De Fransman Jean Jullien, die geregeld voor The New York Times, Centre Pompidou en Vogue tekent en in 2015 wereldberoemd werd met zijn ‘Peace for Paris’-symbool, lanceert een collab met Franse cultshaper Fernand Surfboards.
Eigenlijk surft Jean Jullien nog maar vier jaar. ‘Echt uitblinken doe ik niet – en dat is nog zacht uitgedrukt. Toch zou ik graag oud willen worden op mijn surfboard. Ik verblijf geregeld in Japan, en daar zie je een hele generatie bijna bejaarde surfers op het water plezier maken. Dat wil ik ook.’ De naam Jullien mag dan voorlopig nog niet de rankings aanvoeren van surfcompetities, wereldberoemd is de Franse graphic designer en illustrator wel sinds zijn ‘Peace for Paris’-symbool miljoenen keren op social media werd gedeeld. Het vredesteken met de Eiffeltoren groeide uit tot een digitale pleister op de wonde van de aanslagen in Parijs in 2015.
‘Ik woon en werk in Parijs, maar slinger vaak als een boemerang terug naar mijn heimat. De zee lonkt.’Jean Jullien
Vandaag heeft Jullien meer dan 1 miljoen volgers op Instagram en dat heeft hij te danken aan zijn funky, verrassende, happy en altijd tot de verbeelding sprekende tekeningen.
Op de surfplanken die hij onlangs lanceerde, schilderde hij met enkele pennenstreken vier dieren die zich thuis voelen in het water: een walvis, een zeehond en twee vissen. Talrijke zeemijlen verwijderd van de ‘surf art’ die we meestal op boards zien, genre graffitistijl of tekeningen van imponerende golven. Het zwemmende dierenclubje veroverde de harten van Julliens volgers op Instagram. Zo schopte de collab het ook tot ‘talk of the day’ in de kunst- én surfwereld.
Nagenoeg de hele collectie surfplanken was enkele dagen na de lancering al uitverkocht. Naar aanleiding van de collab werd ook een reeks sweaters en T-shirts voor het grote publiek gelanceerd.
Carte planche
Het onafhankelijke label Fernand Surfboards werd in 2015 opgericht door Geoffray Sipoir en staat net als Jullien bekend om zijn ongekunstelde stijl. Spreek gerust van een cultlabel: Sipoir is een van de shapers van het moment in Frankrijk. ‘Ik heb hem zelf aangesproken met het idee’, vertelt Jullien aan de telefoon van op zijn vakantieverblijf in Bretagne. ‘Ik wilde per se een Fernand om op te surfen en bestelde een tijdje geleden een gecustomized board.’
Het klikte en plots vlogen er mails heen en weer over een collab. Sipoir zou boards ontwerpen en Jullien zou ze beschilderen. Zonder instructies of beperkingen, met ‘carte planche’ zeg maar, reisde Jean Jullien naar Capbreton – in het departement Landes – richting het atelier waar de Fernands worden gemaakt. ‘Geoffray heeft ze manueel geshapet en ik heb de tekeningen aangebracht.’
‘Ik hou van independent labels die een andere kant van surfen tonen en Fernand is daar een voorbeeld van’, vertelt Jullien. ‘Surfen is als sport de voorbije jaren geëxplodeerd, maar toch tonen de media nog altijd diezelfde clichébeelden. De typische surfposters of een Californische blonde god in een barrel. Maar surfen is veellagig, het DNA is complexer. Er vallen meer verhalen te vertellen en er zijn ook zoveel meer merken dan de bekende blockbusterbrands.’
Jullien groeide op aan de Bretonse kust, niet ver van de surfspot La Torche, waar je hem vandaag geregeld in het water kunt spotten. ‘Ik woon en werk in Parijs, maar slinger vaak als een boemerang terug naar mijn heimat. De zee lonkt en ik zie mezelf op een dag definitief naar Bretagne verhuizen.’ Wie door zijn werk scrolt, merkt een steeds terugkerend decor van stranden, zee en surfers. ‘Al veranderde mijn perspectief door zelf te surfen’, vertelt hij. ‘Ik wilde trager leven, me meer bezinnen, reflecties omarmen. En in dat opzicht ben ik surfers ook anders gaan tekenen. Ik gaf de figuren een losse flow, terwijl ik vroeger meer focuste op de exactheid van hun bewegingen.’
Right on the dot
De arty surfboards van Jean Jullien zijn alleen te koop bij de Belgische Alice Gallery. Waarom kloppen twee Franse namen aan bij een Brusselse galerie? ‘Jean Jullien heeft eerder bij ons zijn schilderijen tentoongesteld en in februari 2022 organiseren we van hem een nieuwe schilderijenexpo’, zegt Alice van den Abeele, directeur van de galerie en ook medeoprichter van het MIMA-museum in onze hoofdstad.
'Ik leerde zijn werk enkele jaren geleden kennen via de expo ‘Art is comic’ in het MIMA. Sindsdien zijn we blijven samenwerken’, zegt Van den Abeele, die af en toe zelf op een board staat. ‘Vooral met de kinderen in de zomer’, lacht ze. ‘Maar de sport brengt zeker verbinding tussen ons. Surfen is een moment van pure bliss. Veel surfers herkennen dat gevoel en Jean capteert het magisch.’
Ze omschrijft zijn stijl als ‘niet hyperrealistisch, maar wel right on the dot’. Met slechts enkele lijnen of punten tekent hij een universum waar je als toeschouwer zomaar kunt binnenwandelen. ‘Een werk van Jean Jullien spreekt tot de verbeelding, altijd. Hij is niet alleen een meesterlijke observator, hij kan toeschouwers ook letterlijk meetrekken in een tafereel. Hij tekent Franse pijnbomen waaraan een wetsuit bengelt. Dan ruik je bijna de geur van de bomen. Zijn werk toont ‘a slice of his life’. Als toeschouwer kun je je gemakkelijk in zijn wereld verplaatsen en uiteindelijk geloven dat hij jouw eigen herinneringen heeft getekend. Alsof je mee op pad mag in de wondere wereld van Jean.’