Voor 'Girl', de Belgische Oscarinzending over een jonge transgender die ballerina wil worden, moest hij leren stappen, praten en dansen als een meisje. Maar als het van Victor Polster - de Belgische filmrevelatie van het jaar - afhangt, mogen filmproducenten ook naar hem toestappen voor meer mannelijk acteerwerk.
Het volle uur dat we tegenover Victor Polster zitten bij hem thuis, dicht bij het Josaphatpark in Schaarbeek, wrijft hij de hele tijd over zijn voeten. Alsof hij ze aan het masseren is. Even hebben we schrik. We moeten terugdenken aan die scène uit 'Girl' waarin Lara haar bebloede tenen ziet als ze haar satijnen balletschoenen uittrekt.
Gelukkig is het deze keer onschuldiger. Terwijl regisseur Lukas Dhont zijn film 'Girl' - de Belgische Oscarinzending - overal ter wereld aan het promoten is, zit de 16-jarige Polster dezer dagen gewoon weer op de balletschool. Zijn voeten krijgen het dus hard te verduren. 'Dansen op dit niveau houdt in dat je minstens drie uur per dag moet werken, het hele jaar door', zegt hij. 'Zodra je stopt, al is het maar eventjes, ga je achteruit. En je gaat sneller achteruit dan vooruit. Het is een verhaal van offers en discipline. Net zoals in de film 'Girl' dus.'
'Al gaat het daar om een dubbele transformatie. Die van een jongeman die zich een meisje voelt en een lichamelijke metamorfose ondergaat, en die van een aanstormend talent dat zich als toekomstige topdanseres ontpopt. Dat laatste aspect van mijn personage begreep ik moeiteloos. Ik ben zelf een jonge danser. Ik dans iedere dag van één tot zes in de namiddag.'
De 'petit saut', de 'jeté' en de 'assemblé': dat zijn de dansfiguren die hij het liefste uitvoert. 'Alles wat basis is, maar moeilijk om perfect uit te voeren. Ik moet vooral werken aan de soepelheid van mijn voeten en mijn 'grand saut' moet nog beter', vertelt hij.
Hij droomt ervan om over een paar jaar bij een groot gezelschap aan het werk te gaan: de Göteborgs Operans Danskompani, het Nederlands Dans Theater of de Batsheva Company in Tel Aviv, bijvoorbeeld. 'Vooral om er aan hedendaagse dans te doen, want in die discipline kan je eindeloos blijven evolueren. Ik wil zeker mijn dansopleiding afwerken. Daarna zien we wel.'
Oscars
Sinds mei 2018 is de naam Polster immers synoniem met 'Girl'. In Cannes zat de film in de wedstrijdcategorie 'Un Certain Regard', voor films waarin het verhaal niet op een traditionele manier wordt gebracht. 'Girl' won de Caméra d'Or, de prijs voor de beste eerste langspeelfilm. En Polster kreeg de prijs voor de beste vertolking. Een verrassing, zegt Polster. 'Ik had het helemaal verwacht. In diezelfde categorie waren films genomineerd met indrukwekkende acteurs. Bovendien had ik de afgewerkte film nog niet gezien. De eerste keer dat ik mezelf echt als Lara op bewegend beeld zag, was in Cannes.'
Niet alleen de onderscheidingen maakten indruk op Polster, ook de rest van het gebeuren was overweldigend. 'Al is er ook die irreële kant. De rode loper. De glamour. De party's op daken, de feestjes op boten... Goed dat het filmfestival maar twee weken duurt.'
Slecht dansen
De grootste uitdaging voor Polster was om geloofwaardig te zijn. Of, zoals hij het zelf uitdrukt: 'Ervoor zorgen dat de mensen echt gingen geloven in wat ik deed. Ik had niet alleen nog nooit eerder geacteerd. Ik was ook bang dat ze mij niet geloofwaardig zouden vinden als pas begonnen ballerina. Ik moest tegen mijn instinct in slecht dansen. Bovendien moest ik op pointes leren dansen en dat had ik als jongen ook nog niet zo vaak gedaan.'
