Beeld uit 'Bridgerton'
Beeld uit 'Bridgerton'
© Liam Daniel / Netflix

#Regencycore: waarom we plots willen leven in een 'Bridgerton'-decor

Pofmouwen, banketten en bloemetjesbehang? Yes please! Een nieuw verlangen naar het romantische luxeleven uit de serie ‘Bridgerton’ steekt de kop op. En het heeft nog een hippe naam ook: regencycore.

Koningshuizen mogen de jongste weken dan behoorlijk wat imagoschade te verwerken hebben gehad, hun stijl is populairder dan ooit. En dan hebben we het niet over de stijl van Meghan Markle of Kate Middleton, maar veeleer over die van de Queen herself. Of nog accurater: de stijl van haar overgrootmoeder Queen Charlotte, actief in de prestigieuze regencyperiode.

Die periode liep grosso modo van 1795 tot 1837 en vormde het decor voor Jane Austens roman ‘Pride and prejudice’ en voor de immens populaire Netflix-serie ‘Bridgerton’, gebaseerd op de boeken van Julia Quinn, een hedendaags Jane Austen-epigoon. Het Britse kostuumdrama werd op kerstdag 2020 gelanceerd. Het werd maar liefst 82 miljoen keer bekeken in de eerste 28 dagen en verpulverde daarmee alle records op Netflix.

Advertentie
Advertentie
Beeld uit 'Bridgerton'
Beeld uit 'Bridgerton'
© LIAM DANIEL/NETFLIX

Korset en kandelaar

Wat er zo bijzonder is aan ‘Bridgerton’? Het is in de eerste plaats een onvervalst liefdesverhaal, met actrice Phoebe Dynevor in de heerlijke rol van Daphne Bridgerton, die op zoek gaat naar een geschikte partij om mee te trouwen. Dynevor is op Instagram intussen de belichaming van de regencycore, met zo’n 2,4 miljoen volgers die dat kunnen beamen. Haar mannelijke tegenspeler is Regé-Jean Page, half Brit en half Zimbabwaan. Maar daar kraait geen haan naar in ‘Bridgerton’, waar diversiteit een evidentie is (ironisch, gezien de recente ontwikkelingen in het Britse koningshuis).

In het Verenigd Koninkrijk is de vraag naar hemelbedden met maar liefst 25 procent gestegen sinds de eerste uitzending van ‘Bridgerton’.

Dat is het hem nou net met ‘Bridgerton’: het decor mag dan eeuwenoud zijn en bijzonder nostalgisch, de waarden, de grappen en de evidenties zijn zeer 2021. Dat maakt de reeks heel aantrekkelijk. Ook in ons land, trouwens, waar ze al weken in de top 10 staat op Netflix.

De eerste tekenen van Bridgerton-mania zijn alvast duidelijk merkbaar in de winkelstraten, waar regency-invloeden de zomercollecties bepalen. Pofmouwen zijn alomtegenwoordig op de – al dan niet digitale – catwalk, bij JW Anderson en Bottega Veneta, bij Isabel Marant en bij Lanvin. Gigantische kragen zien we bij Gucci, Ganni en MSGM.

Advertentie
Advertentie
Gouden gordijnen en weelderig behang: typisch regencycore.
Gouden gordijnen en weelderig behang: typisch regencycore.
© Isopix / Living4media

Ook het korset is helemaal terug van lang weggeweest en verscheen in de shows van Moschino, Alexander McQueen en Givenchy. Niet toevallig werkt H&M dezer dagen samen met de Ierse ontwerpster Simone Rocha, de belichaming van de ‘regency fashion’, met bloemenmotieven, strikken en linten, kragen en diademen.

Ook in het interieur sluit regency volledig aan bij de maximalistische stroming die de afgelopen jaren al aan de gang was. Al gaat regencycore nog een stapje verder, met sierlijke kandelaars, vergulde spiegels en decoraties en marmeren tafels.

© Isopix / Living4media

Cottagecore

Is de populaire Netflix-serie de enige reden voor deze heropleving van eeuwenoude grandeur? Niet echt. Er sluimert al enige tijd een voorloper van regencycore doorheen de Instagramaccounts van Gen Z: de cottagecore. Het is een verlangen naar het romantische buitenleven, ver weg van alles en iedereen. Onder de hashtag #cottagecore posten ze lieflijke cottages, kanten jurken, zelfgebakken brood, idyllische buitentaferelen en opulente bloemen. Niet toevallig compleet het tegengestelde van een lockdown in de stad, van plexiglazen wanden, joggings en grote mensenmassa’s.

Advertentie
Na de mode en het interieur is de ‘Bridgerton’-mania nu ook voelbaar in de reissector: iedereen wil plots overnachten in een landhuis of kasteel.
Na de mode en het interieur is de ‘Bridgerton’-mania nu ook voelbaar in de reissector: iedereen wil plots overnachten in een landhuis of kasteel.
© Simon Upton / The Interior Archive x Trunk Archive

‘Ook de toeristische sector voelt die verschuiving’, zegt trendwatcher Herman Konings. ‘Toen Airbnb vorige zomer opnieuw de grens van 1 miljoen verhuurde nachten wereldwijd kon overschrijden, was het heel opmerkelijk dat ruim 70 procent van de verhuurde kamers in een landelijk gebied bleek te liggen, terwijl Airbnb doorgaans het merendeel van zijn inkomsten genereert in de steden. Heel wat reizigers zoeken duidelijk de natuur op.’

Verhuurders van prachtige landhuizen en kastelen hopen alvast dat de regencycore-trend nog een tijdje aanhoudt, zodat ze de wannabe hertogen, prinsen en gravinnen in stijl en vooral in groten getale kunnen ontvangen zodra het weer kan. Voor hen had Netflix enkele weken geleden goed nieuws: het tweede seizoen van ‘Bridgerton’ wordt gefilmd as we speak.