Hoe ontwerp je een tweede verblijf met een zomerse vibe, zonder dat het mediterrane gevoel ‘s winters vloekt? Vraag het gewoon aan Bieke Casteleyn.
Neen, Bieke Casteleyn kan Knokke nog niet loslaten. Rond Damme is ze haar nieuwe huis aan het afwerken, maar verkassen uit haar geliefde badstad zit er nog niet meteen in. ‘We willen op ons gemak verbouwen, en we zitten hier in Knokke goed. Op vijf minuten van onze deur heb je alles, van mode, shopping, gastronomie, natuur, sport of ontspanning. Pure levenskwaliteit is dat. Zeker met twee kleine kinderen. Elke zaterdag maken we een wandeling van twintig kilometer met de kinderen in de buggy. Een gevolg van de coronapandemie, maar het doet zo’n deugd om zo dicht bij huis zo goed je hoofd te kunnen legen. Natuurlijk is het hier in de grote vakantie minder aangenaam, als het over de koppen lopen is. Maar als Knokkenaar kun je daarover kijken. Er is meer dan de maand augustus.’
Casteleyn begon haar carrière in de Knokse meubelzaak van Rik Ruebens en had tot voor kort haar interieurbureau, ontwerpstudio en meubelatelier op de Zoutelaan. ‘Om logistieke redenen bevindt ons hoofdkwartier zich nu in Maldegem. Maar veel klanten hebben een woning in Knokke.’ En dan is de vraag: willen die nog altijd een interieur in Knokse stijl? Of is die eindelijk aan het evolueren? ‘Ik vind van niet, ik heb het daar moeilijk mee’, zegt ze. ‘Nog té vaak krijg ik moodboards binnen met travertijn, eik, muschelkalk en beige of grijs: typische ingrediënten voor high-end realisaties aan zee. Het Belgische publiek houdt daar nog altijd aan vast. Maar ik wil mezelf niet herhalen, ook niet in de meubelcollecties die ik ontwerp. Daar ben ik te ongeduldig voor. Ik probeer net mijn klanten verder te pushen, zodat er grenzen worden verlegd.’
Vierseizoenenappartement
De eigenaars van dit vakantieappartement aan het Driehoeksplein hadden helemaal geen extra duwtje nodig. ‘Zij is een Knokse vastgoedondernemer met veel bravoure. Ze is niet bang van kleur, zoals zoveel Belgen. Ze wilde zelfs zoveel kleur dat ik haar een beetje moest intomen’, lacht Casteleyn. ‘Om een zomers vakantiegevoel te krijgen in haar tweede verblijf wilde de eigenares graag een losse, bohemien stijl. Ik moest even slikken, want daar sta ik niet meteen voor. Maar toen ik in haar moodboard handgemaakte gekleurde tegels van Atelier Franssens zag staan, wist ik: het zal me lukken om deze opdracht naar mijn hand te zetten.’
De interieurarchitecte wilde er absoluut geen appartement van maken dat alleen een zomers gevoel uitstraalt. ‘De helft van de tijd is het aan de kust ook maar grijs weer. Je moet niet proberen om hier Ibiza na te doen. Vandaar dat niet alles in die typische witte pleistertechniek is afgewerkt. We kozen voor donker hout, rozige flagstones, een open haard, gezellige meubels en dikkere gordijnen: elementen die deze plek ook in de winterse donkere dagen gezellig kunnen maken. En dat werkt: Birgit en haar gezin zitten hier heel veel, het jaar rond.’
Organische flow
Als er al iets van het spontane bohemien gevoel in zit, dan wel in de afwerking: die is op bepaalde plaatsen bewust ‘nonchalant’ gedaan. ‘Ik wilde een graad van imperfectie krijgen in dit appartement. Dat is best moeilijk voor vakmannen die perfectie gewoon zijn’, zegt Casteleyn. ‘De keukenfronten zijn bijvoorbeeld gemaakt van oude massieve planken die ik vond achter in de loods van een schrijnwerker. Ze trekken wat krom en ze zijn ruw, maar dat is net de bedoeling.’
Ook die onregelmatige flagstones en de afgeschuinde eettafel geven de langgerekte leefruimte een dynamische flow. ‘Stel je deze plek voor met eiken parket en een rechthoekige tafel en je krijgt een compleet ander gevoel’, zegt Casteleyn.
Die schijnbaar ‘nonchalante’ elementen laat Casteleyn contrasteren met uiterst gesofisticeerde details, zoals we dat van haar gewoon zijn in haar interieurs en meubels. Kijk maar naar de keramieken wastafels in blauw en roze, handgemaakt bij Atelier Franssens. Of de boogramen met linnen tussen de glasplaten: een casse-tête voor de schrijnwerker, die tóch een oplossing vond. ‘Dat laagje stof zorgt voor een beetje mysterie en privacy’, zegt Casteleyn. ‘Rondbogen komen ook terug rond de haard, maar ook in de wand achter de tv-hoek. Die aparte ruimte wordt veel gebruikt.’
Hybride gastenkamer
De eigenaars van dit appartement hebben een groot gezin en een even rijk sociaal leven. Ontvangen en entertainen is belangrijk voor hen. Dus moest hun tweede verblijf ook een geëquipeerde keuken, een grote eettafel en een barhoek aan het asymmetrische keukeneiland hebben. ‘Maar ze wilden ook graag vier slaapkamers. Ik raad een gastenkamer vaak af, omdat je die in de praktijk amper gebruikt. Dat wordt al snel een rommelkot’, vindt Casteleyn. In de plaats ontwierp ze een thuisbureau, waarin een uitklapbed en een douchecel verstopt zitten in de wand. ‘Als thuiskantoor heeft die ruimte een duidelijke functie. Zo wordt ze ook gebruikt. Die paar keer dat er logees zijn, schuif je dat bureau opzij om er een slaapkamer van te maken.’ We zouden het niet erg vinden om hier eens te gast te zijn.
| Website | biekecasteleyn.com