Nog één maand een moderne Morozov-cocktail in de Fondation Louis Vuitton in Parijs, met toppers als Van Gogh en Malevich.
Een paar maanden voor zijn dood schilderde Vincent Van Gogh in de psychiatrische instelling in Saint-Rémy-de-Provence zijn carrousel van gevangenen. Het claustrofobische meesterwerk verlaat Rusland maar zelden, maar hangt wel nog een maand in de Fondation Louis Vuitton in Parijs. Meer bepaald op de expo over de Russische Morozov-collectie.
De gebroeders Ivan en Mikhail Morozov – erfgenamen van een textielfamilie – kochten rond de jaren 1900 (neo-)impressionistische en moderne kunst, vaak toen de verf spreekwoordelijk nog nat was. De werken belandden in het Poesjkinmuseum in Moskou en de Hermitage in Sint-Petersburg, waar ze nauwelijks buitenkomen. Behalve Monet, Van Gogh, Bonnard, Matisse, Derain en Toulouse-Lautrec bevat de Morozov-cocktail ook Russen als Malevich en Goncharova. Een ongezien lesje kunstgeschiedenis, tenminste als je de volkstoestroom aankunt. De uitzonderlijkste bruikleen hangt in de laatste zaal: Morozovs muzieksalon, die Maurice Denis voor zijn woning schilderde in 1907-1909.
‘The Morozov Collection, Icons of Modern Art’, t/m 3 april in de Fondation Louis Vuitton, Avenue du Mahatma Gandhi in Parijs. Dagelijks open. Tickets: fondationlouisvuitton.fr