Een lockdown en een gebroken relatie blijken vruchtbare grond voor een boeiend interieur. Getuige het appartement van Dimorestudio-oprichter Emiliano Salci.
‘Een overgangsplek’, zo omschrijft interieurarchitect Emiliano Salci zijn appartement vlak bij de Piazza Risorgimento in Milaan aan auteur en interieurdesigner Nicolò Castellini Baldissera. Maar ook: ‘mijn persoonlijkste project ooit’. Hij ontwierp het dan ook alleen voor zichzelf. Sinds hij midden jaren 90 de Amerikaanse grafisch ontwerper Britt Moran had ontmoet, leefden de twee samen. Maar in het voorjaar van 2020 ging hun relatie stuk. Net toen de lockdown uitbrak, nam Salci zijn intrek in zijn nieuwe appartement.
‘De wereld ging op slot en ik zat midden in een totaalrenovatie’, herinnert hij zich. ‘Een vreemd gevoel.’ Tijdens die eerste coronamaanden bouwde hij zijn eigen plek met wat er op dat moment voorhanden was: wat blikken verf, zelfontworpen stoffen en zijn indrukwekkende collectie vintage meubels. Onder meer twee witte kleerkasten die Alvar Aalto had ontworpen voor het sanatorium in het Finse Paimio, legplanken van Jean Prouvé, twee fauteuils van Piero Portaluppi en een schilderij van Enrico Castellani. ‘Zonder die stukken zou ik niet kunnen leven’, aldus Salci.
Salci en Moran richtten in 2003 het architectuur- en designbureau Dimorestudio (‘dimore’ is Italiaans voor ‘woning’) op. Onder de naam Dimoremilano ontwikkelen ze ook eigen meubel- en stoffencollecties.
De afgelopen jaren groeide het duo uit tot een van de belangrijkste smaakmakers van de interieurwereld. Met hun unieke en herkenbare signatuur van sterke kleuren, luxematerialen en bedwelmende sfeer. Hun ontwerpen zijn hedendaags en nostalgisch tegelijk. En hun showappartement in Via Solferino is een jaarlijks hoogtepunt tijdens de Milanese designweek. ‘Toen we in 2003 begonnen met Dimorestudio, was minimalisme de dominante designcultuur in Milaan’, zegt Salci. ‘Ons werk was helemaal anders. Het is verre van traditioneel, maar het heeft veel referenties aan het verleden’, aldus de man die zijn carrière begon als artdirector bij het designmerk Cappellini.