Choreograaf Alexander Vantournhout.
Choreograaf Alexander Vantournhout.
© Alexander D’Hiet

Choreograaf Alexander Vantournhout | ‘Ik wil wel eens een avondje uitgaan met Stromae’

Choreograaf Alexander Vantournhout over het leven op het puntje van zijn ‘tensegrity’-stoel: uitgaan met Stromae, wifi op de Mount Fuji en voetbal als bewegingskunstwerk.

Alexander Vantournhout (34)

  • Choreograaf en danser.
  • Oprichter van ‘Not Standing’.
  • Artist in residence bij Kunstencentrum Viernulvier.

Wat is de stoel van je leven?

Advertentie

‘Mijn favoriete stoel is een zelfgemaakt ‘tensegrity’-krukje: een zitobject dat een combinatie is van statische en flexibele elementen die elkaar structureel in evenwicht houden. Vergelijk het met de spieren, ligamenten en botten in het menselijk lichaam. Het meubel inspireerde me voor het motto van mijn nieuwe dansstudio: ‘Individueel uit balans, tezamen in evenwicht’.’

Advertentie

‘De architectuur van de kruk toont een complex netwerk van trek- en drukkrachten, die je ook in de maatschappij aantreft. Recent ben ik ook begonnen met het ontwerpen van ‘tensile’ structuren, die zichzelf in balans houden door spanning. Denk maar aan kabelbruggen. Ik hoop dat die sculpturen ooit hun weg vinden naar een publiek, naast mijn dansperformances uiteraard.’

‘In mijn huis heb ik nauwelijks stoelen. Ik geef de voorkeur aan kleermakerszit of squat, houdingen die je ook in andere culturen vaak ziet opduiken. Oké, je kunt ook veertien uur voor een computer werken en dat proberen te compenseren met yoga of fitness. Maar waarom zouden we die natuurlijkere houdingen niet gewoon in ons dagelijks leven incorporeren?’

Het ‘tensegrity’-krukje van Alexander Vantournhout.
Het ‘tensegrity’-krukje van Alexander Vantournhout.
© Alexander D’Hiet

Wat houdt je op het puntje van je stoel?

‘De fantastische docuserie ‘Chernobyl’. Als ik ernaar kijk, vraag ik me altijd af: waarom bestaan er niet meer van die? Ik zou ook ‘ChatGPT’ kunnen antwoorden. Natuurlijk win je tijd als je de artificiële-­intelligentieapplicatie gebruikt. Maar voor mij kan dat slechts op één voorwaarde: dat je die gewonnen tijd spendeert aan je familie, collega’s of vrienden.’

Voor wie houd je een stoel vrij tijdens je droomdiner?

‘Met stip op nummer één: voor Stromae. Ik wil wel eens een avondje uitgaan met de popster op de Vlaamsesteenweg in Brussel, eindigend in het bruine café Au Daringman. Ik zou hem een hart onder de riem steken en in gesprek gaan over het artistieke bestaan, het creatieve proces en de vele keren dat je opnieuw eropuit trekt om publiek te ontmoeten.’

Advertentie
Advertentie

‘Tegen een diner met Vincent Kompany of een andere sportcoach zeg ik ook geen nee. Als choreograaf focus ik op bewegingsonderzoek en ruimtelijke structuren. Ik ben bijzonder geïnteresseerd in hoe deze expertise toegepast zou kunnen worden op het moderne voetbal. De manier waarop teams als Manchester City en Brighton & Hove Albion FC spelen, behoort tot de indrukwekkendste ‘bewegingskunstwerken’ die we vandaag mogen observeren.’

Bio van een stoel

Tensegrity-krukje

Het ‘tensegrity’-krukje maakte Alexander Vantournhout zelf naar aanleiding van bewegingsonderzoek.

‘Tensegrity’ is een concept uit de architectuur, de kunsten en de wetenschap. Het verwijst naar een stabiele structuur die wordt verkregen door een evenwicht tussen trek- en compressiekrachten.

‘Tensegrity’ is ook de titel van een van de onderdelen van ‘Screws’, een voorstelling waarbij Vantournhouts dansers de regels van de fysica tarten.

Advertentie

Waarvan viel je recent van je stoel?

‘Mijn reis naar Japan liet me verbluft achter. Ook al kun je daar niet echt van je stoel vallen, omdat je meestal op de grond zit. Van tempels zonder nagels of schroeven tot de gratis wifi op drieduizend meter hoogte op Mount Fuji: de culturele en technologische contrasten zijn er gigantisch.’

‘Maar ook het respect voor de ander en voor de natuur. In Japan ondersteunen ze bomen met stutten, net zoals wij oude gebouwen overeind houden. Politieagenten dragen er jassen met ventilatoren op batterijen, zodat ze het kunnen uithouden in het warme en vochtige klimaat.’

Wie verdient volgens jou een leerstoel?

‘Oké, hij is al een academicus, maar mijn intellectuele mentor is professor sociologie Rudi Laermans. In mijn artistieke processen staat hij me bij met zijn dramaturgisch advies en filosofische inzichten. Zijn vermogen om te synthetiseren is indrukwekkend. Hij ziet de grote lijnen in zowel maatschappij als filosofie.’

‘Not Standing’
| Website | notstanding.com

Advertentie