© Jonathan Daniel Pryce

One to watch: Clym Evernden, de kunstenaar van de grote modehuizen

Luxehuizen als Louis Vuitton, Tiffany & Co. en sinds kort ook Acqua di Parma staan in de rij voor de Britse illustrator Clym Evernden.

'Oh really? I'm so delighted to hear that!' Hij zegt het alsof het de eerste keer is dat hij zo'n compliment krijgt. Maar zijn werk doet wel degelijk glimlachen. Nu ik voor hem zit, begrijp ik waar de lichtheid, humor en elegantie in zijn illustraties vandaan komen. We ontmoeten elkaar op de binnenplaats van Il Salumaio di Montenapoleone, een restaurant in het hart van de modewijk in Milaan. Illustrator Clym Evernden (39) blijkt open, grappig, genereus en tegelijk een gentleman genre 'Would you like some more water?' en zelfs 'Is that answer fulfilling for your article?'

Evernden, die als illustrator werkt voor magazines als Vogue, Harper's Bazaar en Vanity Fair, is ook kind aan huis bij een hele rist luxemerken. Voor hen maakt hij niet alleen uitnodigingen, installaties en etalagedisplays. Voor Burberry, Samsung, Louis Vuitton, Audi, Prada, V&A Museum, Moët Hennessy, Net-à-Porter, Michael Kors, Tiffany & Co. en The New York City Ballet bedacht hij ook marketingscampagnes. Je spot hem 'front row' op de grootste fashionshows en hij dook al op als model voor Giorgio Armani, GQ, Matches Fashion en Margaret Howell.

Advertentie
Voor het Italiaanse parfumhuis Acqua di Parma pakte Evernden de verpakking van hun allereerste parfum 'Colonia' uit 1916 onder handen.
Voor het Italiaanse parfumhuis Acqua di Parma pakte Evernden de verpakking van hun allereerste parfum 'Colonia' uit 1916 onder handen.
© rv

Vogels en modellen

'Ik teken al zolang ik het me kan herinneren. Het was een taal die we thuis gebruikten om ons uit te drukken.' Evernden groeide op in Sussex, in het zuidoosten van Engeland, als zoon van twee creatievelingen met een succesvolle carrière als grafisch vormgever, illustrator en schilder. Als kind was hij enorm geboeid door ornithologie en de natuur. In zijn tienerjaren triggerde mode hem. Hij tekende outfits voor modellen als Karen Elson en verzon modeshows, inclusief een opvallende runway en een bijpassende soundtrack.

Na studies Engels en beeldende kunst volgde hij in 2003 de opleiding Fashion Design Womenswear aan het Central Saint Martins College of Art and Design in Londen. 'Ik heb nooit de ambitie gevoeld om een eigen modelabel op te richten, maar de sfeer errond boeit me enorm', vertelt hij. Terwijl hij nog schoolliep, had Evernden al zijn eerste publicaties te pakken in Harpers & Queen, dat later zijn naam veranderde in Harper's Bazaar. In opdracht van dat magazine tekende hij grote catwalkshows, waardoor zijn twee grote passies als vanzelf samenkwamen. 'Tijdens mijn opleiding kropen gigantisch veel lesuren in modeltekenen, waarbij een model constant van poses maar ook van outfits wisselde. Ik leerde op die manier veel over beweging, houding, verhouding en anatomie, iets wat vandaag nog altijd doorsijpelt in mijn werk.'

Pet Shop Boys

De illustrator woont vlak bij het hippe Spitalfields in Londen, een wijk die hem inspireert. 'Ik moet naar buiten, ik wil mensen zien. Die visuele input is ontzettend belangrijk. Als je gewoon naar een leeg blad staart, activeer je slechts één deel van je hersenen.'

We hebben genoeg van de overload aan perfecte plaatjes. Mooi maar nep, een plek die draait om swipes, filters en likes.

Dat lege blad raakt bovendien niet gevuld zonder muziek, die andere grote passie van Evernden. 'Muziek moedigt me aan en bakent tegelijk het moment af. Maar eigenlijk is er altijd muziek in mijn leven: ik deejay af en toe en lees als een bezetene alle recensies over nieuwe albums. Dansmuziek staat hoog bovenaan de lijst. Op het vliegtuig luisterde ik naar de elektropop van Chvrches. Maar evengoed ben ik in de mood voor de UK-garagesound van Grime of de nostalgie van de Pet Shop Boys.'

Advertentie
Advertentie

'Als ik een 'folded story' maak (een populaire post op zijn Instagramaccount waarbij hij in een minuut een A4 op verschillende manieren plooit en daarbij telkens een ander miniverhaaltje laat ontstaan, nvdr.), dan zet ik altijd een dancemix op. Het tekenproces wordt versneld getoond, maar ik ben in werkelijkheid zo'n 50 minuten non-stop aan het tekenen. Dan kan ik wel een uptempomuziekje gebruiken. Er is maar één moment dat ik niet naar muziek luister: als ik me moet focussen op een lange mail. De buren weten het vast al: ah, hij heeft weer een mail gekregen.'

Genoeg swipes en likes

Boat, Beach or Road Trip?

'A fast, loose inky style', zo worden Everndens illustraties omschreven. Hoewel hij sinds een paar jaar ook kleur gebruikt, vormt een opvallende, zwarte lijn de basis van zijn tekeningen. 'Toen ik inkt ben beginnen gebruiken, kwam er een keerpunt in mijn tekeningen. De borstelstreken ogen als vanzelf vloeiend en elegant.'

