Deze Belgische boetieks hebben alles om het leuk te maken in huis, en je hoeft er zelfs je kot niet voor uit. De keuze van de redactie om digitaal te winkelhieren: #shopyourlocalonline!
Deco: Nomad Objects
Verre reizen maken behoort dan voorlopig niet tot de opties, maar wat wél kan is het binnensmokkelen van ongekende oorden in huis. Bijvoorbeeld via de webshop Nomad Objects van reisfanaat Julie Motoi, die er haar mooiste souvenirs verkoopt.
Van kostbaar keramiek uit Tel Aviv, servies uit de Tamegroute in Marokko of een Afrikaanse vliegenmepper die prima dienst doet als sleutelhanger - alleen al scrollen door de collectie voelt als een wereldreis. ‘Ik droom niet van een bakstenen winkel. Een webshop geeft me de vrijheid om te reizen, omdat ik die van overal ter wereld kan beheren.’
Instagram: @nomadobjects
Lingerie: Underwear
Iedereen heeft het over vooral niet in pyjama thuis werken, maar wat als je pyjama er gewoonweg om vraagt om gezien te worden? Eigenlijk is ‘Underwear’ geen webshop: niet omdat Geert Milis en haar collega’s Fien en Tine Prophete niet van het internet houden, maar omdat lingerie, bad- en nachtmode om persoonlijker aanpak vraagt.
Uitzonderlijke tijden vereisen echter uitzonderlijke acties en nu we meer dan ooit onze tijd op Instagram verdoen kun je hun brede aanbod aan luxelingerie – van klassiekers als Eres en Paul Smith tot nichepareltjes als Laura Urbinati – ook online bestellen via hun vrolijke Insta-pagina.
Instagram: @dunderwear
Parfums: Liquides Confidentiels
Krijgt tijdelijk een bredere definitie: het huisparfum. Niet alleen die ontspannende geuren – ceder, vanille of zomerse bergamot in de vorm van minimalistische kaarsen of in olie gedrenkte satéprikkers – maar ook je favoriete persoonlijke parfum vallen nu theoretisch gezien onder die noemer zolang we thuis zitten: toch?
Liquides Confidentiels in Namen heeft van beide versies interessante en exclusieve geuren in huis: van geurkaarsen van Frankrijkse oudste kaarsenmaker (Cire Trudon uit 1643 produceerde al voor Zonnekoning Louis XIV) tot Zoologist Perfumes waarvan de complexe geuren knipogen naar de meest illustere wezens uit het dierenrijk van vleermuizen tot inktvissen en olifanten.
Geen nood, voor wie liever voorzichtig experimenteert: de parfumerie biedt in de e-shop ook testers aan.
Instagram : @liquidesconfidentiels
Juwelen: JuulsJuuls
Goud, zilver, diamanten… maar dan zonder stoffig imago. JuulsJuuls is de webwinkel van de Antwerpse Julie De Cuyper. Ze schuift er een brede selectie aan relatief onbekende maar high end en moderne juweelmerken naar voren – zoals celebritypiercer Maria Tash en Lilan Von Trapp – en verkoopt er ook haar eigen ontwerpen onder de naam ‘JuulsxKarats. #Becausewhynot is De Cuypers motto.
Instagram @juulsjuuls
Beauty: Labelchic
Het moment is aangebroken om – in naam van me-time, selfcare en tijdverdrijf – schaamteloos lange uren in de badkamer door te brengen. Océane Taquoi van de Brusselse boetiek Labelchic heeft een breed aanbod aan volledig natuurlijke verzorgings- en schoonheidsproducten waarvoor je nu eindelijk een ritueel kunt uitdenken: van scrubs en oliën tot kalmerende gezichtsmist en hydraterende zalfjes.
Allemaal zonder te ontkennen dat echte schoonheid van binnenuit komt: ontdek voor de meest natuurlijke blos zelf welke designervibrators ze verkoopt onder het labeltje ‘selfcare’. En lees hier wat Sabato eerder al schreef over selfcare.
Instagram: @labelchic_brussels
Mode: Extra-Ordinaire
Gekke prints en jurken met geborduurde garnalen, als er iemand wat humor aan de dag kan leggen in bedrukte tijden, dan wel Jean-Paul Lespagnard. Normaal verkoopt hij die in zijn eigenaardige boetiek ‘Extra-Ordinaire’ in de toeristische Brusselse Beenhouwersstraat, een al helemaal eigenaardige buurt voor een modeontwerpers.
Vandaag vind je zijn aanbod – zowel eigen ontwerpen en foulards als gekke artefacten van over de hele wereld – online. De manier van shoppen is lekker rechtdoorzee: ‘Whatsapp home video shopping’ ofte creatief omgaan met crisissen.
Instagram: @extra_ordinaire
Dranken: Vinetiq
Bekijk het zo: nu elke geïmproviseerde apero of afterwork zich binnen de vierkante meters van je eigen woonst plaatsvindt, spelen promiles achter het stuur niet meer mee. (Waarom het WC-papier en niet de wijnen uitverkochten, is des te meer een raadsel.)
Alleszins: het ideale moment dus om nieuwe wijnen te testen zoals de ‘cool climate wines’ van Vinetiq. De wijnhandel bewijst dat kwaliteitswijnen hoegenaamd geen alleenrecht van warme klimaten zijn.
Op de kaart hebben Pieter Raymaekers en Jan Van Lancker – ook de CEO van Uplace – uitheemse wijnen, en vanaf dit voorjaar ook hun eigen oogst. Lees hier de reportage over hun wijndomein Valke Vleug, met knappe Vincent Van Duysen-architectuur.
Goed om weten: voor een bedrag van 30 euro per maand –die je vervolgens zonder einddatum als aankooptegoed gebruik – word je ‘Member’ waardoor je naast 5% kort ook hulp de sommelier kunt inschakelen.
Instagram: @vinetiq
Textiel: TheAlfredCollection
Het gevoel van een poezelig, warm dekentje: dat is waar we nu meer dan ooit naar hunkeren. De Gentse textielontwerpsters achter TheAlfredCollection komt met een nòg zachter alternatief, in de vorm van een nieuwe collectie sjaals uit authentiek kasjmier.
Geen enkele stap in het productieproces gebeurt mechanisch: van de herders in het Himalayagebergte gaat de geitenvacht naar lokale ambachtslui, die er een delicate stof van weven. Slow fashion voor in trage tijden, dus.
De sjaals zijn nu verkrijgbaar via de webshop, net als de al even duurzame collectie beddengoed, tafellinnen en plaids uit lamawol.
Instagram: @thealfredcollection
Deco: Sabato Shop
Sinds vorige week opende ook onze hoogsteigen SabatoShop zijn digitale deuren, gevuld met een zorgvuldige selectie van onze favoriete items voor in huis. Van een speciaal voor Sabato ontworpen lantaarn tot een elegante messenkit: alle items zijn vervaardigd met respect voor het milieu en slechts in beperkte oplage verkrijgbaar.