De Veurnse start-up Prado zet zijn eerste stappen in de VS en opende een nieuwe showroom in Antwerpen. De Belgische toparchitecten Axel Vervoordt en Vincent Van Duysen zijn alvast fan.
‘Ventilatie is bij designers en interieurarchitecten niet altijd sexy. Ik wilde daar verandering in brengen’, vertelt Thibault Renson (33) in de Antwerpse showroom The Chapel. Naast de Sint-Pauluskerk opende Renson een zogenaamde ‘sanctuary’ waar architecten het Prado-gamma kunnen ontdekken. Met donkere muren, een gigantische inox tafel en vooral véél spots. Prado is gespecialiseerd in verlichting waarin ventilatiesystemen zijn geïntegreerd, alles in één armatuur. ‘We maken ventilatie onzichtbaar en kunnen ook bewegingssensoren of camera’s in onze verlichting verwerken.’
‘Design heeft me altijd gefascineerd’, vertelt Renson, wiens ondernemerspassie in het bloed zit. Zijn vader Luc Renson staat aan het hoofd van Duco in Veurne, een specialist in ventilatie en zonnewering, terwijl zijn oom Paul Renson zaakvoerder is van het Waregemse Renson, bekend van ventilatie, terrasoverkappingen, gevelbekleding en zonwering. In 2019 waagde de Renson-telg, na vijf jaar bij Coca-Cola, de sprong naar het ondernemerschap.
‘Het idee ontstond tijdens een bezoek aan de Apple Store in New York, waar ik geïnspireerd raakte door de mogelijkheden om rust te creëren aan het plafond. Ik pitchte mijn concept van een minimalistische spot met geïntegreerde ventilatie aan enkele Belgische architecten, maar niemand was meteen overtuigd. “We fotoshoppen de ventilatie wel weg voor de fotoshoot”, was de reactie. Toch zette ik door, dankzij mijn koppigheid en de opportuniteiten die ik zag in high-end verlichting. In februari 2021 lanceerden we ons merk met twee spots – een met ventilatie, een zonder – en onze website.’ Sindsdien gaat het hard voor Prado, dat inmiddels vijftig medewerkers telt, enkele designprijzen op zak heeft en zelfs de sprong naar de overkant van de oceaan waagde. ‘Onze concullega’s hebben een dikke bijbel vol verlichting, maar eigenlijk is dat niet meer van deze tijd. De trend nu is dat architecten twee types armaturen in de hele woning gebruiken, om zoveel mogelijk rust te creëren. Less is more.’
Van brons tot ‘gunmetal’
Renson toont enkele van zijn verlichtingsopties: ledspots in brons, zwart en ‘gunmetal’. Het ventilatieventiel hoef je niet te zoeken, want dat zit gewoon in de spot verwerkt. ‘Het lijkt misschien een gewone designspot, maar via deze kleine openingen ventileren we de ruimte. De luchttoevoer en -afvoer zijn volledig onzichtbaar en compatibel met elk ventilatiesysteem voor verbouwingen of nieuwbouwwoningen. Onze lamp zit in het ventilatiekanaal, dat in het plafond zit ingebouwd, waardoor de spot permanent wordt gekoeld en dus langer meegaat.’
Voor Renson is ventilatie een no-brainer. ‘Het basisprincipe is om vervuilde lucht af te zuigen uit ‘natte’ ruimtes, zoals een badkamer of keuken. Maar ook in ‘droge’ ruimtes, zoals een slaapkamer, zijn er voordelen. De verse, frisse lucht verbetert de luchtkwaliteit, wat een positief effect heeft op je concentratie en gezondheid.’
De spots worden alleen op bestelling gemaakt. ‘Alles wordt in Veurne geproduceerd, er komt veel handwerk aan te pas. In totaal hebben we een twintigtal armaturen als basis. Doordat je alles kunt personaliseren, zijn er honderd variaties mogelijk, van afwerkingen, kleuren, lichtkleuren en -sterktes tot de lengte van het verlengstuk en de lenzen.’
‘Voor elke woning maken we alle spots tegelijk, zodat de kleur honderd procent consistent is. Ons afwerkingsniveau kun je nooit bereiken op een industriële manier; sommige dingen moet je nu eenmaal met de hand doen. Dat we in België kunnen produceren, komt doordat klanten bereid zijn meer te betalen voor onze producten.’
Dé trend van dit jaar volgens Renson: inox. ‘Maar ook brons verkoopt goed.’ De ventilatiespots worden vooral geplaatst in badkamers, keukens en toiletten – plekken waar ventilatie onontbeerlijk is. De prijzen variëren, afhankelijk van de afwerking en het gekozen materiaal, tussen tweehonderd en zeshonderd euro per spot. ‘Eén spot is voldoende voor ventilatie in een inloopdouche of badkamer.’
Eigen Kim Kardashian
Dat de verlichtingsarmaturen van Prado in de smaak vallen bij architecten wordt duidelijk als Renson het lijstje met klanten begint op te sommen. Vincent Van Duysen, Axel Vervoordt, Nicolas Schuybroek en Nathalie Deboel maken allemaal gebruik van Prado-verlichting in hun designprojecten. ‘Belgische toparchitecten zijn onze influencers – ze promoten en gebruiken onze producten, als het ware onze eigen Kim Kardashian.’
Toch vindt de helft van Prado’s verkoop plaats in het buitenland. De spots verlichten de boetieks van Saint Laurent, Jacquemus en het cultbeautymerk Aesop over heel Europa. ‘Onze klanten in België zijn vooral meerwaardezoekers uit Knokke, Sint-Martens-Latem en Schilde, maar het echte potentieel ligt in steden als New York, Parijs en Londen. Daarom hebben we nu ook twee vaste werknemers in New York. België is een fantastisch land, maar om echt te groeien moesten we ook die internationale markt betreden.’
Bij buitenlandse stappen horen ook nieuwe uitdagingen. ‘Zo ben ik voor de oplevering van de nieuwe Aesop-winkel in Lyon naar Zuid-Frankrijk gereden om de laatste details in orde te maken. Voor de plaatsing van onze spots vertrouwen we op installateurs, maar er ging iets fout tijdens de montage. De enige oplossing was om zelf op een ladder te kruipen, zodat de winkel op de geplande datum kon openen.’
Is de combinatie van ventileren en verlichten dan zo uniek? Onze research laat zien dat enkele verlichtingsproducenten gelijkaardige spots aanbieden. ‘We hebben redelijk wat patenten, waardoor ons product niet honderd procent kan worden nagemaakt. Toch merken we dat concullega’s iets soortgelijks op de markt brengen. Al voelt dat voor mij als een compliment: onze start-up heeft iets ontwikkeld dat opvalt bij de grote namen in de verlichtingswereld.’
Behalve verlichting biedt Prado ook ingewerkte ‘all-in-one stopcontacten’ en schakelaars aan, die – opnieuw – minimaal zichtbaar zijn in het interieur. ‘We willen niet alleen als een verlichtingsfirma worden gezien.’ Het merk speelt ook in op de ‘quiet luxury’-trend. ‘Eigenlijk zijn we onzichtbaar in een interieur dankzij ons tijdloos design. We keren terug naar het pure en simpele. Laten we eerlijk zijn: als je een woning bouwt of renoveert, krijg je vier verschillende apps op je telefoon om alles te besturen, maar is dat echt nodig? Willen we niet allemaal vooral tot rust komen thuis?’