Dit is waar het écht over gaat: 58 culinaire meesterwerken, van de primitieve puurheid van tarbot, langzaam op jute gerookt bij Willem Hiele tot de rijke, zeg maar koninklijke ‘lièvre à la royale’ van Karen Torosyan. Dit zijn geen bordvullers, maar gerechten die geschiedenis schrijven.
In Sabato's 'The 100 Food' presenteren we honderd restaurants en evenveel gerechten die nog lang nadat ze zijn geproefd, nazinderen. Het zijn signatuurgerechten waarin chefs hun universum, jeugdherinneringen en soms zelfs hun maatschappijkritiek vertalen. Het zijn de specialiteiten die kenners unaniem en telkens weer aanwijzen op de kaart zodra ze aan tafel gaan. En als u dit met een korreltje zout neemt, zie het dan vooral als een heerlijke gids die komaf maakt met keuzestress.
De oorsprong van de filet americain ligt bij de familie Niels, de oprichters van enkele iconische Brusselse brasseries. In 1926 ontwikkelden ze dit gerecht als een variatie op de klassieke steak tartaar. In die tijd werd steak tartaar vaak aan tafel bereid, zoals in Parijs, wat leidde tot wisselende kwaliteit, afhankelijk van wie het maakte. Albert Niels bedacht daarom een gestandaardiseerde versie die in de keuken werd voorbereid en aan tafel werd afgemaakt.
De filet americain bestaat uit rauw rundergehakt, op smaak gebracht met een romige mayonaise, piccalilly en worcestersaus. Na de wereldtentoonstelling van 1958 werd het gerecht een vaste waarde in Belgische brasseries.
Tot op vandaag is het een favoriet in Canterbury, een brasserie met een prachtig zicht op de Vijvers van Elsene, waar traditie en verfijnde smaken samenkomen.
Canterbury
Hippodroomlaan 2, Elsene
lecanterbury.be
Brussels Gewest
02 646 83 93
Open ma-za