Pretentielozer dan het doorsnee hedendaags kunstwerk, compacter dan een wandtapijt:het bas-reliëf, een eeuwenoude beeldhouwtechniek, is terug van weggeweest. Sabato zocht de mooiste uit.
Natuurlijk kent u het Parthenonfries in Athene of de Austerlitz-zuil in Parijs: heldhaftige verhalen die gesculpteerd zijn in ‘stripverhaalvorm’. Bas-reliëfs doken al op bij de oudste beschavingen, van de Assyriërs tot de Egyptenaren, van de oude Grieken tot de Romeinen. De ondiepe beeldhouwvorm in steen, ivoor, hout, hoorn, jade of metaal leende zich perfect om architectuur mee te bekleden.
In de 20ste eeuw begonnen kunstenaars ook abstracte bas-reliëfs te maken, als autonoom kunstwerk, los van architectuur of narratief. En vandaag, in de 21ste eeuw, maakt de eeuwenoude kunstvorm een decoratieve comeback: zowel vintage als hedendaagse bas-reliëfs duiken tegenwoordig op in interieurs.
Architectural Wall Art
Check haar Instagrampagina maar eens: de Britse Emily Forgot - geboren als Emily Alston - is een graficus die gek is op modernistische architectuur. Dat merk je aan haar kleurrijke grafiek, maar vooral aan haar hedendaagse bas-reliëfs. ‘Architectural Wall Art’ noemt ze die zelf. Hoewel haar wandsculpturen bijna abstract zijn, herkennen we er inderdaad nog net architecturale elementen in, zoals trappen, arcades, pilaren of balustrades.
Opvallend: een van haar reeksen is genoemd naar en geïnspireerd op de Belgische architect Claude Strebelle (1917-2010). Ze debuteerde ermee op de Brusselse beurs Collectible in 2019. Drie jaar ervoor, op het Londen Design Festival in 2016, kwam ze voor het eerst naar buiten met haar frisse wandsculpturen. En sindsdien loopt het storm voor haar aanstekelijke werk in hout, gepoederlakt metaal en terazzo.
Te koop op haar webshop. Reken op 250 tot 700 euro.
Deense wall power
Wallpaper, Rum, Elle Decoration: allemaal spotten ze al het talent van kunstenares Tilde Grynnerup (°1973). En als u weleens een beursstand of meubelcatalogus van Carl Hansen & Sons zag, was uw oog misschien ook al op haar houten wandsculpturen gevallen. De sympathieke Deense maakt bas-reliëfs à la Hans Arp: speelse 3D-assemblages van organische vormen in kekke kleuren.
‘Ik maak al mijn sculpturen zelf: ik timmer ze in mijn atelier op het platteland en schilder ze in mijn studio in Kopenhagen. Daar kan je ze ook rechtstreeks van mij kopen, al ship ik ze wel wereldwijd.’
Van 350 tot 1000 euro voor een bas-reliëf, afhankelijk van het formaat.
Origami aan de wand
In het oeuvre van de hedendaagse Franse artiest Benjamin Plé (°1978) springen de bas-reliëfs er echt bovenuit. Dat kan je gerust letterlijk nemen: kleine hoogteverschillen creëren in elk werk een spanning tussen licht en schaduw, tussen texturen en structuren. Zijn wandsculpturen neigen soms naar origami of naar kristalvormen.
Plé werkt met hout, karton of canvas als ondergrond, en daarop maakt hij zijn volumes in Bristol-papier. Dat beschildert hij soms met olieverf, die hij met een paletmes bewerkt om texturen te creëren. Soms legt hij eerst een laag plamuur over het papier, waarover hij vervolgens schildert.
Anders dan veel van zijn collega’s is Plé niet vies van grote afmetingen: sommige van zijn recente bas-reliëfs zijn tot 1,70 meter lang. In dat formaat sluit hij meer aan bij de traditie van bas-reliëfs als decoratief architectuurelement.
Tussen 3000 en 10.000 euro voor een bas-reliëf, afhankelijk van formaat en techniek.
Minimalistisch
De Nederlandse July Adrichem (°1988) houdt haar bas-reliëfs liever minimalistisch. Ze inspireert haar werk naar eigen zeggen vooral op de naoorlogse Zero-kunstbeweging. Adrichems wandsculpturen, gemaakt van katoen en plaaster, houden het midden tussen sculptuur en schilderij. Soms bestaan haar composities uit verschillende panelen, waarvan de abstracte vormen gewoon doorlopen in alle delen.
Adrichem begon haar carrière in 2012 als interieurstylist bij de Nederlandse meubel- en interieurontwerper Piet Boon. In 2014 begon ze naast freelancestylings en grafisch werk ook vrij werk te creëren. Met succes, want haar muurreliëfs worden opgepikt door onder meer het kindermerk Grey Label. Wie zo’n werk uit haar Art Relief Series wil zien, wil kopen of laten maken, kan naar haar studio in Amsterdam.
320 euro voor één reliëf, een serie van zes kost 1800 of 2400 euro, afhankelijk van het formaat.
Street art
Je zou het atelier van Strook eens moeten zien: naast de zaagmachines staat het vol recuperatiehout, netjes gesorteerd per kleur. De Brugse kunstenaar - in 1982 geboren als Stefaan De Croock - zoekt naar verweerde planken in containers, in verlaten gebouwen of op bouwwerven van Brussel tot Gdansk. Voor hem is dat houtafval zijn verfdoos, want de mooist gepatineerde stukken verzaagt hij tot sprekende bas-reliëfs.
Strooks bekendste werk zijn de gestileerde koppen in verstilde poses. U zag zijn gefragmenteerde 3D-portretten misschien al op het Oostendse streetartfestival The Crystal Ship of op het kunstenfestival in Watou? Of u kent misschien ‘Skepsels’, de jongste plaat van de Belgische band Het Zesde Metaal, waar een werk van Strook op de cover staat?
In België organiseert De Croock geregeld kooptentoonstellingen met nieuw werk, maar internationaal exposeert hij in galeries, beurzen of kunstfestivals van Miami tot Mexico City, van Canada tot Zweden. Onlangs experimenteerde hij in zijn unieke bas-reliëfs ook met natuursteen, keramiek en afgietsels in kunststof. Die maakt hij op significante plekken waar hij hout sourcet. Momenteel sleutelt Strook aan een wandwerk voor het Van Eyckjaar in Gent.
Tussen 3000 en 12.000 euro.