Door alle jobs lopen week en weekend door elkaar bij Hannes Coudenys. Zo gaat hij op zaterdagnamiddag helpen in drukkerij Coco, waarvan hij medezaakvoerder is.
Door alle jobs lopen week en weekend door elkaar bij Hannes Coudenys. Zo gaat hij op zaterdagnamiddag helpen in drukkerij Coco, waarvan hij medezaakvoerder is.
© Alexander D'Hiet

De zaterdag van Hannes Coudenys

De zaterdag/sabato van Hannes Coudenys, de man achter ‘Ugly Belgian Houses’: supporteren voor de Wikings, de ontdekking van de zwaartekracht, en dubbel uit eten gaan.

‘Als er iets typisch is aan mijn zaterdag, dan is het wel jeugdvoetbal.’ In de Brusselse Ruby Gallery hangen nog tot en met 5 maart 25 beelden van de Ugly Belgian Houses die Hannes Coudenys (39) sinds tien jaar verzamelt. Speciaal voor de expo is er ook een boek met eenmalige afdrukken te koop. ‘Galeriehouder Thierry Dubois noemde het de ultieme vorm van streetart. Toen ik me destijds ergerde aan de Vlaamse lelijkheid postte ik één foto. Nu zijn de Ugly Belgian Houses een beetje van iedereen.’

© Alexander D'Hiet
Advertentie
Advertentie

In zijn creatief bureau Hurae in Brussel bedenkt Coudenys campagnes met een sterk digitale inslag voor onder meer MNM, Knokke-Heist en Museum Plantin-Moretus. Hij lanceerde ook de ‘Jamies’: de awards voor onlinevideo’s, uitgereikt tijdens het Filmfestival van Oostende. En met ‘Smile Safari’ creëerde hij een Instagram- en Tiktok-playground.

7 AM - ‘Tegenwoordig zijn we vroeg wakker op zaterdag, met dank aan onze  babydochter Alma Coco. Het ontbijt verloopt altijd hectisch.’

9 AM - ‘Door alle jobs lopen week en weekend door elkaar, maar het voetbal van mijn zevenjarige zoontje Rae Morris bij de Wikings in Kortrijk op zaterdagochtend is heilig. Mijn zondag is dat niet. Ik heb een leuk leven en compenseer voldoende. Soms hebben we op dinsdag vrije tijd of doen we op woensdagnamiddag iets met de kinderen.’

11 AM - ‘Ik doe klusjes in drukkerij Coco in Kortrijk. Mijn vrouw runt ze, ik ben medezaakvoerder. We zijn pas verhuisd. Het interieur van de binnenhuisarchitecten Dries Otten en Axelle Vertommen vind ik zeer geslaagd. Ik versleep papier, zorg dat het internet weer werkt en lever pakketjes bij klanten.’

Advertentie
Advertentie

1 PM - ‘Tijd om iets te gaan eten. Ik woon nu twintig jaar in Kortrijk, en culinair is de stad er flink op vooruitgegaan. Pizzeria Sofia is een lekkere Italiaan. In La Cantine combineert de familie Byttebier een gezonde keuken met een interieurzaak. Met z’n vieren zitten we dus letterlijk in de mooi ingerichte winkel te eten.’

2.30 PM - ‘Mijn namiddagen zijn zeer gevarieerd. De ene week vertrek ik naar Parijs op zoek naar locaties voor Smile Safari, de andere doe ik interviews voor Ugly Belgian Houses. Vandaag kan ik spelen met Rae. Ik bestel in de VS pakketten van KiwiCo: doosjes met knutselopdrachten over wetenschap en technologie. Nu ontdekken we de zwaartekracht.’

4 PM - ‘Ik ga lopen. Het is een van de weinige momenten waarop ik ongestoord creatief kan zijn. Ik doe het alleen nog in stilte. Het kan een ideeënstroom op gang brengen. Ik doe het elke drie dagen, waar ter wereld ik ook ben.’

5 PM - ‘We gaan naar de apero van café ‘t Plein. In de zomer is het hier fantastisch, maar ook ‘s winters zitten we buiten met oesters en champagne. We zijn met zes tot acht vrienden en een hoop kinderen. Hen kunnen we letterlijk loslaten, het is goed omheind, en er zijn gocarts.’

7 PM - ‘Ik kan een beetje koken maar mag niet, want ik maak de keuken te vuil. Sowieso gaan we liever uit eten. Vandaag dus voor de tweede keer. Een van mijn favorieten is Rebelle. Chef Martijn Defauw is pas 34 en werd door GaultMillau verkozen tot jonge chef van het jaar 2022.’

10.30 PM - ‘Soms blijven we plakken bij Balthazar, een sfeervol volkscafé. Of trekken we naar de karaokeboots van KaraFun in Rijsel: mijn ultieme guilty pleasure. Blijven we thuis, dan kijken we een film of serie. ‘Station Eleven’ vind ik fenomenaal.’

11.30 PM - ‘Ik probeer nog wat te lezen in ‘Marie Antoinette: portret van een middelmatig karakter’ van Stefan Zweig. Maar mijn vele kanalen op Instagram, Facebook, TikTok en YouTube lopen altijd door en nemen vaak de controle over. De instantgratificatie van de sociale media veroorzaakt veel versnippering.’

Advertentie