Kent u Nataal, het beste non-fictiemagazine ter wereld?

Of het niet dringend tijd werd voor een Afrikaanse Vogue, vroeg topmodel Naomi Campbell zich dit voorjaar af. Haar woorden waren amper koud of daar verscheen Nataal, het eerste Afrikaanse mode-, kunst- en muziekmagazine. En daar zit U2-zanger Bono voor iets tussen.

Advertentie
Studie van de gigantische Afrikaanse markten door Lorenzo Vitturi.
Studie van de gigantische Afrikaanse markten door Lorenzo Vitturi.
©rv

Het beste ‘non-fictiemagazine’ ter wereld? Volgens Stack Magazines, een wereldverdeler van onafhankelijke magazines, is dat niet Cereal, Kinfolk of The Gentlewoman, maar wel Nataal. En nee, het is niet omdat Nataal over Afrika bericht dat het magazine alleen mikt op Afrikanisten.

De glossy gaat over de toonbank in de hipste conceptstores en tijdschriftenwinkels van Europa, de Verenigde Staten en - natuurlijk ook - Afrika. Al even veelzeggend is dat Nataal in bijna elke dagbladhandel ligt van Engeland en Italië. ‘We willen vooral internationaal aantrekkelijk zijn voor een nieuwsgierig publiek’, zegt Helen Jennings, een Britse die Nataal samen met de Senegalese Sy Alassane en de Zweedse Sara Hemmings oprichtte.

Advertentie

Bono

‘Het ontstaan van Nataal was zo’n geval van de juiste mensen op de juiste plaats op het juiste tijdstip’, vertelt redactioneel directeur Jennings. En vreemd genoeg heeft Bono - jazeker, die zanger van U2 - daar ook iets mee te maken.

Daarvoor moeten we teruggaan tot 2012, naar een campagneshoot van Edun, het Afrikaanse luxekledingmerk dat Bono samen met zijn vrouw Ali Hewson bezit, met Diesel in Senegal. In de hoofdrol: creatieve Afrikanen. In de cast toentertijd niet alleen de Belgisch-Congolese zanger/artiest Baloji (daarover later meer), maar ook Sy Alassane: een Senegalese slasher - hij is behalve acteur en regisseur ook model - met plannen. Hij raakte aan de praat met de Britse modejournaliste Helen Jennings en Sara Hemmings, een Zweedse artdirector, allebei ter plekke als consultants voor de opnames.

Nataal mag dan al over Afrika berichten, de glossy gaat over de toonbank in de hipste conceptstores en tijdschriftenwinkels van Europa en de VS.
Nataal mag dan al over Afrika berichten, de glossy gaat over de toonbank in de hipste conceptstores en tijdschriftenwinkels van Europa en de VS.
©Julia Noni

Tijdens dat gesprek liet hij zijn idee vallen om een Afrikaans filmfestival te beginnen. Een beter publiek om zijn idee te pitchen was nauwelijks denkbaar. Jennings en Hemmings zijn twee zwaargewichten in de lifestylewereld. Jennings heeft een indrukwekkend journalistiek cv - van de krant The Guardian tot het magazine Dazed, een passie voor Afrikaanse mode én enkele boeken op haar conto. Terwijl Hemmings onder meer de visuele identiteit aanstuurde van het hippe AnOther Magazine, maar ook van de luxemerken Prada, Dior en Stella McCartney.

Fulani-dialect

We werken nu aan een tweede nummer. Dat is hopelijk nog groter en nog uitdagender.
Advertentie
Advertentie

Het aanvankelijke filmfestivalidee haalde het uiteindelijk niet. In de plaats kwam een mediaplatform, maar met dezelfde insteek, aldus Jennings. ‘Het creatieve verhaal van Afrika in de kijker zetten en samen iets moois en betekenisvols maken. Er is zo veel jong talent aan de slag - hier op het continent en ver daarbuiten - waarvan we weten dat een wereldwijd platform hun werk zal bevoordelen.’ De naam die Alassane bedacht, bleef wel behouden: in het West-Afrikaanse Fulani-dialect betekent ‘nataal’ zoveel als ‘beeld, reflectie en overvloed’.

In 2015 begon het trio met een onlinelifestylemagazine. De eerste papieren versie van Nataal lag afgelopen mei in de winkelrekken. Jennings overziet de redactionele content vanuit Londen. Hemmings is de vormgeefster. Alassane werd hoofdredacteur, al is hij dezer dagen moeilijk te bereiken. ‘Sy zal je nu niet kunnen spreken. Hij is aan het reizen voor zijn eerste langspeler’, verontschuldigt Jennings zich.

Dries Van Noten

366 pagina’s vol mode, kunst en muziek waarin Afrikanen en uitwijkelingen uit het zwarte continent de hoofdrol spelen: dat is de inhoud van het eerste nummer van Nataal. Het thema van die eersteling is niet toevallig ‘Future Gaze’, met de blik op de toekomst gericht.

Advertentie
©rv

De Zuid-Afrikaanse fotografe Kristin-Lee Moolman - die met haar heldere, vaak bevreemdende repobeelden ‘een nieuwe Afrikaanse mythe’ wil neerzetten en zopas voor Dior de cruisecollectie fotografeerde - trok voor Nataal naar Londen. Daar shootte ze anarchistische kids zoals ‘Jay Jay’, een tienermeisje met scherpe geometrische coupe en nog scherpere eyeliner. Bij het interview met de Belgisch-Congolese artiest Baloji staan nog meer beelden van haar.

Baloji en Moolman werkten al vaker samen. Afgelopen voorjaar trokken ze samen naar Congo voor het artwork van zijn nieuwe album ‘137 Avenue Kaniama’ en een shoot. Het is die shoot die ook te zien is in Nataal, waardoor ook kleren van Belgische labels als Jan-Jan Van Essche, Café Costume en Dries Van Noten een plaatsje vonden in de eerste editie.

Julia Noni shootte topmodel Mame Thiane Camara in de Senegalese hoofdstad Dakar.
Julia Noni shootte topmodel Mame Thiane Camara in de Senegalese hoofdstad Dakar.
©Julia Noni

Daarnaast repo’s met mannen met seventiesflair in Londen, maar ook met stoere vrouwen in Dakar, onder wie het Senegalese topmodel Mame Thiane Camara. Something for You is een Londense muziekgroep die dweept met nineties-r&b, net zoals de jonge muzikanten die in Nigeria groot worden via het internet. Er zijn nieuwe artiesten en de trotse majorettes van Delft: niet de slaperige Nederlandse stad, maar het verpauperde township aan de rand van Kaapstad, Zuid-Afrika.

En met een bezoek aan Laurence Leenaert, die Gent jaren geleden verruilde voor Marrakech om interieur- en kledingstukken te maken, kleurt de eerste editie nog wat Belgischer. Op de tweede editie is het wachten tot het voorjaar van volgend jaar, zegt Jennings. ‘Die is hopelijk nog groter en nog uitdagender.’

Gesponsorde service

Lees Meer