Victoria Beckham, Khloé Kardashian en Courteney Cox hebben die van hen al laten zien op social media. Een 'pantry' is essentieel voor een geslaagde ‘shelfie’.
Voor je de hashtag #pantry gaat opzoeken op Instagram moet ik je alvast even waarschuwen. Ken je immers dat gevoel pas te beseffen wat je echt graag wilt hebben als je er met de neus op wordt geduwd? Wel, dat is precies wat deze hashtag met een mens doet. Nooit in mijn ruim veertigjarige bestaan heb ik om een voorraadkast, zijn grotere walk-invariant of bijkeuken gemaald. In de bucketlist der interieurprioriteiten bengelde dat soort details helemaal achteraan. Geef mij maar een dressing, volledig uitgerust met kousenlades en draaiende spiegels.
Tot voor kort dus. Ik ben helemaal de kluts kwijt. Ik weet niet meer of ik die dressing nog wel wil. Een bijkeuken daarentegen, die zou nogal van pas komen! Danielle Patten, curator van het recent vernieuwde Museum of the Home in Londen, verwoordde het eerder zo: ‘We hebben de neiging zo’n bijkeuken in te richten voor de persoon die we willen zijn, eerder dan voor de persoon die we echt zijn.’
Kortom: die bijkeukenobsessie van mij legt het verlangen bloot om zelf brood te bakken, om mijn yoghurt te garneren met vijf verschillende soorten zaden, om mijn pasta niet in plastic te bewaren, maar in allemaal dezelfde voorraadpotten, het liefst met een zelfgemaakt etiket erop. Wie heeft daar tijd voor?
Een bijkeuken is een toonbeeld van orde, van netheid, van organisatie, van ecologisch bewustzijn én van vooruitziendheid.
Victoria Beckham alvast niet. Geen zelfgeschreven etiketten, maar wel mooi alle etiketten naar voor geplaatst in de bijkeuken die ze trots op Instagram laat zien. Khloé Kardashian maakt zelfs YouTube-filmpjes waarin ze uitlegt hoe je een bijkeuken het best organiseert. En ook Courteney Cox onthulde eerder dit jaar in een Reel-filmpje hoe ze zich laat inspireren door haar ‘Friends’-personage Monica voor de inrichting van haar bijkeuken: alles netjes gesorteerd per product in glazen potten. Misschien keken ze wel allemaal naar opruimgoeroe Marie Kondo, die een vijfstappenplan opstelde om de voorraadkasten overzichtelijk te houden.
Hamsteren
Waarom plots iedereen geobsedeerd lijkt door het bewaren en categoriseren van voedsel? Volgens diezelfde Patten heeft de coronacrisis de populariteit van voorraadkasten in een stroomversnelling gebracht. Het heeft allemaal te maken met het controleren van je interieur, terwijl het buiten gigantisch in het honderd loopt. Bovendien was ‘hamsteren’ voor heel wat mensen een nieuwe hobby en moesten ze natuurlijk wel érgens blijven met die vier pakken spaghetti. Ook thuis zelf koken werkte het fenomeen in de hand. Plots had iedereen veel meer ingrediënten in huis.
Maar het is niet allemaal de schuld van covid. Ook het groeiende milieubewustzijn leidt tot goed georganiseerde bijkeukens. Nu plastic verpakkingen uit den boze zijn, zijn rekken vol navulbare potten en dozen een statussymbool geworden. Dat is ook de reden waarom de voorraadkasten vandaag niet langer worden weggemoffeld in de kelder, maar glorieus staan te pronken waar iedereen ze kan zien.
Dat was ooit wel anders. De geschiedenis van de bijkeuken was er immers een van dienstpersoneel en koks. Keukens werden eeuwen geleden ver weggestoken waar niemand ze kon zien, en dat gold vooral voor de bijkeuken. Begin 20ste eeuw verloor de frisse bijkeuken haar opslagfunctie. Door de opkomst van de ijskast verdween ze van het grondplan, om nu honderd jaar later de tegenovergestelde beweging te maken. Een ijskast, dat vreet energie. Een bijkeuken daarentegen is een toonbeeld van orde, van netheid, van organisatie, van ecologisch bewustzijn en van vooruitziendheid. Van durf ook, om daar een dressing voor op te offeren.