De Ibizaanse zaterdag/sabato van actrice en theatermaakster Sachli Gholamalizad: snuisteren op de rommelmarkt, laat en lang lunchen, en auditie doen via Zoom.
‘Het werk loopt vaak door in het weekend. Op zaterdag móét ik niet per se ontspannen. Dat kan net zo goed op maandag.’ Na drie jaar renoveren heropende het Antwerpse ModeMuseum in september 2021 zijn deuren. Maar die zijn intussen weer dicht: door manke airco’s blijft het museum nu tot en met 29 september gesloten. Alleen de imposante trappenhal gaat dit voorjaar enkele keren open: onder de noemer ‘Where We Are’ organiseert theatermaakster Sachli Gholamalizad (40) avonden vol performances, muziek en dans. Net zoals gisteren, 1 april, zal Gholamalizad ook op 14 april een bezwerend zangoptreden geven in het Engels én Farsi, aangevuld met de Iraans-Parijse performer Sorour Darabi, poprevelatie Lafawndah en poëzie van de Zuid-Afrikaanse dramaturg Kopano Maroga.
Gholamalizad studeerde aan het RITS in Brussel en werkt voor zowel tv-series (zoals ‘De Bunker’), film (‘De Helaasheid der Dingen’) als theater. Voor ‘A Reason to Talk’ mocht ze op Theater Aan Zee de ‘Circuit X’-prijs mee naar huis nemen.
8.30 AM - ‘Op zaterdag staan we vroeg op. We ontbijten en maken Rumi, onze tweejarige dochter, snel klaar. Voor het werk van mijn vriend Bart, eenn interieurontwerper, wonen we twee maanden op Ibiza. We testen hier ook of het mogelijk is om met onze dochter geregeld een ander soort leven te leiden, in de natuur.’
9.30 AM - ‘Bart heeft een verzamelaarshart en wil de rommelmarkt van Sant Jordi bezoeken. Ibiza heeft iets extravagants, hier vind je hippiespullen en andere pareltjes. Er komen ook veel locals samen, het echte eilandsfeertje.’
12.30 PM - ‘Voor Rumi’s dutje gaan we naar huis, of we leggen haar in de auto te slapen.’
2.30 PM - ‘Hier op Ibiza lunchen we laat en lekker uitgebreid met vrienden, aan een tafel bij het strand. We hebben een lange lijst restaurants, zowel hippe als eenvoudige, die we naargelang het weer en onze mood bezoeken. Een klassieker is Sa Caleta, aan de gelijknamige baai richting zuiden. Best chic, maar niet bekakt. En de paella is er uitstekend.’
4.30 PM - ‘We maken een natuurwandeling of spelen in het zand met onze dochter, voetjes in het water. Die simpele bezigheden doen deugd. Ook hier gaat Rumi in de week naar de opvang, want Bart en ik werken. Het weekend is family time, net zoals in Antwerpen.’
6.30 PM - ‘We rekken de dag maximaal, om de zonsondergang te zien. Hier zijn ze op hun allermooist. Bart zou er elke dag naar kijken. Wij wonen in het noorden, op de zeer rustige ‘campo’ met veel bergen en natuur, maar met minder spectaculaire zonsondergangen. Behalve dan op Moon Beach, ons favoriete strandje.’
7.45 PM - ‘Na de zware lunch eten wij ‘s avonds alleen nog een appel of een toast. Voor Rumi maak ik wel nog verse groenten klaar.’
8 PM - ‘Bedtijd voor Rumi. Het laatste halfuur van de dag moet fijn zijn: nog wat voorlezen, knuffelen en in haar blootje rondspringen. Ze is ook wild van de kat waarop we hier passen. Met het slaapuur zijn we matig consequent.’
8.30 PM - ‘Zodra Rumi in bed ligt, werk ik wat: de performances in het MoMu voorbereiden, research doen voor een nieuwe, eigen voorstelling of audities doen. Dat laatste betekent: blokken of opnemen. Internationale audities gaan tegenwoordig vaak via Zoom of door opnames in te zenden. Soms moet ik rollen afzeggen omdat er iets anders is. Mijn agenda is puzzelwerk. Spannend, maar vermoeiend voor mijn gezin.’
10 PM - ‘Een doordeweekse zaterdag eindigt relaxed. Er zijn periodes waarin ik geen tijd heb voor tv, nu haal ik mijn schade in. ‘Jeen-Yuhs’, de driedelige Netflix-docu over Kanye West, is erg goed. Maar de ideale afsluiter is een halfuur mediteren of yoga doen.’
11 PM - ‘Ik zou spontaan tot na middernacht opblijven, maar om 6.30 uur is Rumi er weer. Vroeg gaan slapen lukt niet, al forceer ik me. Ik heb zo weinig me-time. Vaak is er nog opruimwerk of een ander karwei. Het is een gevecht met mezelf.’