‘Universal Tongue’ van Anouk Kruithof in Kunstencentrum Vooruit.
‘Universal Tongue’ van Anouk Kruithof in Kunstencentrum Vooruit.

Sabato's weekendgids: 10 expo's voor in uw agenda

Of je nu coronaproof wil dansen in de Vooruit of een splinternieuw fashionfestival wil ontdekken in de Dansaert: Sabato heeft weer een volle weekendagenda voor je klaar.

1. Roger Raveel in Bozar

Omdat Roger Raveel dit jaar honderd zou zijn geworden, eert Bozar de Belgische schilder met een grote overzichtsexpo van zo’n 150 werken.

Advertentie
Advertentie
Roger Raveel in Bozar
Roger Raveel in Bozar
© © RMFAB, Brussels © MRBAB, Bruxelles © KMSKB, Brussel

Het werk van Raveel (1921-2013) is zeer herkenbaar: heldere kleuren, sterke contouren en weinig detail. Hij koos doorgaans voor alledaagse onderwerpen uit zijn eigen omgeving, zoals het huis waar hij woonde met zijn vrouw en zijn vader, het voetbalveld en de fiets. In plaats van te idealiseren toonde hij de banaliteit van het dagelijkse leven. Hij vond daarin een soort authenticiteit op het moment dat de kunstwereld volop internationaliseerde. Zelf bleef hij zijn hele leven in zijn geboortedorp Machelen-aan-de-Leie wonen.

Advertentie

In zijn bijna zestigjarige carrière balanceerde hij continu op een slappe koord tussen figuratie en abstractie. Behalve zijn bekende schilderijen, tekeningen en grafische werken maakte hij ook grote in-situ-installaties, zoals de wandschildering in de Brusselse metrohalte Merode.

Nog tot 21 juli, bozar.be

2. Ben Edmunds bij Tatjana Pieters

In de galerie van Tatjana Pieters loopt momenteel de show van Ben Edmunds. In het werk van de jonge Brit zien we elementen van minimalisme, abstract expressionisme en colorfieldpainting.

Zijn inspiratiebronnen voor deze show – bergtoppen en de schilderijen van Rothko – vertaalt hij op heel uiteenlopende manieren. Zo zijn er grote monochrome doeken, maar ook deze assemblage van klimmateriaal.

Nog tot 18 april, tatjanapieters.com

Advertentie
Advertentie
Ben Edmunds bij Tatjana Pieters
Ben Edmunds bij Tatjana Pieters

3. Hedendaagse kunst in Kortrijk

De expo ‘6 Degrees’ toont werk van 16 hedendaagse kunstenaars, onder wie Emmanuel Van der Auwera, Marcin Dudek en Nokukhanya Langa. Maar evengoed van Bent Van Looy, de ‘Das Pop’-zanger die ook schildert. Voor de selectie werkten vijf Brusselse galeries samen: Stems Gallery, Harlan Levey Projects, Ballon Rouge Collective, Super Dakota en Waldburger Wouters.

Nog dit: reserveren is niet nodig. Social distancing gaat vanzelf op deze locatie: een textielfabriek uit 1898 die sinds de jaren 1960 leegstaat. Liebaert Projects, een vzw van 17 kunstverzamelaars, kocht het industriële pand en gebruikt het voor kunstprojecten van – meestal – jong talent.

‘6 Degrees’, nog op zo 28/3, 11-18 uur, Liebaert Projects, Minister Liebaertlaan 1B, Kortrijk, zonder reservatie

 ‘6 Degrees’  in Kortrijk
‘6 Degrees’ in Kortrijk
© Isabel Arthuis

4. Postkaartkunst bij Dauwens & Beernaert

Of galeriehond Odette aanwezig zal zijn, kunnen we niet beloven. Maar hij kan alleszins ‘picture perfect’ poseren. Sommige nieuwe werken van Loïc Van Zeebroek neigen ook naar postkaartjes. Letterlijk dan: hij schildert het onschilderbare – de zee, de bergen. En hij herhaalt dat beeld verscheidene keren als een menselijke fotoprinter. Alsof hij wil zeggen: denk maar niet dat (landschaps)schilderkunst een cliché is.

