Helende kristallen. Een beautymasker met toermalijn. Een app die uw nabije astrologische toekomst voorspelt. Bijgelovigheid beleeft vandaag opnieuw hoogdagen. Waarom lopen we zo graag met het hoofd tussen de wolken?
Sinds vorige week heb ik zes vissen in huis. En het heelal is daarvan al op de hoogte. De gepersonaliseerde Co-Star-app op mijn smartphone meldt me immers dat ik wat meer aandacht moet schenken aan mijn huisdieren. Nu moet u weten, ik heb nooit huisdieren gehad. Geen hond, geen kat, zelfs geen cavia. En net nu - een week nadat mijn zoontje voor zijn verjaardag een bokaal met zes piepkleine visjes heeft gekregen - waarschuwt mijn astrologische applicatie mij al voor hun mogelijke verwaarlozing.
Aan de ene kant vind ik dat een belachelijk toeval en geloof ik helemaal niks van die astrologische onzin. Aan de andere kant vind ik het toch wel intrigerend, een stukje angstaanjagend zelfs. Dat dubbele gevoel is trouwens perfect normaal. Ik ben immers een volbloed Tweeling, met Maagd als ascendant. Dat is het sterrenbeeld dat op het moment van mijn geboorte aan de oostelijke horizon prijkte. Het zou ook een andere ascendant kunnen zijn - het exacte uur van mijn geboorte heb ik niet gecheckt bij mijn moeder, iets wat de Co-Star-app nochtans aanraadt.
Die app is op dit ogenblik razend populair in de VS en het VK. Hij pretendeert immers met behulp van de NASA en artificiële intelligentie gepersonaliseerde astrologische informatie aan te bieden in real time. Zoals het een echt onderzoeksjournalist betaamt, leef ik dus al een week met de dagelijkse meldingen over mijn nabije astrologische toekomst. Je reinste bullshit. Tot de app over de vissen begon…
Beginnende magiërs
Waar of niet waar, bullshit of goede raad, astrologie is hot. En in het kielzog ervan alles wat met esoterie te maken heeft. In de mode- en lifestylewereld lijkt iedereen het plots in hogere sferen te gaan zoeken. Het modelabel Chloé nodigde zijn beste klanten voor de SS19-modeshow uit om even mee te gaan mediteren. Volledig in lijn met de collectie die daarna over de catwalk zou paraderen: ‘Hippie Moderniste’, een boho-chic-stijl waarvoor ontwerpster Natacha Ramsay-Levi duidelijk inspiratie ging opdoen in Ibiza en Marrakech.
De Amerikaanse Tory Burch gaf haar modellen dan weer een ‘komboloi’ mee op de catwalk, een traditioneel Grieks accessoire dat het stressniveau moet verlagen. Het hippe streetwearmerk Cottweiler organiseerde zijn jongste modeshow in de Earth’s Treasury-galerij van het Londense National History Museum. Een ruimte vol edelstenen en kristallen.
Een halfjaar eerder al trakteerde de Olsen-tweeling van het modelabel The Row zijn publiek tijdens de voorstelling van de wintercollectie 2018 op kristallen. Witte en zwarte. De witte kristallen zouden wat meer harmonie in het leven brengen, de zwarte - toermalijn - zouden de ontvanger beschermen tegen negatieve krachten. Er zat zelfs een gebruiksaanwijzing bij voor het onderhoud van de stenen. ‘24 uur laten weken in zout water.’
De tweeling heeft sinds vorig jaar zelfs een productlijn voor beginnende magiërs: van kwartskristallen over een chique, minimalistische, gietijzeren heksenketel tot rituele kaarsen die je huis moeten vrijhouden van negatieve energie of amuletten die naar verluidt beschermen tegen ongeluk en ziekte.
Ook het beautylabel Aveda heeft inmiddels de kracht van toermalijn ingezien. En heeft er een volledige verzorgingslijn mee volgepropt: op de hydraterende crèmes, haarproducten en serums staat in klare taal aangegeven: ‘tourmaline charged’.
Voor wie zich helemaal wil onderdompelen in de geheimen van helende kristallen is er Lucy Knowles: zij is de Britse kristalgoeroe die zelfs Victoria Beckham wist te inspireren tot het dagdagelijks meedragen van enkele helende kristallen. Haar razend populaire boek ‘The Power of Crystal Healing’ is intussen ook in een Nederlandse vertaling uit.
Angststoornis
De jonge generatie is zoekende. Dan is enige houvast, al is het dan in de vorm van een magische steen, altijd welkom.
Voor de jonge generatie wordt de interesse in astrologie verklaard als zijnde een vervanger voor religie. Iedereen is zoekende, terwijl angststoornissen en depressies welig tieren. Dan is enige houvast, al is het dan in de vorm van een steen, altijd welkom. Zelfs al heeft die een placebo-effect. Dat is dan toch ten minste dat.
Verscheidene wetenschappers schrijven de nieuwe new age ook toe aan de overdaad aan ‘fake news’. Wanneer we niet meer weten wat realiteit is, creëren we maar onze eigen versie ervan. Dat is ook wat Hilde Francq van het trendbureau Francq Colors twee jaar geleden al voorspelde voor de zomer van 2019: ‘We worden vandaag letterlijk overspoeld door cijfers en data. Cijfers en data die worden gebruikt en misbruikt om de meest uiteenlopende stellingen te bewijzen. Sommige mensen haken daardoor af, laten de gekwantificeerde wereld achter zich en zoeken hun heil in de spirituele wereld.’
Tarotkaarten
Al moeten we eerlijkheidshalve toegeven dat de liefdesaffaire tussen lifestyle en spiritualiteit niets nieuws is. In 1938 al stelde Elsa Schiaparelli haar couturecollectie ‘Astrologique’ voor, geïnspireerd door het zonnestelsel en de Melkweg. Ook tijdgenoot Coco Chanel was van het zweverige type. Ze liet zich naar verluidt graag omringen door kristallen en beeldjes van leeuwen. Want wanneer je jarig bent op 19 augustus, dan ben je een Leeuw.
Dat is trouwens ook de reden dat er vandaag nog altijd leeuwen opduiken in de juwelencollecties van Chanel, als een soort talisman. Over talismans gesproken, Christian Dior zou in zijn jaszakken altijd een sleutelhanger bewaard hebben met daaraan een ster en een hartje, als geluksbrenger. De legende doet ook de ronde dat de zeer bijgelovige Dior voor elke show letterlijk in zijn kaarten liet kijken.
Door de vernieuwde populariteit van astrologie tekende ook Maria Grazia Chiuri, de huidige creatief directeur van Dior, een cruisecollectie die helemaal in het teken stond van bijgeloof. Jurken, broeken en jassen werden voorzien van tarotprints en voor de tarotkaarten zelf werden pop-upshops ingericht. ‘Want’, zo wist Chiuri te vertellen aan het Amerikaanse blad Harper’s Bazaar, ‘de verkoop van tarotkaarten is het jongste jaar met 30 procent gestegen.’ Het stond met andere woorden in de sterren geschreven dat zo’n Dior-kaartspel goed zou gaan verkopen.