7 designklassiekers: nu in een eco jasje

Ooit waren deze meubels revolutionair dankzij hun innovatieve design. Vandaag geven we ze weer een dikke pluim. Deze keer om wat er binnenin zit. Een nieuwe garde re-edities dient zich aan met gerecycleerd textiel, bioplastics en verantwoord hout. Een selectie.

De natuurlijke logica van Lina Bo Bardi

Bo Bardi was op zoek naar de ‘natuurlijke logica’ van Braziliaans hout.
Bo Bardi was op zoek naar de ‘natuurlijke logica’ van Braziliaans hout.
©Ruy Texeira
Advertentie

Lina Bo Bardi was van oorsprong dan wel Italiaanse, haar materiaalgebruik strookte naadloos met dat van de designers in Brazilië, waar ze haar leven doorbracht. Het Braziliaanse design staat bekend om het uitvoerige gebruik van plaatselijke en natuurlijke materialen. Ook Bo Bardi was op zoek naar de ‘natuurlijke logica’ van Braziliaans hout. Vandaag worden enkele van haar meubelstukken, waaronder deze modernistische bartrolley, heruitgegeven door Etel.

Advertentie

De Braziliaanse meubelproducent die de rehabilitatie van de Braziliaanse designgeschiedenis op zich neemt en ook meubels van Oscar Niemeyer reproduceert, neemt duurzaamheid zeer ter harte – net als de Braziliaanse designhelden. De natuur lijdt er al hard genoeg onder de kaalkap van het regenwoud, dus gebruikt Etel alleen bomen die al zaailingen produceerden of bomen die een natuurlijke dood stierven.

De zitzak van Gatti, Paolini en Teodoro

Als er één ontwerp is dat in elke huis- of studentenkamer terechtkwam, dan is het wel de zitzak van Gatti, Paolini en Teodoro. ©Zanotta
Als er één ontwerp is dat in elke huis- of studentenkamer terechtkwam, dan is het wel de zitzak van Gatti, Paolini en Teodoro. ©Zanotta

Als er één ontwerp is dat in elke huis- of studentenkamer terechtkwam, dan is het wel de zitzak van Gatti, Paolini en Teodoro, drie Italiaanse architecten met een voor die tijd revolutionair idee over wat comfort moest zijn. Net als het modulaire landschapsmeubel van Bellini, is ook deze zitzak een souvenir van hoe wonen informeler werd. Plechtig plaatsnemen is uitgesloten.

De gezapige zitzak is nog steeds in productie bij Zanotta en bestaat vandaag in een versie uit gerecycleerde en biologisch afbreekbare materialen. De microbolletjes die de zitzak zo aangenaam zitten maken, zijn nu van BioFoam. Een tweede hoes komt nu ook in Econyl, een Italiaans nylontextiel gemaakt van marien plasticafval.

De sexy Soriana van Afra en Tobia Scarpa

De Soriana stoel is nog steeds even sexy als in 1969, maar dankzij de BioFoam bekleding is het revolutionaire ontwerp groen geworden.
De Soriana stoel is nog steeds even sexy als in 1969, maar dankzij de BioFoam bekleding is het revolutionaire ontwerp groen geworden.
Advertentie
Advertentie

‘Onbegrijpelijk dat zo’n sexy ontwerp niet langer in productie is, je ziet de Soriana tegenwoordig in de coolste interieurs’, schreven we vorig jaar in Sabato. Cassina moet het begrepen hebben. Soriana, de elegant glooiende klassieker van het Italiaanse design- en architectenduo Afra en Tobia Scarpa, gaat vanaf juni weer in productie.

Het uiterlijk van de nieuwe editie blijft ongewijzigd – de sofa won in 1969 niet voor niets de Compasso d’Oro, de meest prestigieuze designaward in Italië. Binnenin, daarentegen, gaat het ontwerp er met sprongen op vooruit dankzij Cassina Lab. Cassina Lab is een samenwerking tussen het Research & Development Centre van deze Italiaanse meubelfabrikant en het Poli-designteam van de Milanese Politechnico-
designschool. Cassina Lab bedacht een groener productieproces. De originele polyurethaanvulling van de sofa werd vervangen door BioFoam, de eerste gepatenteerde natuurlijke vulling op basis van biopolymeren uit natuurlijke bronnen én biologisch afbreekbaar.

De opbergklassieker van Anna Castelli Ferrieri

Qua uitzicht verschilt de Componibili Bio amper van het origineel, toch is binnenin niets nog hetzelfde.
Qua uitzicht verschilt de Componibili Bio amper van het origineel, toch is binnenin niets nog hetzelfde.

De Italiaanse meubeldesigner en architecte Anna Castelli Ferrieri was een pionier op het gebied van industrieel meubeldesign in de tijd dat plastics de weg plaveiden naar een toekomst vol betaalbaar design. In 1949 richtte ze Kartell op samen met haar man. Zij werd artdirector en de Componibili-reeks werd haar signatuur.