Op zijn solo ‘Laveren met boten en bloemen’ speelt de jonge Gentenaar voortdurend met de genres en grenzen van de schilderkunst. Een knullig landschapje blijkt een nageschilderd wandtapijt, dat op zich al een afbeelding van de natuur is. Een zwart monochroom is eigenlijk een overschilderde mislukte compositie. En een abstract rood-wit canvas stelt een geblokt tafelkleed voor. Niets is wat het lijkt in Van Zeebroeks solo bij Dauwens & Beernaert in Brussel. Behalve de hond dan.

Loïc Van Zeebroek, ‘Laveren met boten en bloemen’, nog tot 27/3 bij Dauwens & Beernaert Gallery, Stalingradlaan 26, Brussel.

Loïc Van Zeebroek bij Dauwens & Beernaert Gallery
Loïc Van Zeebroek bij Dauwens & Beernaert Gallery
© Alexandra Bertels

5. Katrien De Blauwer op Track & Trace

Zopas ontdekte u in Sabato al het werk van Katrien De Blauwer, de fotograaf zonder camera die haar collagewerken onder meer leent aan Hermès. Haar werk kun je nu bekijken op het splinternieuwe fotofestival in Kortrijk: ‘Track & Trace’.

Tegelijk is er een solotentoonstelling te zien van de Belgische Magnum-fotografe Bieke Depoorter en een groepsexpo met werk van, onder meer, Chloe Rosser (foto) en Max Pinckers. Er is een interactief wandelparcours en er zijn ook expo’s in een openluchtzwembad, in de binnenstad en in de pas geopende fotogalerie Fragma.

Het festival belicht ook de recente aardverschuivingen binnen de fotografie, zoals smartphones die klassieke camera’s vervangen of de onstopbare stroom onlinebeelden.

Nog tot 25 april, trackandtracekortrijk.be

Katrien De Blauwer op Track & Trace fotofestival.
Katrien De Blauwer op Track & Trace fotofestival.
© Katrien De Blauwer

6. Stoelendans in het Design Museum Brussel

Wie denkt dat een stoel niet meer is dan de optelsom van vier poten, een rugleuning en een zitting, moet naar de nieuwe tentoonstelling ‘Chaise. Stoel. Chair.’ in het Design Museum Brussel. De titel geeft het al weg: alles draait er rond stoelen. In de breedste zin van het woord, dus van chaise longue en kantoorstoel tot rolstoel, fauteuil, zitbank, kruk, poef en klapstoel.

De gemiddelde Belg zit meer dan acht uur per dag. Het loont voor ontwerpers dus de moeite om daar eens goed over na te denken. En niet alleen qua ergonomie. De expo bekijkt ook onze veranderende gewoontes en bijbehorende verwachtingen van wat een stoel moet doen.

Er worden ruim honderd stoelen getoond, van eind 19de eeuw tot vandaag. Ze komen uit de eigen museumcollectie, uit het Design Museum in Londen en van de Brusselse privéverzamelaar Galila Barzilaï. Naast iconen als de Panton Chair zijn er unieke zitjes, zoals de voddenstoel van Tejo Remy.

Van 26 maart t/m 29 augustus, designmuseum.brussels

‘Chaise. Stoel. Chair.’ in het Design Museum Brussel.
‘Chaise. Stoel. Chair.’ in het Design Museum Brussel.
© Tai Lomas

7. Vergeten modernist in Brussel

‘Een gebrek aan geld is de redding van de architectuur.’ Dixit Victor Bourgeois: Belg, architect, modernistisch pleitbezorger en gezegend met een groot sociaal hart. Behalve het voormalige Postchequegebouw waar nu het Vlaams Parlement huist (foto) tekende hij ook de wijk ‘La Cité Moderne’ in Sint-Agatha-Berchem. Bourgeois richtte mee het ‘Congrès international d’architecture moderne’ (CIAM) op, waar onder meer Le Corbusier zijn ideeën verspreidde. En hij mocht als enige Belg een huis bouwen in de wijk Weissenhofsiedlung in Stuttgart, tussen Ludwig Mies van der Rohe en Walter Gropius.

Helaas raakte hij wat in de vergetelheid. Nu pas verschijnt er een eerste complete monografie over zijn werk: ‘Victor Bourgeois. Modernity, tradition & neutrality’. En er opende ook een expo over zijn werk in de Sint-Gorikshallen in Brussel.