Na Cannes trok Polster naar het filmfestival van Toronto. Misschien volgen ook nog de Oscars, want 'Girl' werd geselecteerd om België te vertegenwoordigen in de categorie Beste Buitenlandse Film. Al heeft Hollywood vooralsnog geen bijzonder effect op de jonge acteur. 'De Oscars? Ik moet eerlijk toegeven dat ik geen idee heb wanneer die worden uitgereikt.' Op 24 februari 2019, dus.
Beyoncé en Jay-Z
Polster leerde dansen in een school in de buurt, daarna in de Brussels International Ballet School in Sint-Pieters-Woluwe. Nu volgt hij een opleiding aan de Koninklijke Balletschool Antwerpen, intussen al zijn vierde jaar. 'In België is er gewoon niets vergelijkbaars met die school', zegt hij. Polster brengt de week door in Antwerpen en keert tijdens het weekend terug naar Brussel. Hij is van oorsprong Franstalig - zijn moeder is Française - maar intussen is ook zijn Nederlands vrijwel perfect.
Ik wist niet eens waarvoor ik auditie deed: "een film, en iets met dans." Ik wou vooral met Sidi Larbi Cherkaoui werken.Victor Polster
Het was overigens tijdens een auditie op de Koninklijke Balletschool dat Polster werd geselecteerd voor de casting voor 'Girl'. 'Terwijl ik niet eens wist waarvoor ik auditie deed. "Een film, en iets met dans." Ik had mij ook alleen maar ingeschreven omdat ik dan met de Antwerpse choreograaf Sidi Larbi Cherkaoui zou mogen werken.' Hij is niet alleen sinds 2015 artistiek directeur van het Ballet Vlaanderen, hij deed onlangs ook de choreografie voor de clip van 'Apeshit' van Beyoncé en Jay-Z, gedraaid in het Louvre.
Ook Polsters ouders snapten meteen dat het om een bijzonder script ging en zagen het als een soort 'nu of nooit'. Polster zelf vroeg zich niet eens af of hij betaald zou worden voor zijn acteerprestaties. Zelfs nu weet hij nog altijd niet hoeveel de producers van 'Girl' op zijn rekening hebben gestort. En neen, hij kijkt op de opnames vorig jaar in de vakantie niet terug als een vakantiejob. 'Het was werkelijk een één-uit-de-duizend-ervaring. Heel bijzonder.'
Voor herhaling vatbaar
Tot hij de hoofdrol in 'Girl' kreeg, had hij nog maar weinig gehoord over transgenders. 'Het meest raakte ik onder de indruk van de kracht die van hen uitgaat en de moed die ze hebben om te veranderen. Een keuze kun je het niet noemen, want het is zo dwingend dat het een soort verplichting wordt. Op je twaalfde weten dat je in een lichaam leeft dat niet het jouwe is: dat moet zwaar zijn. Die geslachtsverandering is zowel fysiek als mentaal heel gecompliceerd. Ik heb veel respect en bewondering voor die mensen.'
Intussen heeft hij zijn zinnen gezet op het acteren. 'Film speelt een almaar grotere rol in mijn leven. Vroeger interesseerde dat kunstmedium me niet. Als je je voorbereidt op een carrière als danser, kom je alleen in contact met mensen die praten over dansen. Je leeft in een cocon.'
'Dankzij 'Girl' maakte ik kennis met de filmwereld en nu heb ik zin om er nog meer over te weten te komen. Dit mag geen eenmalig avontuur worden. Ik hoop in de eerste plaats dat deze film het publiek weet te raken. En als filmmakers me daarna willen contacteren, dan het liefst voor een rol die veraf ligt van de Lara uit 'Girl'. Ik wil eens iets anders spelen dan een transgenderballerina.'
'Girl', vanaf 17 oktober in de zalen.