© Shutterstock

Malasada: de gatloze Hawaiaanse donut die viraal gaat op TikTok

De gevulde verrassingsdonut gaat lekker met 42.000 volgers op Instagram en 1,3 miljoen views op TikTok.

Een groot eiland kun je Hawaï niet noemen. Toch komen er de jongste jaren geregeld culinaire trends vandaan. Na de pokébowl – de maaltijdsalade met in blokjes gesneden vis als hoofdingrediënt – is het nu de beurt aan de malasada, een zoete snack die je nog het best kunt vergelijken met een donut. Maar dan zonder het gat. Of met smoutebollen, maar dan met een vulling en met extra kaneel aan de buitenkant.

De buitenkant is krokant, de binnenkant zacht. Aan die consistentie dankt het gebakje ook zijn naam: malasada. Een woord met Portugese roots dat zoveel betekent als ‘slecht gebakken’. Want het deeg aan de binnenkant van de malasada is op het randje van rauw. Na het frituren wordt de malasada doorgaans gevuld met een mengsel van koffiemelk en chocolade, of met haupia, een soort Hawaïaanse kokosmelk.

Advertentie
Advertentie

Al kun je met die vulling creatief omspringen. Bij Leonard’s Bakery, een traditionele bakkerij in Honolulu, staat er elke paar weken een nieuwe vulling op het menu. In die bakkerij werd in 1953 de malasada ‘uitgevonden’. Of liever: Leonard – die afstamt van Portugese immigranten en de lekkernij al kende uit zijn kindertijd – en zijn vrouw Margaret bakten de caloriebommen ter ere van Vastenavond. In Franstalige streken wordt Vastenavond ook wel Mardi Gras genoemd, een dag waarop er al eens wat vettiger gegeten mag worden.

Dat de malasada anno 2022 aan een revival bezig is – het internetplatform Yelp zag de zoektochten naar malasada’s met 130 procent toenemen – kent verscheidene oorzaken. De coronapandemie heeft er sowieso toe geleid dat er meer desserts worden bereid. Bovendien is de malasada – in tegenstelling tot de donut – gemakkelijk zelf te maken. Een balletje deeg in de friteuse en vervolgens voor de vulling een gaatje maken in de bal. Zo vergezelt het gebakje het bananenbrood en de dalgonakoffie, allemaal zoete, ‘troostende’ gerechten die een hype werden tijdens de pandemie.

Daarbovenop komt op sociale media nog eens het ‘verrassingseffect’ van de vulling. Pas als je erin bijt, wordt de inhoud duidelijk. Ideaal voor filmpjes dus. Op Instagram heeft de hashtag #malasada al ruim 42.000 volgers, op TikTok werd diezelfde hashtag zelfs al 1,3 miljoen keer bekeken.

Advertentie