In Galicië herleeft de wijn dankzij een modemaker

In Spanje is hij niet alleen een mode-icoon, in zijn geboortestreek Galicië produceert Roberto Verino ook een gamma wijnen met oude druivensoorten. Zijn flessen liggen nu voor het eerst in de Belgische rekken.

‘In mijn kleding en accessoires probeer ik al mijn hele leven de nadruk te leggen op kwaliteit en uniciteit. Hetzelfde probeer ik dus ook met mijn wijnen van Gargalo.’ Dat is meteen de reden waarom de Spaanse modeontwerper Roberto Verino voor zijn wijnen de relatief onbekende appellatie Monterrei als uitvalsbasis heeft uitgekozen, en niet een van die vele Spaanse prestigelocaties.

‘Monterrei is een jonge appellatie’, zegt Verino (75). ‘Officieel werd ze pas opgericht in 1994. Maar deze regio heeft wel al 2000 jaar wijngeschiedenis achter de rug. Met mijn wijnen wil ik die geschiedenis weer tot leven wekken. Bovendien liggen hier de roots van mijn familie.’

Advertentie
Advertentie
De op het zuiden gerichte kubussen van de bodega zijn geïnspireerd door de 'organic rationalism'-beweging van architectuuricoon Frank Lloyd Wright.
De op het zuiden gerichte kubussen van de bodega zijn geïnspireerd door de 'organic rationalism'-beweging van architectuuricoon Frank Lloyd Wright.

Omringd door 8 hectare wijngaard, beplant met lokale witte variëteiten zoals godello en loureira of de rode variëteiten mencía, arauxa en merenzao zoekt Verino consequent naar de Galicische essentie van de wijnbouw. ‘Toen ik bijna 25 jaar geleden begon met mijn wijnlabel waren er slechts drie andere wijnmakerijen in Monterrei. Vandaag tellen we al 27 bodega’s, waardoor deze appellatie de bijnaam ‘de andere Ribera del Duero’ heeft gekregen.’

'Don Gaspar de Zúñiga, onderkoning van Nieuw-Spanje en Peru in de 16e eeuw, pochte al dat deze wijnen de beste waren die hij ooit had gedronken.’
Roberto Verino
Couturier en wijnmaker

Na bijna een kwarteeuw zijn de cuvées van Gargalo nu voor het eerst ook verkrijgbaar in België. Verino’s wijngaarden en wijnmakerij bevinden zich op de heuvel van het kasteel van Monterrei, in Gargalo. ‘Dit was in het verre verleden ook al een uitstekende locatie om wijn te maken. Don Gaspar de Zúñiga (1560-1606), de onderkoning van Nieuw-Spanje en Peru, pochte al dat deze wijnen de beste waren die hij ooit had gedronken.’

In het spoor van Balenciaga

Advertentie
Advertentie

Roberto Verino, nom de plume voor Manuel Roberto Mariño Fernández, is een fenomeen in de Spaanse modewereld. Hij studeerde in Parijs zowel beeldende kunsten als handel en nam bij zijn terugkeer op Spaanse bodem in 1967 de familiale kleermakerij over. Maar de jonge Fernández zag het grootser: in 1982 lanceerde hij zijn eerste prêt-à-porter-vrouwencollectie en een jaar later opende hij al een boetiek in Parijs - na Balenciaga was Verino de eerste Spaanse modeontwerper die in de lichtstad verkocht werd.

Wijnranken in wintertijd.
Wijnranken in wintertijd.

De rest is geschiedenis. Het lokale familiebedrijf werd al snel een internationale modespeler, met vandaag ruim 180 verkooppunten en een almaar belangrijker onlinedivisie. Verino breidde zijn mannen- en vrouwenlijn ook al snel uit met een hele rist accessoires, van zonnebrillen over handtassen tot cosmetica en parfums. Voor die geuren doet de Spaanse modemaker een beroep op neuzen van het kaliber Christine Nagel (vandaag de in-house parfumeur van Hermès), Richard Herpin (die ook Tom Fords ‘Patchouli Absolu’ bedacht) of Alberto Morillas (de neus achter, onder meer, ‘CK One’).