Expo nog tot 5 juni, sintgorikshallen.be

 Victor Bourgeois in de Sint-Gorikshallen te Brussel.
Victor Bourgeois in de Sint-Gorikshallen te Brussel.
© Maxime Delvaux

8. Dansen in de Gentse Vooruit

Wanneer kunnen we weer echt feesten in de Gentse Vooruit? En hoe zal die cultuurtempel tegen dan heten? Antwoorden krijg je niet op ‘Universal Tongue’, de video-installatie van Anouk Kruithof in de Concertzaal. Maar wat we wél weten: haar gemonteerde filmpjes van dansende mensen hebben iets bijzonder aanstekelijks. Zeker nu ons uitgaansleven al meer dan een jaar helemaal stilstaat.

In prelockdowntijden onderzochten Kruithof en haar team 8800 YouTube-filmpjes van zo’n duizend dansstijlen van over de hele wereld. Die ‘found footage’ monteerden ze tot een video van 32 uur, afgespeeld op acht schermen tegelijk. Van de macarena tot riverdance, van tango tot Cubaanse abacua: in het digitale labyrint besef je dat dansen een universeel oerinstinct is.

Een tijdslot reserveren voor een kunstinstallatie rond ‘de dansende mens’: dichter bij een echt feest komen we voorlopig niet. En je weet het niet van ons, maar bescheiden danspasjes worden oogluikend toegestaan.

‘Universal Tongue’ van Anouk Kruithof: nog tot zo 11/4 in Kunstencentrum Vooruit.
Open van wo t/m zo. Een tijdslot reserveren is verplicht.

‘Universal Tongue’ van Anouk Kruithof in Kunstencentrum Vooruit.
‘Universal Tongue’ van Anouk Kruithof in Kunstencentrum Vooruit.

9. United Fashion Festival in Brussel

De modewereld is ziek, maar niet ongeneeslijk. Dat lijkt de insteek van het splinternieuwe festival dat op 1 april van start gaat in Brussel. Meer bepaald in MAD in de Dansaert-wijk. Kort samengevat wil het United Fashion Festival via een tentoonstelling, een experimentele modecollectie en een reeks talks en workshops analyseren wat mode kan zijn.

Advertentie
De Belg Tom Van der Borght tast graag de grenzen af tussen mode en kunst.
De Belg Tom Van der Borght tast graag de grenzen af tussen mode en kunst.
© Kaat Pype

De expo onderzoekt vooral onze relatie met kleding. Modeontwerpers, kunstenaars en wetenschappers ontrafelen ons koopgedrag en hoe we dat kunnen verduurzamen. Zonder stijlcompromissen te moeten sluiten. De expo combineert opkomende namen met kleppers als Martin Margiela of Delvaux.

De Belgische designer Doriane van Overeem probeerde om samen met twee collega’s een duurzame en betaalbare collectie te creëren. Een uitdaging, maar ze slaagden erin door te werken met tweedehands kledingstukken, stofoverschotten en door slechts een beperkt aantal stukken te ontwerpen: uniseks en one size. Die collectie is te koop in de shop van MAD en online.

Van 1 april tot 6 juni, unitedfashionfestival.eu

10. Designer Enzo Mari in de digitale spotlights

Of het nu zijn Le Creuset-kookpot is of zijn dierenpuzzel, de ontwerpen van designer-provocateur Enzo Mari zijn wellicht bekender dan zijn naam.

Een overzichtstentoonstelling in het kunst- en designmuseum Triennale di Milano brengt meer dan 200 posters, schetsen, meubelstukken en utopische maquettes van de Milanees samen, en zorgt ervoor dat de eind vorig jaar overleden designer nog even wordt herinnerd, alvorens Mari – zoals hij dat zelf plande – door de tijd wordt vergeten.

Enzo Mari
Enzo Mari
© Getty Images

Een kleine maand na de opening van de expo moest die door covid alweer de deuren sluiten. En hoewel de Triennale voorlopig weer open is (voor ons dankzij Google Arts & Culture ook digitaal), kunnen geïnteresseerden zich maar beter haasten: Mari schonk een deel van zijn archief aan het museum onder de strikte voorwaarde dat het na deze expo veertig jaar achter slot en grendel zou verdwijnen.