionair’

Waarvan viel je recent van je stoel?

‘De verslavende kracht van Instagram, met zijn enorme zuigende, allesverslindende macht van het beeld. Op een superintelligente manier houdt die app ons aan het scherm gekluisterd. We worden opgezogen door een machine. Toch gebruik ik de app elke dag als communicatiemiddel.’

Bio van een stoel

‘Jørgen Roed’-stoel

  • Kunstenaar Jørgen Roed (1808-1888) maakte deze stoel in de echte ‘grand tour’-traditie: hij liet zich inspireren door een klassieke-kunstreis langs het antieke Rome.
  • Deze stoel in beukenhout en borduurwerk is in een zeer kleine oplage gemaakt. Johan Creten kocht het kunstobject via Instagram bij Viebahn Fine Arts in Duitsland.
  • Roeds portretten en genreschilderijen worden tot de gouden eeuw van de Deense schilderkunst gerekend.

Wie verdient voor jou een leerstoel?

‘Voor mij gaat het niet om één persoon, maar om ‘de diepte van een bibliotheek’. Ik was net in Miami, waar bijna geen boekenwinkels meer zijn en bibliotheken worden gesloten. Nefast, denk ik, want kennis is alles.’

Advertentie
Advertentie
Edouard Vermeulen (Natan) | ‘Ik noem duurzaamheid geen marketing, wel gezond verstand’

Voor wie houd je een stoel vrij tijdens je droomdiner?

‘Voor mijn expo ‘How to explain the sculptures to an influencer?’ maakte ik net een podcast over kunstenaar Joseph Beuys (1921-1986). Beuys zou een interessante figuur zijn om aan tafel te hebben. Zijn ideeën over de sociale sculptuur, maatschappelijke betrokkenheid en ecologie zouden een pittige discussie opleveren. Zeker als we een paar influencers uitnodigen, samen met de Franse kunstenaar Pierre Huyghe, die veel met de toekomst bezig is. Een van de thema’s die ik wil aansnijden: hoe kunnen we als kunstenaar overleven in een wereld waar de mensen nog een aandachtsboog hebben van maximaal tien seconden?’

‘How to explain the sculptures to an influencer?’
| Wanneer | Tot en met 2 maart
| Waar | Bij galerie Perrotin in Parijs
| Website | perrotin.com

Ceramic Brussels
| Wanneer | Van 25 tot en met 28 januari
| Waar | In Tour & Taxis, 1000 Brussel
| Website | ceramic.brussels

Advertentie