Nog twee weken gefragmenteerde kunst bij galerie Dépendance in Brussel.
Met spiegels maakte de Duits-Amerikaanse kunstenaar Hans Breder (1935-2017) van naakte lichamen surrealistische creaturen. Breder is een van de vijf kunstenaars die gastcurator Louis-Philippe Van Eeckhoutte koos voor de expo ‘L’Evidence éternelle’ bij galerie Dépendance in Brussel.
Genoemd naar een naaktportret dat René Magritte in vijf stukken inkaderde, gaat de show over het gefragmenteerde lichaam en hoe we gedissecteerde beelden mentaal proberen te reconstrueren. In Lili Dujouries delicate collages van papier zoek je spontaan naar een beeld. De Britse kunstenares Linder maakt ook collages, maar dan van beschilderde ballerinafoto’s. Meg Lipke stikt dan weer versneden canvassen aan elkaar en vult ze op tot knuffelbare wandwerken. Ook Marley Freeman dicht de kloof tussen textiel- en schilderkunst: ze ‘weeft’ met verf. Curator Van Eeckhoutte naait fragmenten uit de vijf oeuvres meesterlijk aaneen: de som van de delen overstijgt het geheel.