Nog twee weken Kendell Geers’ aanklacht tegen gemaskeerd kolonialisme in Parijs.
De Brusselse kunstenaar Kendell Geers maakte 3D-scans van traditionele Afrikaanse maskers en beelden. Die mallen manipuleerde hij tot nieuwe sculpturen, vol nieuwe betekenislagen. Centraal op zijn expo ‘Flesh of the Spirit’ bij de Parijse Carpenters Workshop Gallery staat een imposante nkisi-figuur. Geers verving de afgehakte armen door (slaven)kettingen en de ingebouwde spiegels door een wijnfles. Rondom dat beeld staan acht bronzen Afrikaanse maskers, die Geers ingrijpend naar zijn hand zette. Hij verminkte hun gelaat, zodat ze hun identiteit of rituele rol verliezen. Hij bedekte hun mond, zodat ze geen recht van spreken meer hebben.
Op ‘Flesh of the Spirit’ neemt Geers het kolonialisme op de korrel, maar evengoed onze westerse blik op Afrikaanse kunst. Zijn Afrikaanse maskers gemaakt door kunstenaars of door anonieme ambachtslui? En zijn Picasso en Geers dan wel echte artiesten, ook al recycleren ze gratuit de beeldtaal van die voorouderbeelden? Ontmaskert Geers de kunstgeschiedenis?