Binnenkijken in een bohemian beachhouse in Cornwall

Met de opbrengst van de verkoop van zijn menswearlabel aan Chanel kocht Adam Brown zich een strandhuis in Cornwall, Engeland. Hij creëerde er een mooie stek op de zoom van de Atlantische Oceaan.

Ik kom al naar Cornwall sinds ik een kind was’, zegt de Orlebar Brown-oprichter Adam Brown die zijn carrière begon als portretfotograaf voor kranten als The Telegraph en de Daily Mail. Hij zit op de witte zandduinen van Constantine Bay, in het uiterste zuidwesten van Engeland, en draagt een afgebleekte blauwe short en een licht katoenen hemd met korte mouwen. Zijn armen zijn zacht gebronsd door de zon van Cornwall.
 Zijn look past naadloos bij de visie die hij bedacht voor zijn casual kledingmerk. Want het modelabel Orlebar Brown ontstond nadat Brown de toegang tot een restaurant in India was geweigerd, wegens in zwembroek.
Advertentie
Advertentie
‘Ik besefte dat ik geen zwemshort wilde, maar een short waarmee ik ook kon zwemmen’, zegt hij over het idee waarmee hij in 2007 het bedrijf lanceerde dat in 2018 werd overgenomen door het Franse luxelabel Chanel. De bedragen en de details van die overname werden nooit bekendgemaakt, maar Brown staat vandaag nog altijd aan het roer als creatief directeur.
Zijn ongedwongen kledingstijl ligt aan de basis van Adam Browns modelabel Orlebar Brown.
Zijn ongedwongen kledingstijl ligt aan de basis van Adam Browns modelabel Orlebar Brown.
©Rich Stapleton

Nostalgische herinneringen

Adam Brown, geboren in Maleisië waar zijn ouders als expats werkten, stapte op zijn zevende voor de allereerste keer in het vliegtuig: om in Engeland naar school te gaan. Het koppelde zijn leven los van zijn ouders. Temeer omdat hij als kind en adolescent iedere vakantie doorbracht in Cornwall, met uitzicht op deze baai, bij zijn grootmoeder

‘Een prachtige, geestige vrouw’, zegt hij. ‘Penelope Beaumont was haar naam. Hier bracht ik samen met mijn zus iedere paas- en zomervakantie door. Mijn grootmoeder was rijk, maar geloofde in eenvoud, zozeer dat ze zelfs ietwat excentriek leek. In het begin huurde ze een caravan, pas later werd het een echt huisje.'

'Een televisie of douche was er niet. Maar we vonden het heerlijk. We speelden canasta en scrabble, we sliepen in een slaapzak, want hadden geen lakens. We aten brood met Marmite, een kruidenpasta. Maar ook toast met bonen, of gehakt met rijst. Gerechten die oma allemaal in een koeltas meenam naar het strand.’

Advertentie
Advertentie
De kilometerslange kustlijn van Cornwall, de zuidwestelijke speerpunt van Engeland, ligt bezaaid met sfeervolle vissersdorpen.
De kilometerslange kustlijn van Cornwall, de zuidwestelijke speerpunt van Engeland, ligt bezaaid met sfeervolle vissersdorpen.
©Rich Stapleton

Het was Browns grootmoeder die hem leerde surfen, vertelt hij. En hem de kunst bijbracht van gewoon op een handdoek zitten staren naar de zee. ‘Het was haar manier om ons met beide benen op de grond te houden. Eigenlijk is het grappig, want ons label roept zoveel meer op dan wat je hier ziet.'

Terug naar Cornwall

'Het zou me niet verbazen mochten de mensen denken dat ik als ondernemer mijn zomers doorbreng in de Hamptons of op Mykonos.', vervolgt Adam Brown. 'Neen dus, ik ben altijd naar hier gekomen. Ik zit al mijn hele leven te staren naar het natuurreservaat Trevose Head. En ik weet zeker dat iedereen zo’n plek heeft, een plaats dieiets voorstelt, die een betekenis heeft. Hier voel ik meteen dat dit de plaats is waar ik met de wereld verbonden ben.’

Brown is getrouwd met Tom Konig, stichtend lid en eigenaar van The Communications Store, een bedrijf gespecialiseerd in consultancy voor luxelabels. Vier jaar geleden ging hij met pensioen. Hoewel: vandaag investeert hij in start-ups. Samen huurden ze nog 25 jaar lang de cottage waar Brown als kind de vakantie doorbracht. Pas twee jaar geleden, toen Chanel zijn modelabel overnam, begon het echtpaar rond te kijken naar een eigen huis.

