In de buitenwijken van Los Angeles vormen getunede, verlaagde auto’s de hoeksteen van de lowriderscommunity. De Belgische fotograaf Stig De Block ging erheen om de subcultuur op beeld vast te leggen.
| Het boek ‘Back to Back: From Backyard to Boulevard’ is te koop via stigdeblock.com.
| De bijhorende expo loopt nog tot en met zondag 13 november, Michel De Braeystraat 51b, Nieuw Zuid in Antwerpen.
Al sinds zijn jeugd is de Antwerpse fotograaf Stig De Block gefascineerd door hiphop en rap. En door de Amerikaanse cultuur. Tijdens een trip in 2018 naar Los Angeles kwam hij terecht op een ‘Sunday Funday’. Een evenement waar liefhebbers van lowriders elkaars wagens bewonderen en genieten van muziek en eten. De jaren daarna ging hij nog acht keer telkens een maand terug om die subcultuur vast te leggen. Zijn indrukken heeft hij nu gebundeld in het boek ‘Back to Back: From Backyard to Boulevard’, met bijbehorende expo in Antwerpen.
De Block maakte vooral naam met zijn modefotografie. Hij werkte onder meer voor Armani, Christian Wijnants, Louis Vuitton en Nike. Zijn beelden verschenen in publicaties als i-D Magazine, M Le Monde én Sabato. Onlangs filmde De Block ook de videoclip voor de single ‘Ad Rem’, de eerste collab tussen rapper Zwangere Guy en drumtalent Lander Gyselinck.
De lowridercultuur heeft haar wortels in de jaren 50. Jonge Mexicaanse migranten verzetten zich tegen de veramerikanisering door hun auto in felle snoepjeskleuren te schilderen.
Maar ook Amerikaanse lowriders zijn dus een passie. De Block fotografeert de indrukwekkende auto’s, die door hydraulische systemen soms metershoog met hun voorwielen de lucht ingaan, en vooral ook de community rond de lowriders. Dat levert innemende portretten op en detailbeelden die illustreren hoeveel waarde de eigenaars aan hun wagen hechten.
De lowridercultuur heeft haar wortels in de jaren 50. Jonge Mexicaanse migranten verzetten zich toen tegen de veramerikanisering van hun cultuur door hun auto in felle snoepjeskleuren te schilderen. Toen ook Afro-Amerikanen in de jaren 70 hun auto’s begonnen te tunen, kwam de beweging in full swing. En dat is ze vandaag nog altijd, bewijst De Block.