Wie doorheen de perverse nachtmerries van fotograaf Joel-Peter Witkin kijkt, ziet odes aan het leven en de dood, aan schoonheid en lelijkheid.
Wie doorheen de perverse nachtmerries van fotograaf Joel-Peter Witkin kijkt, ziet odes aan het leven en de dood, aan schoonheid en lelijkheid.
© Joel-Peter Witkin

Een monsterlijk mooie expo die niet voor gevoelige kijkers is

‘Last Call’ tipt je wekelijks welke expo je op de valreep nog kunt bezoeken. Nog twee weken is er ‘Le Grand Atelier’, een clair-obscur-freakshow in Charleroi.

De Amerikaanse fotograaf Joel-Peter Witkin (1939) doet aan extreme typecasting voor zijn clair-obscurfoto’s. Fascinerende freakshows zijn z’n composities: morbider dan Diane Arbus, barokker dan Caravaggio, grotesker dan James Ensor.

Het Fotomuseum van Charleroi toont er ongeveer honderd tijdens een indringende overzichtstentoonstelling. Gevoelige kijkers zijn gewaarschuwd: Witkin gebruikt in zijn meest burleske werken soms lijken en afgehakte ledematen. Natuurlijk is dat controversieel. Maar wie doorheen Witkins perverse nachtmerries kijkt, ziet odes aan het leven en de dood, aan schoonheid en lelijkheid.

Advertentie
Advertentie
© Joel-Peter Witkin

Ook opmerkelijk is dat de Amerikaan zijn negatieven soms maandenlang met chemicaliën en krassen mutileert, tot ze unieke werken worden. Maximaal twaalf per jaar maakt hij er. Om maar te zeggen: deze expo is een levenswerk dat niemand koud kan laten. Behalve dat lijk dan.

Joel-Peter Witkin, ‘Le Grand Atelier’: nog tot en met 16 mei in het Fotomuseum van Charleroi. museephoto.be

Advertentie