Kwaliteit boven kwantiteit

‘Ook voor mijn wijnen werk ik graag samen met professionals, mannen en vrouwen met een kostbare knowhow en een fijne neus’, zegt Verino. ‘Ik zal hun nooit mijn eigen wil opdringen. Al denk ik wel dat mijn ervaring als modeontwerper nuttig kan zijn bij het maken van wijn. Mode en wijn zijn twee activiteiten die eenzelfde doel nastreven: onze zintuigen verleiden.’

Advertentie
Sinds Verino met wijnen in Monterrei begon, explodeerde het aantal bodega's in de streek.
Sinds Verino met wijnen in Monterrei begon, explodeerde het aantal bodega's in de streek.

Dat verleiden gebeurt, zo geeft Verino toe, vandaag op een totaal andere manier dan in de beginjaren. ‘Mijn eerste werk bestond erin om de mentaliteit van de wijnmakers te veranderen en kwantiteit te vervangen door kwaliteit. Ik denk dat ik voor velen als een voorbeeld geld in Monterrei. Ik heb namelijk de oude kwaliteitsdruivensoorten uit Galicië gerecupereerd en een tweede kans gegeven.

In een volgende fase kwam de modernisering: we gebruiken vandaag de nieuwste technologieën in de wijngaard en bij de vinificatie, en we zoeken telkens naar het unieke karakter van onze wijnen, rekening houdend met terroir, natuur en milieu. We mikken al sinds dag één op cuvées die een eigen persoonlijkheid hebben, zowel via blends als monocépagewijnen.’

Frank Lloyd Wright

De bodega bezit trouwens ook een originele architectuur. Zit daar een boodschap achter? ‘Ik ben een voorvechter van de ‘organic rationalism’-beweging van architect Frank Lloyd Wright, die toepasbaar is in zowel mode als wijn. Onze wijnmakerij bestaat uit een opeenvolging van kubussen die allemaal naar het zuiden zijn gericht, in lijn met de beste oriëntatie van de wijngaard.’

'Mode en wijn zijn twee activiteiten die eenzelfde doel nastreven: onze zintuigen verleiden.’
Roberto Verino
Couturier en wijnbouwer

Impliceert dat ook een ecovriendelijke, duurzame aanpak? ‘We proberen zo weinig mogelijk te interveniëren in de wijngaard of tijdens de vinificatie, maar hanteren wel een pragmatische aanpak: soms schakelen we doelbewust de wetenschap in om een balans te vinden met de natuur. Ook wij merken immers dat de klimaatverandering onze wijnen beïnvloedt, zelfs al hebben we hier een microklimaat. De Támega-rivier, de laatste zijrivier van de Duero voordat die de Atlantische Oceaan bereikt, brengt via de Támega-vallei het Duero-klimaat naar onze wijngaarden.’

Advertentie
Op zijn 75 wil Verino van geen ophouden weten, en is hij naast wijnbouwer nog steeds couturier.
Op zijn 75 wil Verino van geen ophouden weten, en is hij naast wijnbouwer nog steeds couturier.

Op professioneel vlak wil Verino naar eigen zeggen zijn zoektocht naar ‘excellentie’ voortzetten, zowel in mode als in wijn ‘Ook al is dat een ambitie die nooit kan worden gerealiseerd’, geeft hij toe. ‘Ik gebruik graag deze metafoor: als ik mezelf moet beoordelen op een schaal van 1 tot 10, zou ik waarschijnlijk een 7,5 of 8 scoren, maar ik zal geen genoegen nemen met minder dan 9 tot 9,5. Voorlopig toch, ik wil niet falen in mijn zoektocht.’

Het energieniveau van deze zeventiger staat in ieder geval nog minstens op 9. ‘Als ik dertig jaar jonger zou zijn, zou ik zonder aarzelen dezelfde stappen herhalen die ik tot nog toe heb gezet. Het experimentele parcours dat ik heb doorlopen in de mode én de wijn heeft me immers geholpen om gelukkig te worden. En is dat niet het belangrijkste?’

Beschikbaar bij Nirvino, 0478 53 33 89, nirvino.be
robertoverino.com