De herfst is officieel van start gegaan. Voor deze expo’s en evenementen in de week van 26 september maak je het best een plaatsje vrij in je agenda.
TO VISIT | Brussels Biennale – Neoclassic
Dat Brussel uitblinkt in art nouveau weten ze tot in Barcelona. Maar er is in onze hoofdstad ook veel bijzonders te spotten aan neoklassieke architectuur. Kijk maar eens goed rond en je zult overal die typische invloed zien van de Grieks-Romeinse oudheid: geometrische lijnen, symmetrie en veel wit. En natuurlijk ook zuilen. Veel zuilen.
Om dat vergeten neoklassieke erfgoed uit de achttiende en negentiende eeuw in de spotlights te zetten, werd twee jaar geleden Brussels Biennale – Neoclassic opgericht, kortweg BBN. De komende twee weekends gaan er deuren open die anders gesloten blijven. Zoals het vroegere atelier van schilder Alexandre Markelbach in Laken. Ook een geleid bezoek aan de voormalige Koninklijke Sterrenwacht staat aangestreept in onze agenda. Samen met het Maria Malibran Paviljoen: ooit gebouwd als liefdesnestje, nu het gemeentehuis van Elsene.
De interieurbezoeken zijn los te boeken: hoe meer je er kiest, hoe goedkoper. Maar je kunt ook een pakket bestellen: een kant-en-klaar programma van verscheidene rondleidingen op vaste tijdstippen. Verdeeld over twee dagen en met vier tussenstops.
TO SIT | ‘Liv’
De Zweedse designer Jonas Bohlin roeide ooit met een zelfgemaakte boot in drie maanden van Stockholm naar Parijs. Deze stoel ‘Liv’ inspireerde hij op die bijzondere trip van meanderende rivieren. Nu is een re-editie uit bij Christine Ingridsdotter.
TO EAT | Madonna in KMSKA
Nu al hét event van het najaar: op 24 september heropende het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen na meer dan tien jaar renoveren en uitbreiden. Behalve de nieuwe zalen valt er ook een nieuw restaurant te ontdekken: Madonna. Vernoemd naar het topstuk van Jean Fouquet, en naar de andere zeventig madonna’s uit de collectie. Overdag is het een grand café, ’s avonds restaurant en bar.
TO VISIT | Keramiekexpo
De Antwerpse keramist Koen Ghesquière heeft een u-turn gemaakt. Hij is al jaren bekend om zijn servies met de naam ‘Ghesq’. Maar hij gooide het roer om: hij verkocht zijn atelierwoning in hartje Antwerpen en verkaste afgelopen zomer naar Frankrijk, waar hij anders wil gaan werken: vrijer, rustiger, geconcentreerder en natuurlijker. Hij gebruikt er houtgestookte ovens, en niet langer elektrische. ‘In plaats van op een knopje te drukken, moet je daar twaalf uur bij blijven’, vat Ghesquière samen.
Zijn nieuwe objecten, vooral vazen, zijn vanaf 29 september voor het eerst te zien op een expo in Antwerpen, in een herenhuis in de Kasteelpleinstraat. Die wordt georganiseerd door vintagedealer, decorateur en interieurinrichter Céline Hellin, die er ook een paar bijzondere vintage designstukken toont.
Keramiek was een late roeping voor Ghesquière. Hij begon er pas mee op zijn 52ste. Ervoor was hij actief in de eventsector. ‘Ik wilde graag thuiswerken, dus bouwde ik daar een atelier. Pas daarna begon ik met keramiek. Een gok die gelukkig goed is uitgedraaid.’
TO CELEBRATE | 20 jaar HAY
‘Toen we elkaar net leerden kennen, deelden we dezelfde frustratie: we hadden een passie voor design, maar alle spullen die we mooi vonden, konden we niet betalen. Dat wilden we veranderen. Onze ambitie was om mooie, praktische en kwalitatieve spullen te maken. Niet voor een enkeling, maar voor de massa.’ Die missie van het Deense koppel Mette en Rolf Hay lijkt geslaagd. De twintigste verjaardag van hun designlabel, dat zich tussen Vitra en Ikea propte, vieren ze met een dik overzichtsboek dat op 5 oktober verschijnt bij Phaidon.
Daarnaast staan er dit najaar opnieuw veel productlanceringen op de agenda. De ‘Colour Cabinets’ van ‘onze’ Muller Van Severen zag je waarschijnlijk al passeren.
Vorige week presenteerden ze het ‘Sobremesa’-servies (foto) van chef, kunstenaar en Instagram-fenomeen Laila Gohar uit New York.
TO VISIT | ‘Utopia’
Noem ‘Utopia’ gerust een artistiek bommentapijt met ruim vijftig expo’s, uitgestrooid over Rijsel en omstreken. Het confronterende thema: de paradijselijke natuur versus de man-made ecologische rampen.
Het kunstfestival begint al in het station Lille-Flandres, met een installatie van Joana Vasconcelos. Op de Rambla (rue Faidherbe) paradeert een stoet van tien elfen in mos van Kim Simonsson. De expo in Gare Saint Sauveur vertrekt vanuit ‘Novacene’, het hoopgevende boek van James Lovelock over het geologische tijdperk na ons. In de Eglise Sainte-Marie Madeleine cureerden de Belgen Sofie Lachaert en Siegrid Demyttenaere een expo met (onder meer) een geurinstallatie van Peter De Cupere. Maar als je één expo moet kiezen, laat het dan ‘Les Vivants’ in Le Tripostal zijn. De Chinese kunstenaar Cai Guo-Qiang maakte er speciaal een ‘bestiale fresco’ met buskruit, al is er ook kunst te ontdekken van Tony Oursler en van bedreigde indianen uit het Amazonegebied. Zolang er kunst is, is er hoop.