‘Ze hebben een risico genomen door met mij in zee te gaan.’ Voor de 110de verjaardag van het Italiaanse lederatelier Poltrona Frau gaf de Spaans-Argentijnse streetartkunstenaar Felipe Pantone de klassieke ‘Archibald Armchair’ een make-over. En jawel, zijn artiestennaam geeft al een indicatie van het resultaat.
Alsof je naar een haperende kleurentelevisie uit de jaren 1980 kijkt. Dat is het eerste wat me te binnen schiet als ik de ‘Archibald Armchair’ te zien krijg die de Spaans-Argentijnse streetartkunstenaar Felipe Pantone heeft bedacht voor het Italiaanse meubelmerk Poltrona Frau. Pantone bewerkte de fauteuil in zijn typische ‘glitch art’-stijl. Een ‘glitch’ is een elektronische storing op een computer- of televisiescherm. Een aaneenschakeling van felgekleurde geometrische patronen die lijken op grove pixels.
De felle kleuren van deze ‘Archibald Armchair’ – een limited edition voor de 110de verjaardag van Poltrona Frau – geven de fauteuil een retrogevoel. Tegelijk zijn de poten met een paarsblauwige chroomlaag afgewerkt, wat hem dan weer een futuristische aanblik geeft. Een retrofuturistische stijl dus. En dat hoort Pantone graag. In zijn werk legt hij graag datgene vast wat tussen het verleden en de toekomst ligt. Zo wil de kunstenaar op zijn eigen abstracte manier de tijdgeest vatten.
Het was die typisch hedendaagse stijl van Pantone die Poltrona Frau aansprak. ‘Het klopt dat we lange tijd conservatief zijn geweest’, klinkt het bij het Italiaanse merk. ‘Al werkten we voor onze jongste collecties ook met nieuwe kleurenpaletten.’
’s Werelds grootste QR-code
Felipe Pantone maakt al streetart sinds zijn twaalfde. En daarbij ziet hij het graag ‘big’ en ‘bold’. Op een lege muur van een Hasseltse veevoederfabrikant schilderde hij in 2017
‘s werelds grootste QR-code. Andere gigantische muurschilderingen en installaties in zijn typische felle kleuren vind je terug van Californië tot Taiwan.
Maar Pantone bewerkt niet alleen muren. In 2021 ontwierp hij voor Zenith enkele luxehorloges in limited edition. Hij beschilderde ook al een vliegtuig en meerdere sportauto’s in zijn ‘glitch art’-stijl. Onder meer een Corvette. En drie unieke, handbeschilderde modellen van het Franse sportwagenmerk Alpine. Die gingen voor zo’n 150.000 dollar over de toonbank, meer dan het dubbele van de prijs van een reguliere Alpine.
Incognito
Voor de make-over van de Archibald Armchair – een origineel ontwerp van Jean-Marie Massaud – kreeg Pantone carte blanche. Het resultaat is een statement piece, in een regenboog van kleuren. Met Pantone geeft het merk zijn verjongingskuur een gezicht. Of toch bijna. Want de kunstenaar wil nooit herkenbaar op de foto staan. Hij wil dat zijn kunst alle aandacht krijgt. Zijn persoon mag dat niet in de weg staan, vindt hij. Tijdens ons Zoom-gesprek laat hij zich even zien om ons te begroeten, maar enkele minuten later zet hij de webcam onherroepelijk uit.
Sabato: Je ontwierp in het verleden al horloges en sportwagens. Vanwaar die interesse in gebruiksvoorwerpen?
Felipe Pantone: ‘Grote merken als Zenith en Poltrona Frau hebben meer dan honderd jaar expertise. Dat is enorm verrijkend. Ik bezocht hun fabriek en museum in Tolentino: een spoedcursus over de geschiedenis van het merk. Het voelde alsof ik een masterclass in design kreeg. Ik wil continu bijleren. Om iets nieuws te maken moet je het verleden kennen.’
‘Ik werk niet graag alleen in mijn studio, ook al heb ik een team assistenten dat me bijstaat. Ik krijg liever feedback en inspiratie van vakmensen. Daarvoor zijn collabs met grote namen ideaal.’
‘Poltrona Frau heeft een risico genomen door met mij in zee te gaan. Mijn dynamische visie rijmt intuïtief misschien niet met een merk dat al 110 jaar bestaat. Maar deze collab betekent dat ze met een open blik naar de toekomst kijken en willen vooruitgaan.’
‘Mijn werken zijn niet statisch, maar dynamisch. Altijd in beweging. En het publiek moet met mijn werk meebewegen.’Felipe Pantone
‘Dat samenwerken leerde ik al tijdens mijn dagen als jonge streetartkunstenaar. Op straat kom je altijd nieuwe mensen tegen. Je moet je ook constant aanpassen aan nieuwe situaties. De buitenomgeving is niet te vergelijken met een perfect belichte studio: elke muur is anders. Je gaat telkens met nieuwe beperkingen om. Van collabs op kleine schaal – zoals horloges – en grotere schaal – auto’s – krijg ik hetzelfde spannende gevoel.’
Jouw versie van de klassieke Archibald Armchair oogt speels.
Pantone: ‘Playfulness is belangrijk in mijn kunst. Als je werk speels is, maakt dat interactie met de toeschouwer mogelijk. Dat ze met je kunst en ideeën gaan spelen. Net dat wil ik bereiken. Mijn werken zijn niet statisch, maar dynamisch. Altijd in beweging. En het publiek moet met mijn werk meebewegen.’