Na vijf jaar renovatie opent op 9 december een nieuw Afrikamuseum in Tervuren. Maar wat speelt er zich ondertussen in Afrika af? Sabato verzamelde de namen die u dringend moet leren kennen. Ondertussen in: design.
Het strafste designmerk van Afrika? Dat moet Mabeo uit Botswana zijn. Topdesigners als Patricia Urquiola en de Belg Vincent Van Duysen ontwerpen ervoor, plaatselijke ambachtslui maken alles in hun atelier.
Dé rising star van het internationaal design? Zonder twijfel Mabeo, in 1996 opgericht door designentrepreneur Peter Mabeo (47) in zijn thuisland Botswana. Aanvankelijk werkte hij samen met lokale houtbewerkers, die meubilair maakten voor de lokale markt. Maar na tien jaar besloot hij om zijn merk een internationale schwung te geven, dankzij steun van lokale en internationale steunfondsen.
Zelf noemt Mabeo zich een autodidactische houtbewerker, die het meest bijleerde van de designers en ambachtslui met wie hij samenwerkt. ‘We willen nog altijd designobjecten maken met de makers van bij ons. Maar in Botswana worden we sowieso overspoeld met spullen van andere continenten, rommel of niet.
Door de groeiende welvaart in ons land groeit er een middenklasse, die minder interesse heeft in onze verdwijnende arts-and-craftstradities, zoals metaal bewerken of manden vlechten. Dus vragen we buitenlandse designers om hun ontwerpen zo te tekenen dat ze op de middenklasse mikken én maakbaar zijn door de artisans met wie we samenwerken.’
Het resultaat is handgemaakt, fris én hedendaags design van internationale klasse. De voorbije tien jaar wist Mabeo al beroemde ontwerpers als de Belg Vincent Van Duysen, de Spaanse Patricia Urquiola en de Italiaan Luca Nichetto te strikken voor collabs. Een unicum voor een Afrikaans designlabel, want dat soort namen zie je alleen als gastontwerper opduiken bij de grootste Europese luxedesignmerken.
De Beers
Mabeo staat voor duurzaam, ethisch geproduceerd design, dat tegelijk ‘global’ en ‘local’ wil zijn. Dat klinkt Oxfam-achtig, maar wollig kan je het label alleszins niet noemen. Het is idealistisch, maar wel duidelijk commercieel: tafels kosten op de webshop tot 3.500 euro, stoelen tussen 300 en 700 euro. Door die prijszetting duikt Mabeo op in high-end plekken als Hotel Nobis in Stockholm, Hotel Andaz in New York en Hotel Giulia in Milaan.
Maar evengoed in de hoofdzetel van het diamantbedrijf De Beers in Botswana: de voormalige Britse kolonie is internationaal bekend om haar diamanten.
Het merk is ook present op de belangrijkste meubelbeurzen ter wereld, zoals de International Contemporary Furniture Fair in New York of het Salone del Mobile in Milaan. Mabeo kreeg daar al een podium bij de Italiaanse designgoeroe Rossana Orlandi en de Britse ontwerper Tim Dixon, die Mabeo naast Ikea en Sonos presenteerde.
Dit jaar pakte Mabeo in Milaan nog uit met meubilair in gegalvaniseerd metaal: een restproduct van de bouwindustrie in Botswana. ‘Het is niet dat we nu per se met gerecycleerd materiaal wilden werken. Dat is gewoon wat artisans in Botswana maken.’
Dit artikel verschijnt in Sabato Magazine op 1 december 2018.