Binnenkijken | Parijse galerie van Einstein wordt kleurige vintage boetiek

Rozemarijn de Witte en Pierre Traversier transformeerden een oude Parijse galerie in een grot waar je vintage design, funky schoenen en handgemaakte keramiek scoort.

De Rue de Verneuil, in het 7e arrondissement van Parijs. Dit is niet alleen de straat waar Serge Gainsbourg tot aan zijn dood woonde – en waar onlangs het Maison Gainsbourg opende. De Rue de Verneuil geldt ook al decennialang als ‘le quartier des antiquaires’. Weinig kans dat je zomaar voorbij het huisnummer 60 loopt. Alleen al die mosterdgele gevel heeft stopping power. Op het raam staan de woorden ‘Arrogant Verneuil’. Dit is sinds kort de thuis van de Nederlandse Rozemarijn de Witte en Pierre Traversier, een oud-basketbalspeler die afkomstig is van Martinique. Het koppel, dat op Ibiza ook de eigenaar is van het hotel Los Enamorados, liet de wijk Montmartre achter zich om zijn intrek te nemen in deze unieke schuilplaats.

Video | Kijk binnen in Inge Onsea’s (Essentiel Antwerp) duplex vol kleur
Advertentie
Advertentie

De voorkant van het pand herbergt een boetiek met zowel hedendaags design, kunst, mode als de vintage vondsten die de twee in de loop der jaren verzamelden tijdens hun vele reizen. Aan de achterkant is er een galerieruimte, exclusiever. Alleen volgens afspraak gaan de deuren open en kun je je onderdompelen in de Wittes grot van Ali Baba, waar zowat alles te koop is.

Rozemarijn de Witte bracht in haar galeriewoning objecten samen die ze samen met haar partner Pierre Traversier verzamelde tijdens hun vele reizen.
Rozemarijn de Witte bracht in haar galeriewoning objecten samen die ze samen met haar partner Pierre Traversier verzamelde tijdens hun vele reizen.
©Karel Balas/ Vega Mg

Albert Einstein

De Witte had vijftien jaar geleden het pand al opgemerkt, en het was al die tijd in haar gedachten blijven sluimeren. Destijds zat hier de ­‘Epoca’-galerie, eigendom van Mony Linz-Einstein, een achternicht van Albert Einstein. ‘Ze was een grote verzamelaarster met een zeer goede smaak die altijd onverwachte objecten combineerde. Een beetje zoals ik, maar dan in een heel andere stijl’, aldus de Witte. Toen ze in 2021 hoorden dat het pand te koop kwam, twijfelden de Witte en Traversier geen seconde.

Wandtapijt uit de jaren 70. Kussens van Frank Visser en LPJ Studios. Mohair deken, Mantas Ezcaray.
Wandtapijt uit de jaren 70. Kussens van Frank Visser en LPJ Studios. Mohair deken, Mantas Ezcaray.
©Karel Balas/ Vega Mg

Ze verkochten hun woning in Mont­martre en gaven het gebouw in de Rue de Verneuil een complete make-over: qua stijl, materialen en sfeer. De Witte vertrouwde de renovatie toe aan de Franse binnenhuisarchitect Rafael Pialoux, in tandem met Fabien Cosson. Samen met een van haar beste vrienden, Erik Gutter, met wie ze geregeld interieurprojecten doet, hield de Witte nauwlettend in het oog dat het ruwe karakter van de plek zoveel mogelijk behouden werd.

‘Arrogant Verneuil’, in ‘le quartier des antiquaires’ in Parijs, is het nieuwste project van de Nederlandse Rozemarijn de Witte. Het lijkt wel een winkel uit Duizend-en-een nacht.
‘Arrogant Verneuil’, in ‘le quartier des antiquaires’ in Parijs, is het nieuwste project van de Nederlandse Rozemarijn de Witte. Het lijkt wel een winkel uit Duizend-en-een nacht.
©Karel Balas/ Vega Mg
Advertentie
Advertentie

