Welkom ten huize van de oprichters van het hippe Franse lifestylemagazine MilK, een XXL-appartement in Parijs gevuld met persoonlijke ‘coups de coeur’-designobjecten.
Een ochtendhumeur kregen ze ervan! Het appartement in het 14de arrondissement van Parijs mocht dan ruim en licht zijn, de klassieke indeling uit de jaren 30 en één badkamer voor het gezin met twee kinderen waren niet bevorderlijk voor een vlot verloop van de ochtend. Even dacht het koppel – dat in 2003 aan de wieg stond van het Franse lifestyleblad MilK – er zelfs aan om opnieuw te verhuizen.
Maar uiteindelijk besloten ze het appartement een complete make-over te geven. Iets waarvoor ze aanklopten bij Andrea Marcante en Adelaide Testa van het Italiaanse architectenbureau UdA.
De wensenlijst van Isis-Colombe Combréas, Karel Balas en hun twee kinderen Aliocha en Hiroko was kort, maar lastig: het appartement moest functioneler worden en een modernere uitstraling krijgen, maar het ruimtegevoel moest royaal blijven én er moesten minstens twee badkamers komen.
‘Andrea Marcante dacht goed na over hoe ze onze wensen kon invullen en toch hulde kon brengen aan de woning’, zegt Combréas.
Alle meubelen behoren tot onze persoonlijke design-‘best of’ van de afgelopen tien jaar.Isis-Colombe Combréas en Karel Balas
‘Het appartementsgebouw is opgetrokken in een typische Parijse jarendertigstijl. Al discussiërend zijn we uitgekomen bij Mathieu Matégot, de Frans-Hongaarse designer die in de jaren 50 al pionierde met metaal in het interieur, maar vooral bekend is van zijn ‘Nagasaki’-stoel uit 1954 en zijn ‘Copacabana’-fauteuil uit 1955.'
'Met hem in het achterhoofd ontwierp Andrea een innovatief systeem van wanden in geperforeerd staal, waardoor de ruimte op een totaal andere manier kon worden ingedeeld. Tegelijk bleven de sier- en kroonlijsten van de muren en het plafond bewaard – typisch voor Parijse gebouwen.’
Vakmanschap
Met metalen wanden creëerden de architecten een soort micro-architectuur in het appartement zonder afbreuk te doen aan de ruimtelijkheid. Tegelijk ontwierpen ze heel wat op maat gemaakt meubilair. De keukenkasten en het bureaugedeelte werden volledig in Italië vervaardigd en daarna naar Parijs overgebracht.
‘In tegenstelling tot Frankrijk, waar de traditionele artisans bijna allemaal verdwenen zijn, heeft Italië zijn vakmanschap weten te bewaren. Het grote voorbereidende werk gebeurde in Italië, de afwerking in Parijs. We hebben hier maandenlang Italianen over de vloer gekregen: van de schrijnwerker over de loodgieter tot de schilder’, aldus Combréas.
De vloer van het 180 vierkante meter grote appartement werd behandeld met een petroleumblauw hars. De muren kregen een laag verf van Farrow & Ball in een subtiele kleur. En zoals uitdrukkelijk gevraagd: elke kamer heeft nu zijn eigen – atypische – badkamer.
Nederlands design
De aankleding van de woning nam het koppel uiteraard voor eigen rekening. Elk object, elk meubel staat symbool voor een ontmoeting met een ontwerper die ze voor hun magazine hadden.
‘De tafel van de Nederlander Piet Hein Eek is de eerste die in Frankrijk werd geleverd. We kochten ze 15 jaar geleden uit de selectie die trendhunter en interieurarchitecte Elizabeth Leriche op de beurs Maison & Objet maakte. De bijzettafeltjes komen van de Eindhovense designstudio Os & Oos, en ook de console is van een Nederlander: Maarten Baas.’
Maar niet alleen onze noorderburen bepalen hier het interieur. De ‘Aim’-hanglampen, bijvoorbeeld, zijn een ontwerp van de gebroeders Bouroullec voor Flos, een Italiaans merk waar Combréas een zware fan van is. De sofa ‘Tufty-Time’ ontwierp de Spaanse Patricia Urquiola voor B&B Italia en het behang is getekend door de Franse ontwerpster Nathalie Lété voor Domestic.
Een zorgvuldig samengestelde interieurcollectie, zo kun je de meubelen van Combréas en Balas nog het best omschrijven. Het is hun persoonlijke design-‘best of’ van de afgelopen tien jaar. Of, zoals ze het zelf omschrijven: ‘Objecten die typerend zijn voor ons voorbije decennium.’