Je Brad Pitt zijn sterallures aanmeten werd net iets realistischer. Vestimentair toch. Met ‘BP Signature’ werkte de acteur mee aan een kledingcapsule voor Brioni die tegelijk een souvenir aan zijn langverwachte Oscar van vorig jaar is.
Niet voor ‘Fight Club’, niet voor ‘Inglorious Basterds’ of ‘Ocean’s Eleven’, ‘Twelve’ en al helemaal niet voor ‘Thirteen’. Zelfs niet voor klassiekers als ‘Legends of the Fall’, ‘Se7en’ of ‘Interview with the Vampire’. Voor geen enkele van de films die bijdroegen tot Brad Pitts status als Hollywoodlegende kreeg de man ook maar één Oscarnominatie.
Toen de Academy of Motion Picture Arts and Sciences hem wél op de genomineerdenlijst zette, bijvoorbeeld als producer van ‘12 Years a Slave’ en voor de hoofdrol in ‘The Curious Case of Benjamin Button’, greep de 57-jarige acteur toch telkens gracieus naast het beeldje.
Tot het in 2020 dan toch zover was. Op 10 februari, tijdens de 92ste Academy Awards, kreeg William Bradley Pitt die langverwachte Oscar voor zijn prestatie in Quentin Tarantino’s ‘Once Upon a Time… in Hollywood’. Meer bepaald voor zijn rol als ‘Cliff Booth’, de meewarige stuntdubbel van een Hollywoodacteur op zijn retour.
Bow tie tuxedo
Dat wonderlijke moment, of alleszins toch iets van de bijbehorende bombarie, is nu beschikbaar voor iedereen die het betalen kan. Acteerervaring niet vereist! De klassieke fluwelen ‘bow tie tuxedo’ die Pitt op zijn moment de gloire droeg, vormde de inspiratiebron voor een outfit die de acteur zopas samen met Brioni ontwierp.
Pitt is immers al drie jaar een ‘Brioni Legend’. Dat betekent dat de iconische Italiaanse costumier, bekend van maatpakken en luxueuze casual mannenmode en sinds 2011 deel van de luxegroep Kering, de acteur kleedt tijdens rodelopermomenten. Daarmee vergezelt Pitt het lange lijstje ambassadeurs dat ver teruggaat: net zoals Samuel L. Jackson, Tom Cruise en Drake vandaag, lieten ook acteurs als Clark Gable en John Wayne zich al kleden door het merk uit Rome.
Het op Pitts Oscaroutfit geïnspireerde kostuum is nu het pièce de résistance van een zevendelige reeks die de naam draagt van de acteur, letterlijk. De BP van ‘BP Signature’ krult in Pitts sierlijke handschrift op het label. Of hij ook mee aan de ontwerptafel zat, valt te betwijfelen. Maar naar zijn voorkeuren werd alleszins goed geluisterd door Brioni-designdirector Norbert Stumpfl.
De blazer in katoenfluweel is iets langer dan gewoonlijk, en de revers zijn iets breder. De collectie onderscheidt zich voorts vooral door zijn onopvallendheid. Pitt koos een subtiel palet aan grijstonen en zachte stoffen voor zijn statige basics, zoals een herenjas, een sportjasje en een kasjmieren polo. Net zoals je verwacht van een sympathiek popicoon dat zijn privéjet vlotjes richting Brussel stuurt om de expo-opbouw van een bevriende kunstenaar als Thomas Houseago bij te wonen: ultraluxueus en toch een tikkeltje nederig.
'Vision Paintings', de expo van Thomas Houseago (de Britse kunstenaar uit de stal van galerie Xavier Hufkens en een goede vriend van Brad Pitt) is nog tot en met 1 augustus te bezoeken in de Koninklijke Musea Voor Schone Kunsten van België , Regentschapsstraat 3, 1000 Brussel.
‘BP Signature’ van Brioni, vanaf 550 euro voor een hemd tot 4100 euro voor een kostuum.