Ooit een autoriteit op het vlak van plastic meubels, vond Kartell dat het nu toch tijd was om te zorgen voor een betere toekomst. Met het manifest ‘Kartell Loves The Planet’ stapelen de certificaten voor duurzaam hout en een kleinere ecologische voetafdruk zich op. Ook Componibili – nog steeds een van de bestsellers – kon in dat project niet ontbreken. Qua uitzicht verschilt de Componibili Bio amper van het origineel, toch is binnenin niets nog hetzelfde. De nieuwe versie bestaat niet meer uit plastic, maar uit landbouwproductieafval dat werd omgezet tot een biologisch afbreekbare biomassa die als twee druppels water op plastic lijkt.

De iconische kruk van Alvar Aalto

De Iconische kruk van Alvar Aalto, met zijn typerende L-vormige pootjes, blonk al uit in duurzaamheid toen van die term nog geen sprake was.
De Iconische kruk van Alvar Aalto, met zijn typerende L-vormige pootjes, blonk al uit in duurzaamheid toen van die term nog geen sprake was.

Dit icoon van Alvar Aalto blonk al uit in duurzaamheid toen van die term nog geen sprake was. Lokaal, respectvol en met het oog op een lange levensduur produceren waren immers de bouwstenen in de filosofie van de Finse architect-designer. Stool 60, met zijn voor Aalto typerende L-vormige pootjes, werd geproduceerd in lokaal hout, net als de andere producten van zijn meubelbedrijf Artek. In het geval van deze sierlijke stapelbare krukjes gaat het om massieve Finse berk. Artek produceert nog steeds zo duurzaam mogelijk en zelfs Stool 60 kreeg een update: de lak op basis van solventen maakte plaats voor een alternatief op waterbasis.

Al kan niets qua duurzaamheid tippen aan Artek 2nd Cycle. Meubels zijn voor meerdere generaties bedoeld, vond het bedrijf altijd. Al sinds 2006 koopt Artek eigen oude meubels terug, waaronder veel Aalto-stoeltjes. Ze komen van rommelmarkten, uit oude fabrieken, scholen en werven. Ze weer verkopen is het beste bewijs dat Artek-meubels wel degelijk voor meerdere generaties zijn bedoeld.

Het ergonomisch pareltje van Barber en Osgerby

De Tip Ton stoel van het Londense designerduo Barber en Osgerby is gemakkelijk te produceren en te recycleren. Daarbij, is de stoel ook nog betaalbaar.
De Tip Ton stoel van het Londense designerduo Barber en Osgerby is gemakkelijk te produceren en te recycleren. Daarbij, is de stoel ook nog betaalbaar.

Dankzij zijn schommelende onderstel is deze stoel niet alleen een droom voor hardleerse wiebelkonten, het is ook een ergonomisch pareltje omdat je vanzelf geneigd bent meer naar voren te schuiven. Buik- en rugspieren spannen zich, met een betere houding tot gevolg – geen onbelangrijk detail nu het aantal rugklachten door telewerk de pan uit swingt.

Gemaakt in één mal uit één materiaal werd de stoel van het Londense designerduo in 2011 een vrij uniek product: gemakkelijk te produceren en te recyclen. En betaalbaar. Alleen jammer dat hij uit nieuw plastic bestaat. Aan die verzuchting komt Vitra nu tegemoet. Tip Ton RE is gemaakt van kwalitatief gerecycleerd polypropyleen. Opvallend detail: omdat er zelfs geen kleurstof aan te pas komt, bestaat de stoel alleen in fijn gespikkeld grijs, de natuurlijke kleur van plastic.

De totale vrijheid van Mario Bellini

De befaamde Camaleonda van Mario Bellini voor B&B Italia is een landschapssofa waarin meer bubbels in passen dan je vandaag durft dromen.
De befaamde Camaleonda van Mario Bellini voor B&B Italia is een landschapssofa waarin meer bubbels in passen dan je vandaag durft dromen.

Ouders hadden ongelijk. Fauteuils waren er niet om netjes in rechtop te zitten, maar om in te liggen, te hangen en te rollebollen. Dat vond Mario Bellini toch, en hij ontwierp de Camaleonda als een sofa voor totale vrijheid. Vierkante zitblokken en met musketons verstelbare rug- en armleuningen gaven zijn functionele ontwerp oneindig veel mogelijkheden. Van bescheiden fauteuil tot een landschapssofa waarin meer coronabubbels passen dan je vandaag dromen durft.

De recente re-editie evoceert nog steeds die chillness – daar keek de ondertussen 85-jarige Bellini zelf op toe – maar is nu vriendelijker voor het milieu. Het R&D-team van B&B Italia ontwikkelde een volledig nieuwe binnenkant: op een basis van formaldehydevrij mdf rusten nu een frame en een vulling van gerecyclede plastics. Daarbij is demontage en recycling gemakkelijker gemaakt. Dat is een belangrijk detail voor wie zeker wil zijn dat de sofa uiteindelijk wel degelijk wordt gerecycleerd. De verwijderbare bekleding is van textiel gemaakt uit petflessen.

Advertentie