In 2020 was Collectible de laatste beurs die nog kon plaatsvinden voor ons land helemaal op slot ging. In 2021 moest ze last minute overschakelen naar een digitale variant. Dit jaar haalt Collectible dat dubbel en dwars in met een feestelijke vijfde editie. Dit zijn onze highlights.
01 Experiment
Experiment Voor de vijfde verjaardag breidt Collectible uit met een nieuwe sectie, genaamd ‘The Editors’. Hier exposeren negen jonge of nichedesignmerken die een evenwicht zoeken tussen artistieke vrijheid, serieproductie en collectioneerbaarheid. Ze maken vaak kleine oplages of gelimiteerde edities. Daarbij is er ook ruimte voor experiment, bijvoorbeeld met nieuwe materialen en technieken.
Behalve prille merken zoals het Parijse Theoreme, dat nog maar net een tweede collectie lanceert, is er ook Transnatural. Dat label produceert al bijna 15 jaar succesvolle producten, zoals de geoxideerde spiegels van Lex Pott en de magnetische krukjes van Jólan van der Wiel.
Dé ontdekking op deze nieuwe sectie voor ons is 13 desserts uit Hyères in Zuid-Frankrijk. Behalve de prijs voor de origineelste galerienaam verdient het ook die van de kleurrijkste. Kijk maar naar de kastenreeks ‘Crotto’ van Thomas Defour. Die heeft iets van een amoebe, maar is geïnspireerd op de techniek waarmee violen worden gemaakt. Ook zijn buitenfauteuil ‘Grand Ribaud’, met een stalen frame en nylon net, biedt een kleurrijke toets.
02 Newbees
In de ‘main section’ vind je steevast werk van designers die vertegenwoordigd worden door lokale en internationale galeries. Onder de 35 exposanten dit jaar zijn er meer dan 15 nieuwkomers. Plus een groot aantal dat zijn fysieke debuut maakt na een eerste deelname op de digitale beurs vorig jaar. Dit zijn onze favorieten.
Atelier Ecru
Wat begon als een meubel- en decowinkel evolueerde naar een volwaardige galerie op het snijvlak van kunst en design: Atelier Ecru uit Gent. Vorig jaar nam ze voor het eerst, digitaal, deel aan Collectible. Dat haalt Atelier Ecru nu in met een dubbele stand. Behalve de nieuwe collectie metalen tafels van Maria Scarpulla presenteert ze de jonge Belg Jumandie Seys, die zich inspireert op architecturale vormen. Zo baseerde hij zijn ‘Arch’-collectie op de rondboog. Spektakelstuk is het bureau van gepatineerd leder.
Objects with narratives
De Zwitserse galerie komt niet onvoorbereid naar Brussel. Ze verdiepte zich duidelijk in onze kunstgeschiedenis en stelt de show ‘Sur-real fictions’ voor, geïnspireerd op het surrealisme en vooral op de Belgische schilder René Magritte. Je ontdekt er werk van onder meer Lukas Cober, Studio ThusThat, Pietro Franceschini en Supertoys Supertoys.
Tableau
Tableau uit Kopenhagen is de multidisciplinaire studio van Julius Værnes Iversen, die design, kunst en planten blendt en geregeld een beroep doet op andere kunstenaars. Voor Collectible werkt de Deen samen met de Australische designer Laurids Gallée, die woont en werkt in Eindhoven. Hij toont dit keer een kleine reeks ornamenten, geïnspireerd op bloemen en andere vormen uit de natuur.
03 Extra muros
Tijdens Collectible is er ook buiten de vier muren van het Vanderborghtgebouw in Brussel design te spotten. In het off-programma haken verscheidene musea en galeries hun karretje aan de beurs.
‘Ticking on the Horizon’: zo heet de designexpo in Cloud Seven, een splinternieuwe coworkingplek aan de Handelskaai, niet ver van Kanal. Een halfjaar geleden las je in Sabato al over dit project van kunstverzamelaar Frédéric de Goldschmidt, een Fransman die al 15 jaar in Brussel woont. Toen was het nog een werf en richtte hij er een tijdelijke expo in met ruim 300 werken uit zijn privécollectie.
Nu is Cloud Seven af. Naast De Goldschmidts eigen appartement zijn er drie verdiepingen voor coworkers, meetingruimtes en een gym. Plek genoeg in dit pand uit 1820 van 1500 m². Op de eerste etage, tussen de werkplekken, opende afgelopen donderdag de designexpo. Daarin laat curator Leo Orta De Goldschmidts kunstcollectie in dialoog gaan met onder meer arte povera en een selectie opkomende designers. ‘De werken zijn ver buiten mijn comfortzone van wat ik normaal verzamel. Maar dat is ook de bedoeling: de kunst hangt hier niet om passief van te genieten, maar om reacties uit te lokken’, aldus De Goldschmidt.
Orta, die niet alleen curator is, maar ook kunstenaar en designer, bracht Belgische en internationale namen samen, zoals de Brusselse Antoinette d’Ansembourg en de Canadees Miles Greenberg. Een mix van performance, sculptuur en design. Of ‘functionele kunst’, zoals hij het zelf noemt.
De expo omvat twee delen: lucht en aarde. Twee tegenpolen: zowel visueel als conceptueel. Met aardetinten en geoxideerde texturen aan de ene kant en poppy kleuren en plastic aan de andere kant. In de categorie lucht vielen wij alvast voor ‘I Need You’ van Chan Chiao Chun en ‘Labour (bleu outremer)’ van Didier Marcel. Opmerkelijk in het luik aarde is ‘Cycle Tension’ van Stéphane Abitbol.
‘De aarde is iets fragiels, terwijl de lucht juist ongrijpbaar is’, legt Orta uit. ‘Die paradox vervatte ik in de titel: ‘Ticking on the Horizon’. De horizon kun je nooit bereiken. Terwijl mensen vroeger dachten dat er een steile afgrond achter schuilging, zou het nu een brandende planeet kunnen zijn.’