Het rijdende barmeubel in glamoureuze seventiesstijl verovert vandaag weer interieur- en alcoholliefhebbers. Want waarom een mooie fles wegsteken als je er ook mee kan pronken?
Het afgelopen jaar zijn we met zijn allen meer thuis beginnen te werken, en daar profiteert het thuiskantoor dan van. Ook de thuisgym kende een heropleving, omdat ook de sportcentra dichtgingen. En niet meer op café of restaurant kunnen gaan? Dat is dan weer goed nieuws voor de bartrolley, die aan een ware comeback bezig is.
Op Pinterest werd de term in 2020 maar liefst 40 procent vaker opgezocht dan voordien, en ook heel wat gerenommeerde designlabels richtten hun marketingcampagnes de jongste maanden op de trolleys in hun collecties. Van de Host-trolley bij Giorgetti over de heruitgave van de Matégot bij Gubi tot de nieuwe James-trolley die Marie Michielssen vorig jaar lanceerde bij Serax.
Millennials herontdekken de bartrolley ook nog eens als een handig en makkelijk te verplaatsen opbergplekje.
De bartrolley bestaat al van eind 19de eeuw. Toen was het echter geen bartrolley, maar een theetrolley. In de chique huishoudens kwam de meid in de namiddag binnenrollen met thee en koekjes. Na het opheffen van de drooglegging in de Verenigde Staten werd die thee al snel vervangen door iets sterkers, en dat is zo gebleven doorheen de 20ste eeuw.
Dat het rijdende barmeubel vandaag weer meer interieur- en alcoholliefhebbers zou charmeren, stond al een tijdje in de sterren geschreven. De glamoureuze seventiesstijl die al enkele jaren in zwang is – denk velours, denk marmer, denk messing – leent zich perfect als decor voor een decadent interieuraccessoire. Bovendien zijn de drankflessen, de karaffen en de glazen vandaag zo mooi vormgegeven dat het zonde zou zijn om ze weg te stoppen in een dichtgemaakte kast.
Millennials herontdekken de bartrolley ook nog eens als een handig en makkelijk te verplaatsen opbergplekje. Niet alleen drank en glazen worden erop tentoongesteld, ook servies, linnen en andere accessoires krijgen steeds vaker een plek op de bartrolley.
Ten slotte is er ook nog eens de herwaardering van de tuin of het terras, een comeback die piekte in het afgelopen jaar. Dat een trolley gemakkelijk van binnen naar buiten kan worden verplaatst, of van de ene naar de andere kant van het zwembad, is dan ook een bonus die de populariteit van het meubel alleen maar extra vleugels geeft.
Onze 5 favoriete bartrolleys
Voor deze karren laat iedereen zich graag spannen.
‘Barrow’ door Marcel Wanders voor Natuzzi, 627 euro.
‘Host’ door Adam D. Tihany voor Giorgetti, vanaf 10.866 euro.
‘Diligence’, Équipages d’Hermès, 32.500 euro.
‘AJ’, heruitgave, door Arne Jacobsen voor Fritz Hansen, 486 euro.
‘Grace’ door Sebastian Herkner voor Schönbuch, 1420 euro.