Wat gaat er in de culinaire wereld over de tong? Deze week: het einde van de brooddoos as we know it.
Was het ooit nog zo eenvoudig om twee boterhammen met kaas in een plastic brooddoos te stoppen, dan oogt de lunch vandaag een pak ingewikkelder. Een potje yoghurt, een potje voor de granola, een bakje fruit en nog een overschotje misschien van de vorige dag. De jongste jaren is de gemiddelde lunch veel gevarieerder geworden.
‘Na zeventig jaar is onze bestseller niet langer de rechthoekige brooddoos, maar de LunchPot, een container voor slaatjes’, zegt Lisette Lentferink van consumentenartikelenproducent Mepal.
Nochtans werd destijds op de werkvloer de brooddoos met veel gejuich onthaald. Het was het productiehuis Aladdin Industries dat in 1954 de eerste broodtrommel uitbracht, als reclamestunt voor het filmpersonage Hopalong Cassidy. Een naam die misschien niet is blijven hangen, maar de brooddoos had gigantische gevolgen.
In de daaropvolgende 15 jaar werden er wereldwijd 120 miljoen brooddozen verkocht. Een welkome vervanging voor de knapzak: het brood bleef niet alleen langer vers, de boterhammen konden ‘s ochtends al volledig geprepareerd worden voor de lunch.
Wie duurzaam met eten omgaat, verpakt zijn lunch niet langer in een plastic doos.
De toekomst zag er kortom rooskleurig uit voor het handige kleinood. Tot brood aan de schandpaal werd genageld. Een evolutie die tot in de schoolrefters te zien is. ‘Schoolkinderen gebruiken vaak nog wel een brooddoos, maar daarin zitten dan bentobakjes, kleine compartimenten met extraatjes als kaas, groenten of fruit.’ Multifunctionele lunchboxen die niet alleen worden meegenomen naar het werk of naar school, maar thuis ook als bewaardoos worden gebruikt.
Al speelt nog een andere kracht in de teloorgang van de klassieke plastic brooddoos: het ecologische aspect. ‘Wie duurzaam met eten omgaat, verpakt zijn lunch niet langer in een laag plastic’, zegt Bieke Vanduffel, verdeelster van Californische labels als Klean Kanteen en Ecolunchboxes, die opbergdozen van roestvrij staal maken. ‘De gezondheidstrend schuift op naar verpakkingen. In Californië zijn de Ecolunchboxes al een bekend fenomeen. Bij ons zit die trend in een beginstadium.’
En dan zijn er nog de zogenaamde verpakkingsloze winkels. ‘Ook daar zie je de mensen onze dozen volop gebruiken.’ Het mag duidelijk zijn: de lunchbox 2.0 is een statement geworden. Je bent niet alleen wat je eet, maar ook waaruit je eet.