In de grote showroom speelde de Witte met niveaus, kwestie van diverse ruimtes en sferen te creëren. In het midden installeerde ze haar keuken, het hart van de woning. Om het slaapgedeelte af te scheiden, liet ze een bakstenen muur optrekken. De wandtegels in het pand zag de Witte als een stilistisch experiment. De twee imposante pilaren waartussen de keuken staat, zijn bekleed met tegels die gemaakt zijn van vulkanische as – een idee van studio Formafantasma voor Dzek. Voor de open haard ontwierp de Witte keramische tegels die ze ook met de hand vervaardigde in haar atelier op Ibiza. Ze inspireerde zich daarvoor op een model van de Franse keramist Pierre Digan uit de jaren 60.

Voor de open haard ontwierp de Witte keramische tegels die ze vervaardigde in haar atelier op Ibiza. Inspiratie vond ze bij de Franse keramist Pierre Digan uit de jaren 60.
Voor de open haard ontwierp de Witte keramische tegels die ze vervaardigde in haar atelier op Ibiza. Inspiratie vond ze bij de Franse keramist Pierre Digan uit de jaren 60.
©Karel Balas/ Vega Mg

Linda

Wie ‘Arrogant Verneuil’ binnengaat, ziet in een oogopslag: de Witte kan als geen ander goochelen met concepten, sfeer creëren en de meest onverwachte dingen met elkaar mixen. Dat deed ze twintig jaar geleden ook al, zij het in een totaal andere wereld. Uit haar koker komt immers het magazineconcept ‘Linda’, het glossy Nederlandse maandblad waaraan Linda de Mol haar voornaam gaf.

©Karel Balas/ Vega Mg

Ook in ‘Linda’ wilde de Witte van bij het begin niet-traditionele vrouwenbladonderwerpen behandeld zien. ‘Diezelfde onconventionele mix steek ik ook in mijn interieurs. Voor mij is een interieur pas geslaagd als je er de stijl niet precies van kunt definiëren. Ik hou van meubels uit de jaren 50-60, maar evengoed van hedendaagse stukken. Ik ga voor de mix, voor de contrasten’, aldus de Witte. ‘Andere interieurarchitecten die ik bewonder, zijn Jacques Garcia, Axel Vervoordt, Carlo Scarpa en Kelly Wearstler. Ze hanteren totaal andere stijlen, maar streven wel allemaal naar een soort perfectie, in hun oog voor detail, in hun talent voor het combineren.’

‘Arrogant Verneuil’ is een plek waarin de Wittes gevoel voor onverwachte stijlmelanges perfect tot uiting komt.
‘Arrogant Verneuil’ is een plek waarin de Wittes gevoel voor onverwachte stijlmelanges perfect tot uiting komt.
©Karel Balas/ Vega Mg

Beachhouse

Eerder toverde de Witte samen met Traversier ook al een vervallen hotel op Ibiza om tot een kleurenexplosie. Hotel Los Enamorados – ‘de geliefden’ – is vandaag dé bohoretreat op het Spaanse eiland. Het hotel, waarvan Traversier de dagelijkse leiding heeft, ligt vlak aan zee en heeft net zoals ‘Arrogant Verneuil’ wat weg van een kleurrijke grot van Ali Baba. Een plek waar oosterse tapijten moeiteloos matchen met rotan lampen, vintage meubels en hedendaagse ontwerpen van Tom Dixon, Piet Hein Eek en Jonathan Adler. Het perfecte beachhouse, met andere woorden.

Het bad ‘Rockwell’ komt van The Water Monopoly.
Het bad ‘Rockwell’ komt van The Water Monopoly.
©Karel Balas/ Vega Mg

Dat is nu net het geheim van haar aanpak. ‘Ik vind dat je altijd je gevoel moet volgen’, aldus de Witte. Haar favoriete motto komt trouwens van kunstenaar Paul Klee: ‘Het ene oog ziet, het andere voelt’. Het vat de essentie van de Wittes stijl perfect samen.

‘Arrogant Verneuil’
| Adres | Rue de Verneuil 60, 75007 Parijs
| Website | arrogant-paris.com

Advertentie