Sommige koppels hebben een blazoen. Andere stellen hun afkomst voor met motieven van eikels, bijen of harten. De verbintenis van de Britse kunstenaar Philip Colbert en de Frans-Britse filmregisseur en schrijfster Charlotte Colbert wordt belichaamd door een kreeft en een baarmoeder, symbolen die in hun nieuwe huis in de wijk Spitalfields, Oost-Londen, op verschillende manieren terugkomen. We zien er edele marmeren beelden van kreeften in de woonkamer en een spectaculair baarmoedervormig hoofdbord in een slaapkamer die in het teken staat van de eileider.
Hun woning, verborgen achter een gevel van victoriaanse etalages in een van de labyrintische straatjes van Spitalfields, is een wonderbaarlijk universum van bijna 560 vierkante meter, met een zintuiglijke charme en vreemde mystiek die niemand onberoerd laten. Waar anders vind je een badkuip met 108 siliconenborsten of een enorme marmeren salontafel met een ingewerkt symbool van een oog? ‘We hadden vroeger een traditioneel huis, maar wilden onze studioruimten opnemen in een woning waar we zowel kunnen wonen als werken’, zegt Philip Colbert, die met succes surreële kreeften creëert in zowel de materiële wereld als het metaverse. Zijn wonderlijke interactieve stad Lobsteropolis beslaat een van de grootste percelen van het digitale platform Decentraland, waar 7.000 avatars van kreeftenburgers wonen. ‘We houden allebei van details en vinden het leuk om verhalen te vertellen. We wilden iets magisch creëren’, voegt Charlotte toe. Ze bracht vorig najaar haar eerste speelfilm ‘She Will’ uit, een psychologische thriller die zich afspeelt in Schotland, met Malcolm McDowell in de hoofdrol.
Zij en Philip ontmoetten elkaar enkele jaren geleden via gemeenschappelijke vrienden. Hun huis is een eerbetoon aan hun romantische en creatieve verbintenis. Voor het ontwerp van hun werk- en woonruimte deden ze een beroep op Buchanan Studio, een Londens designbureau onder leiding van Angus en Charlotte Buchanan. Tijdens het project kreeg de woning geleidelijk een naam en werd ze omgedoopt tot ‘Maison Colbert’.
De reis door Maison Colbert begint op een geplaveide binnenplaats en gaat verder naar boven richting hall, die eerst groen en donker en dan dromerig en helder is. De ruimte is versierd met Italiaanse fresco’s (je kunt geschilderde oogballen in de wijnranken zien), overblijfselen van klassieke standbeelden (voormalige toneelattributen), twee marmeren kreeften en een binnenfontein met borsten waarvan het water uit de tepels stroomt.
De bar en de conciërgebalie zijn gehuld in rode en roze strepen, terwijl de sleutels met kwastjes aan de muur geïnspireerd zijn op ‘The Grand Budapest Hotel’ van Wes Anderson, een puur surrealistische toets die ongetwijfeld een glimlach zal toveren op het gezicht van vrienden en familieleden die blijven overnachten. ‘De humor overvalt je. Een conciërgebalie? Wat is dat in godsnaam?’, zegt Angus Buchanan, die de hal met het lage plafond wat meer ‘vitaliteit’ wilde geven.
Vanuit de hal leidt de ijzeren trap naar de speelkamer, met een door Chris Dyson Architects ontworpen ‘levende’ groene muur als binnen-buitenruimte. Op dit terras word je verwelkomd door een gigantische totemvogelsculptuur van Niki de Saint Phalle, een gedeconstrueerd keramisch wandstuk van de Amerikaanse kunstenares Betty Woodman, bloemenschilderijen van Philip en een olieverfportret van Charlotte door de Italiaan Francesco Clemente. Deze ruimte, vol boeken en voorwerpen, loopt over in de open woonkamer die overgaat van de keuken aan de ene kant naar de eetkamer aan de andere. De eyecatcher is een grote ovale marmeren salontafel met een ingewerkt symbool van een oog.