Dat hebben ze intussen gevonden: een moderne, met hout beklede woning met vier slaapkamers op de gelijkvloerse verdieping, en boven een grote woonruimte met balken. Op amper honderd meter van de duinen. Door de hoge ramen in de woonruimte kijken ze uit op het oude huisje dat zich tegen de helling aan de andere kant van de baai vlijt.

Adam Brown en Tom Konig in de open leefruimte van hun strandhuis in Cornwall.
Adam Brown en Tom Konig in de open leefruimte van hun strandhuis in Cornwall.
©Rich Stapleton

‘Cornwall is een manier van leven waarmee we allebei opgroeiden’, zegt Konig terwijl hij de houten tafel dekt voor de lunch. Hij is de eerste om toe te geven: hij en Brown zijn niet de beste koks.

‘Ik ga meestal naar de plaatselijke boerderijwinkel in Padstow. Twintig jaar geleden moest je de hele streek afschuimen om een goede kruidenier te vinden. Nu vind je hier heerlijk brood, verse slaatjes, huisbereide schotels en heerlijke lokale kazen. En ik vind het enig om iedere dag wat te staan kletsen met de winkeldames: ze houden me op de hoogte van de lokale roddels.’

Ambacht en schoonheid

Konigs hang voor het organische zit in zijn DNA. Hij groeide op in Ierland, op een biodynamische boerderij. Zijn grootvader, een gereputeerde arts uit Wenen, was een volgeling van Rudolf Steiner, de filosoof en pedagoog. Toen de oorlog uitbrak, vluchtte hij voor de nazi’s, ruilde Oostenrijk in voor Ierland en richtte daar de Camphill Communities op: een vandaag wereldwijd actieve liefdadigheidsinstelling waar mensen met speciale noden kunnen samenleven en werken.

Respect voor de natuur, goed eten en het belang van de gemeenschap zit in het DNA van Cornwall.
Respect voor de natuur, goed eten en het belang van de gemeenschap zit in het DNA van Cornwall.
©Rich Stapleton

Vanaf dan was het leven van grootvader Konig vooral een combinatie van landbouw, allerlei ambachten en koken. ‘Mijn ouders runden een van de gemeenschappen in Ierland’, vertelt Konig. ‘Ik groeide dus op met die waarden: het belang van een gemeenschap, respect voor wat de bodem ons schenkt, het belang van goed eten, en de schoonheid van allerlei ambachten. Al die dingen die mijn jeugd beïnvloedden, vind ik hier terug in Cornwall.’

Boothuis met een ziel

Brown en Konig vonden hun huis op een rustige weg naar het strand en deden een beroep op de Britse interieurdesigner Jonathan Reed om de woning weer een ziel te geven. ‘We hadden al met Jonathan gewerkt voor ons huis in Londen’, pikt Brown in.

Advertentie
Voor de smeedijzeren boekenkast is een grote werktafel neergezet, beide ontworpen door Studio Reed.
Voor de smeedijzeren boekenkast is een grote werktafel neergezet, beide ontworpen door Studio Reed.
©Rich Stapleton

‘Hij is al 34 jaar een vriend en bracht veel van die jaren samen met ons door, ook hier in Cornwall. We wilden een grote ruimte en veel licht. Dat was een hele klus voor Jonathan, want toen we het pand voor het eerst zagen, was het een grote, lelijke huurwoning. Wel vonden we het meegenomen dat de woonkamer zich op de eerste verdieping bevond. We zagen meteen dat de plek potentieel had.’

Reed maakte de living op de eerste verdieping helemaal open, zodat er een helder en weids uitzicht kwam op de lucht, het strand en de duinen. ‘In drie maanden tijd maakten we er een uniek huis met karakter van, perfect op maat van de persoonlijkheid van Adam en Tom’, legt Reed uit. ‘Dit huis ademt de warmte van de boys, en hun ontspannen houding.’

Uitzicht op de oceaan

De plafonds en muren werden bekleed met hout, net zoals de buitenkant van het huis helemaal in hout werd verpakt. De vloeren werden afgeschuurd om er textuur in te stoppen. En de balken kregen een laag rode verf, terwijl de muren voor stofferig groen gingen, geïnspireerd op de kleur van die typische ‘gebouwtjes waarin reddingsboten gestationeerd zijn’, zegt Reed. De schoorsteen is dan weer bekleed met metaal.