Tijdens fashionshows - ook bijvoorbeeld die van zijn helden Dries Van Noten en Raf Simons - geeft hij in opdracht van de grote Britse modebladen zijn interpretatie van wat er zich op de catwalk afspeelt.
Omgekeerd zet hij voor de grootste luxelabels hun imago in de verf. Daar speelt hij met karakters en verhaallijnen en voegt hij vaak een knipoog toe aan hun imago. 'Ik hou van luxe, maar wel van de bescheiden soort. Ik val voor een authentiek merk met een verhaal, zo eentje dat bijna ongemerkt meer kwaliteit in je leven brengt.'

'In al mijn illustraties streef ik een soort lichtheid en eenvoud na die iedereen kan appreciëren. Ik voel niet de behoefte om een politiek statement te maken of om de kijker uit te dagen. Een glimlach is het enige wat ik wil bereiken. Dat optimistische zit in mij. Ik probeer altijd de humor te zien, in wat voor situatie ik me ook bevind.'

Het valt op: de vraag naar illustratoren is groot vandaag. Waar komt die hernieuwde interesse voor de tekenkunst vandaan? 'Een tegenreactie op de digitale wereld', antwoordt Evernden resoluut. 'We hebben genoeg van de 'overload' aan perfecte plaatjes. Mooi maar nep, een plek die draait om swipes, filters en likes. Het is niet zo vreemd dat heel wat mensen weer hun toevlucht zoeken in handwerk.'

Niet dat Evernden niet actief is op social media. Op Instagram heeft hij 85.000 volgers. Zijn 'folded stories' zijn gewild, en ook zijn 'cutouts' zijn een manier om zijn tekenstijl tot leven te laten komen. Zo fotografeert hij een illustratie van bijvoorbeeld een shoppende vrouw voor de Prada-boetiek in Milaan of laat hij het vrijheidsbeeld een taxi roepen op de rand van een stoep in New York. 'Het is een leuke manier om mijn illustraties los van het papier te krijgen en tot leven te brengen.'

Toen werd het stil

Dit jaar mag Evernden ook een parfummerk toevoegen aan zijn lijst met klanten: Acqua di Parma contacteerde hem voor een herinterpretatie van zijn Colonia', het allereerste parfum dat het Italiaanse huis creëerde in 1916. Laura Burdese, de nieuwe CEO van Acqua di Parma, wilde wat meer emotie in het merk krijgen. 'Clym was de juiste man om dat te realiseren. Hij en Acqua di Parma delen de liefde voor het ambachtelijke en de eenvoud. Clym is niet de man die iets gaat verstoppen of opsmukken', zegt Burdese.

© rv

'We ontmoetten elkaar begin dit jaar in Milaan', zegt Burdese. 'We babbelden en babbelden, dat is wat wij Italianen doen. Clym zat er rustig bij en tekende terwijl wij praatten. En plots zagen wij op papier ontstaan waar wij al die woorden voor nodig hadden. Zo'n ontroerend moment!'

Evernden stelde voor om het klassieke parfumflesje en de bijbehorende verpakking vol te tekenen in zijn typische, grafische stijl. De hoofdfiguur? Een kleine, vrolijk fladderende vogel. 'Ik gebruikte het prachtige geel van het merk als canvas en liet een kleine vogel het verhaal vertellen: het beestje gaat shoppen en skiën, vliegt door een open raam of zit op een wolk. Ik wou beweging suggereren en iets fris, lichts en vrolijks creëren. Tegelijk hou ik van het idee dat het lijkt alsof ik elk flesje heb volgetekend.'

Eigen T-shirtlijn

Advertentie
© Jonathan Daniel Pryce

Hoe lichtvoetig zijn werk is, hoe nuchter Evernden in het leven staat. 'Elk jaar begin ik letterlijk en figuurlijk met een leeg blad. Het blijft dus spannend, elk telefoontje werkt nog altijd bevrijdend. Al heb ik het gevoel dat er naar mijn mening wordt geluisterd. Dat mijn creatieve input ertoe doet. Vroeger kreeg ik duidelijke briefings - 'het moet er zo uitzien' -waardoor het vaak saai werken was. Vandaag krijg ik veelal carte blanche.'

Behalve samenwerkingen staan er ook eigen projecten op stapel. 'Ik werk aan een eigen T-shirtlijn. Dat is iets wat ik al lang wil, al was het maar als experiment: zullen ze aanslaan? Voor een T-shirt tel je uiteindelijk een haalbaar bedrag neer, dus wil ik het uitproberen.'

'Ook een boek zit in de running, alleen is nog niet duidelijk wat precies: een dagboek, een overzicht van mijn werk of net inzoomen op een thema. Hetzelfde geldt voor een expo. Tot nu deed ik alleen groepstentoonstellingen, maar een solo-expo lijkt me wel fijn. Mogelijk zijn mijn 'folded stories' een interessant beginpunt.'

Nochtans plant hij op professioneel vlak amper vooruit. 'Over vijf jaar wil ik dit gedaan hebben of daar staan, zegt me weinig. Zakelijk daarentegen wil ik full control. Ik ben erg georganiseerd qua financiën. Iets wat ook nodig is in de creatieve sector. Ik wil niet het cliché zijn van de artiest die op zijn oude dag op het randje van de armoede leeft.'

Advertentie
Gesponsorde service

Lees Meer