Binnenkijken in een ‘appartement extraordinaire’ in Parijs

Welkom ten huize van de oprichters van het hippe Franse lifestylemagazine MilK, een XXL-appartement in Parijs gevuld met persoonlijke ‘coups de coeur’-designobjecten.

Een ochtendhumeur kregen ze ervan! Het appartement in het 14de arrondissement van Parijs mocht dan ruim en licht zijn, de klassieke indeling uit de jaren 30 en één badkamer voor het gezin met twee kinderen waren niet bevorderlijk voor een vlot verloop van de ochtend. Even dacht het koppel – dat in 2003 aan de wieg stond van het Franse lifestyleblad MilK – er zelfs aan om opnieuw te verhuizen.

Advertentie
De oprichters van MilK, Isis-Colombe Combréas en Karel Balas.
De oprichters van MilK, Isis-Colombe Combréas en Karel Balas.
©Karel Balas

Maar uiteindelijk besloten ze het appartement een complete make-over te geven. Iets waarvoor ze aanklopten bij Andrea Marcante en Adelaide Testa van het Italiaanse architectenbureau UdA.

Advertentie

De wensenlijst van Isis-Colombe Combréas, Karel Balas en hun twee kinderen Aliocha en Hiroko was kort, maar lastig: het appartement moest functioneler worden en een modernere uitstraling krijgen, maar het ruimtegevoel moest royaal blijven én er moesten minstens twee badkamers komen.

In de slaap- en badkamer is de vloer behandeld met een petroleumblauw hars. Aan de muur hangt een ​​werk van Pierre Balas, de vader van Karel.
In de slaap- en badkamer is de vloer behandeld met een petroleumblauw hars. Aan de muur hangt een ​​werk van Pierre Balas, de vader van Karel.
©Karel Balas

‘Andrea Marcante dacht goed na over hoe ze onze wensen kon invullen en toch hulde kon brengen aan de woning’, zegt Combréas.

Alle meubelen behoren tot onze persoonlijke design-‘best of’ van de afgelopen tien jaar.
Isis-Colombe Combréas en Karel Balas
Oprichters Milk

‘Het appartementsgebouw is opgetrokken in een typische Parijse jarendertigstijl. Al discussiërend zijn we uitgekomen bij Mathieu Matégot, de Frans-Hongaarse designer die in de jaren 50 al pionierde met metaal in het interieur, maar vooral bekend is van zijn ‘Nagasaki’-stoel uit 1954 en zijn ‘Copacabana’-fauteuil uit 1955.'

'Met hem in het achterhoofd ontwierp Andrea een innovatief systeem van wanden in geperforeerd staal, waardoor de ruimte op een totaal andere manier kon worden ingedeeld. Tegelijk bleven de sier- en kroonlijsten van de muren en het plafond bewaard – typisch voor Parijse gebouwen.’

Advertentie
Advertentie
Een Amerikaanse arts-and-craftsstoel wordt in de inkom gecombineerd met een lichtsculptuur van Guy Bareff uit Les Baux de Provence.
Een Amerikaanse arts-and-craftsstoel wordt in de inkom gecombineerd met een lichtsculptuur van Guy Bareff uit Les Baux de Provence.
©Karel Balas

Vakmanschap

Met metalen wanden creëerden de architecten een soort micro-architectuur in het appartement zonder afbreuk te doen aan de ruimtelijkheid. Tegelijk ontwierpen ze heel wat op maat gemaakt meubilair. De keukenkasten en het bureaugedeelte werden volledig in Italië vervaardigd en daarna naar Parijs overgebracht.

‘In tegenstelling tot Frankrijk, waar de traditionele artisans bijna allemaal verdwenen zijn, heeft Italië zijn vakmanschap weten te bewaren. Het grote voorbereidende werk gebeurde in Italië, de afwerking in Parijs. We hebben hier maandenlang Italianen over de vloer gekregen: van de schrijnwerker over de loodgieter tot de schilder’, aldus Combréas.

De keukenkasten werden, net zoals het bureau, in Italië vervaardigd.
De keukenkasten werden, net zoals het bureau, in Italië vervaardigd.
©Karel Balas

De vloer van het 180 vierkante meter grote appartement werd behandeld met een petroleumblauw hars. De muren kregen een laag verf van Farrow & Ball in een subtiele kleur. En zoals uitdrukkelijk gevraagd: elke kamer heeft nu zijn eigen – atypische – badkamer.

 Vier maanden geleden lanceerde Combréas het onlineplatform Craft Gallery, dat een gecureerde selectie prints aanbiedt. Onder meer deze tekening van Karel Balas.
Vier maanden geleden lanceerde Combréas het onlineplatform Craft Gallery, dat een gecureerde selectie prints aanbiedt. Onder meer deze tekening van Karel Balas.
©Karel Balas

Nederlands design

De aankleding van de woning nam het koppel uiteraard voor eigen rekening. Elk object, elk meubel staat symbool voor een ontmoeting met een ontwerper die ze voor hun magazine hadden.

‘De tafel van de Nederlander Piet Hein Eek is de eerste die in Frankrijk werd geleverd. We kochten ze 15 jaar geleden uit de selectie die trendhunter en interieurarchitecte Elizabeth Leriche op de beurs Maison & Objet maakte. De bijzettafeltjes komen van de Eindhovense designstudio Os & Oos, en ook de console is van een Nederlander: Maarten Baas.’

Het koppel ontdekte 15 jaar geleden deze tafel van de Nederlander Piet Hein Eek. Aan de muur hangt een foto die Karel Balas maakte voor MilK Magazine. Balas creëerde samen met kunstenaar-architect Jean-Guillaume Mathiaut ook het indrukwekkende houten object dat op de foto te zien is.
Het koppel ontdekte 15 jaar geleden deze tafel van de Nederlander Piet Hein Eek. Aan de muur hangt een foto die Karel Balas maakte voor MilK Magazine. Balas creëerde samen met kunstenaar-architect Jean-Guillaume Mathiaut ook het indrukwekkende houten object dat op de foto te zien is.
©Karel Balas

Maar niet alleen onze noorderburen bepalen hier het interieur. De ‘Aim’-hanglampen, bijvoorbeeld, zijn een ontwerp van de gebroeders Bouroullec voor Flos, een Italiaans merk waar Combréas een zware fan van is. De sofa ‘Tufty-Time’ ontwierp de Spaanse Patricia Urquiola voor B&B Italia en het behang is getekend door de Franse ontwerpster Nathalie Lété voor Domestic.

Isis-Colombe Combréas is gepassioneerd door keramiek. In het hele appartement vind je terracotta.
Isis-Colombe Combréas is gepassioneerd door keramiek. In het hele appartement vind je terracotta.
©Karel Balas

Een zorgvuldig samengestelde interieurcollectie, zo kun je de meubelen van Combréas en Balas nog het best omschrijven. Het is hun persoonlijke design-‘best of’ van de afgelopen tien jaar. Of, zoals ze het zelf omschrijven: ‘Objecten die typerend zijn voor ons voorbije decennium.’

Advertentie