Advertentie
Het huis moest vooral praktisch zijn, want het  moet natte shorts en... drie honden aankunnen.
Het huis moest vooral praktisch zijn, want het moet natte shorts en... drie honden aankunnen.
©Rich Stapleton

Het resultaat oogt industrieel en comfortabel, en doet een beetje denken aan een ruim boothuis. De idee achter ieder detail is dat de woning vooral praktisch moet zijn, want ze moet… natte shorts en drie honden aankunnen. Voor de open haard staat een grote, op maat gemaakte Planar-sofa van The Conran Shop, bezaaid met wollen kussens.

Een door Reed ontworpen voetenbank is dan weer bekleed met stof van de Londense luxezaak Sinclair Till. ‘We spelen er backgammon of scrabble op’, zegt Konig. ‘Maar dit is ook de plek waar we graag gewoon wat rondhangen of televisiekijken.’

Lokale kunst

De leefruimte is opgedeeld in drie delen: aan de ene kant een keuken en eettafel, in het midden een gemeenschappelijke zit- en televisieruimte, aan de andere kant een rustige werkruimte met een paar banken van de Amerikaanse ontwerpstudio Stephen Kenn en uitzicht op de oceaan. Voor de smeedijzeren boekenkast staat een grote werktafel, beide ontworpen door Studio Reed.

Reed deelt de liefde van Brown en Konig voor ambachten en gebruikte zoveel mogelijk lokaal gemaakte elementen. Zo komen de lampvoeten van bij keramiekkunstenaar Chris Prindl uit het dorp Bodmin, en de reusachtige wilgenhouten manden van bij Lin Lovekin. Op de houten planken in de keuken staan aardewerk en houten kommen die Konig erfde uit de Ierse keuken van zijn moeder.

De dressing naast de masterbedroom, met olijfgroene en donkeroranje vilten gordijnen die de kleren verbergen.
De dressing naast de masterbedroom, met olijfgroene en donkeroranje vilten gordijnen die de kleren verbergen.
©Rich Stapleton

Maar ook keramiek die hij vond in The Leach Pottery in St. Ives. ‘We springen daar altijd binnen als we in Zennor gaan lunchen, in The Gurnard’s Head, een pub.’ Op de keukentafel staat een zoutglazuurpot van John Webb, gevuld met grote, witte hortensia’s.

Beneden in de ruime, open slaapkamer verbergen olijfgroene en donkeroranje vilten gordijnen de open kleerkasten. Boven het bed hangt een schilderij van vriend en kunstenaar Graeme Black. De kleuren op het doek, olijfgroen, geel en vaal oranje, zitten ook in het luxueuze kasjmieren deken van Khumbu dat het bed toedekt.

Boven het bed hangt een schilderij van vriend en kunstenaar Graeme Black.
Boven het bed hangt een schilderij van vriend en kunstenaar Graeme Black.
©Rich Stapleton

Buitenleven

De deuren geven uit op een tuin vol grassen die maar wat graag meedansen op het ritme van de zeebries. De tuin werd aangelegd door landschapsarchitect Ben Rigby, die er met een paar ingrepen voor zorgde dat je onwillekeurig de indruk krijgt dat het pad rechtstreeks van de voordeur naar de duinen leidt.

 De eigenaars verzamelen kunst en keramiek.
De eigenaars verzamelen kunst en keramiek.
©Rich Stapleton

Dat Brown en Konig hun stek in Cornwall vonden, gaf hun ook de kans om zich onder te dompelen in de wijde omgeving, fervente wandelaars als ze zijn. Niet eens zo lang geleden beleefde Konig zelf zijn Proust-moment, toen hij de app ‘I Walk Cornwall’ ontdekte: samen met Brown vond hij een heel nieuwe wereld, vol bucolische heuvels in de buurt van Fowey, met heerlijke paden die leiden naar de smokkelbaaien.

En verderop dan, de groene boswandelingen in de Luxulyan Valley of het magische Ethy-bos langs de oevers van de Fowey. ‘Al dat weelderige groen voerde me terug naar mijn eigen jeugd, toen we in Noord-Ierland eindeloze kilometers wandelden in de Mourne-bergen in County Down’, mijmert Konig.

Ook voor Brown is het leven een kwestie van verkennen en ontdekken. ‘Ik heb altijd veel gereisd, maar ik denk dat we allemaal eens moeten gaan nadenken over de manier waarop we dat doen. Met iedere vakantie berokkenen we schade aan het milieu. Mijn bedrijf zoekt nu manieren om anders op vakantie te gaan. Tegelijk besef ik dat ik hier alles vind wat ik nodig heb. Ik hoef niet zo nodig het vliegtuig te nemen. Gewoon de deur openen en naar de golven wandelen volstaat.’