Hoewel een Japanse zakenvrouw op het idee kwam om de zoete bonenpasta in de rijstpastabolletjes te vervangen door roomijs, zijn het een Zuid-Koreaanse broer en zus die er nu viraal mee gaan.
Hoewel een Japanse zakenvrouw op het idee kwam om de zoete bonenpasta in de rijstpastabolletjes te vervangen door roomijs, zijn het een Zuid-Koreaanse broer en zus die er nu viraal mee gaan.
© Courtesy of Little Moons

Mochi: het rijstbolletje dat TikTok overnam

Vergeet je doordeweekse schepje vanille-ijs. Zijdezacht van textuur, nu nog schaars en wel heel esthetisch verantwoord, is het niet de vraag of maar wanneer mochi-ijsbolletjes hier doorbreken.

Wat ‘een bolletje ijs’ is voor u, is dat misschien niet voor uw elfjarige nichtje. Op TikTok is er immers massale belangstelling ontstaan voor een iets minder traditionele vorm van ijsbolletjes: de mochi. Volgens de Japanse traditie bevat zo’n mochi niet eens ijs en is het een eenvoudige bal, gerold uit rijstpasta. Die rijstebrij heet ook wel mochigome, wat de naam van de balletjes verklaart. Het is een Japanse snack die al decennialang meegaat en die naar eigen voorkeur wordt gevuld met een rodebonenpasta (anko) of een pasta van edamamebonen (zunda). In de zomer is ook ichigo daifuku populair, waarbij er een volledige aardbei in de mochi’s verscholen zit.

Advertentie
Advertentie

Begin jaren 1990 kwam de Japans-Amerikaanse zakenvrouw Frances Hashimoto, CEO van het voedingsbedrijf Mikawaya, op het lumineuze idee om de balletjes te vullen met roomijs. Het idee sloeg meteen aan en de mochiballen van Mikawaya verschenen in zeven verschillende smaken. Toch bleef de uit Azië afkomstige lekkernij ietwat onder de radar circuleren. Tot TikTok zich ermee ging bemoeien. Het is niet meteen duidelijk wie exact de allereerste was om mochi-ijsballetjes te promoten met kleurrijke filmpjes vol ‘hmmmm’ en ‘waauw’ en ‘so satisfying’. Wat wél duidelijk is, is dat het niet pionier Mikawaya is die van die hype profiteert. Op TikTok circuleren immers vooral mochiballetjes van het label Little Moons, een merk opgericht door Howard Wong en zijn zus Vivien in 2010. Aanvankelijk op bescheiden schaal, maar sinds de hashtag #littlemoons meer dan 50 miljoen keer werd bekeken op TikTok kampt het merk met serieuze problemen om al zijn retailers bevoorraad te krijgen.

De grote meerderheid van de TikTok-filmpjes laat mensen zien die voor het eerst zo’n ijsballetje proeven. Heel hip is het om een bepaalde smaak meteen te gaan ‘raten’, à la 8/10 voor aardbei, 7/10 voor pistache of 9/10 voor mango.

Wie zelf met rijstpasta bedekte ijsballetjes wil bemachtigen, kan daarvoor terecht in de Aziatische supermarkten. Voor de gehypete #littlemoons moet u voorlopig nog de grens over, naar de buurlanden Nederland, Frankrijk en de UK. Het is dan ook niet zozeer de vraag óf deze trend ook naar ons land beweegt, dan wel wanneer. Hou dat scorebord alvast klaar.

Advertentie