Elke dag een beetje vakantiegevoel. Steeds meer hotels worden designers en brengen hun eigen kleren- en interieurcollecties uit, zodat de gasten het hotelgevoel kunnen meenemen naar huis.
Ze voelde zich eerst geaffronteerd. 'Ik herinner het me nog goed', vertelt Carla Paravicini Sersale. 'Kort na mijn huwelijk met Antonio zei mijn schoonvader zaliger simpelweg: "Jij kunt je dan over de hotelwinkel ontfermen." Ik dacht bij mezelf: dat meen je niet! Ik had een diploma criminologie op zak!'
Evenmin als ze zichzelf achter een toonbank zag staan, zag ze zich destijds als hotelier. Het liep anders. Dat La Sirenuse - in Positano, aan de Amalfikust - vandaag een van de meest iconische hotels ter wereld is en Emporio Sirenuse uitgroeide tot een van de bekendste jetsetboetieks in Zuid-Italië (de winkel heeft een eigen gamma van exclusieve strandkleding over juwelen tot en met Venetiaans glas en een eigen parfumlijn) is vooral op het conto van Sersale te schrijven.
'In het begin leerde ik veel van de verkopers', zegt ze bescheiden. 'Om eerlijk te zijn: ik weet niet of ik ooit wel geïnteresseerd was in mode. Maar in het leven kan je om het even wat leren.'
Bestsellers
In 2012 ging Sersale eerder toevallig langs bij Viola Parrocchetti, een nicht die in Mumbai woont en vrouwenkleding maakt met lokaal geproduceerd textiel. 'Ik bleef daar uiteindelijk twee maanden', herinnert te zich. 'Ik vond het heerlijk.'
Sersale vond er inspiratie en nam er ambachtslui in dienst die geborduurde kussens voor haar maakten. Vandaag liggen die kussens perfect verspreid rond de champagne- en oesterbar van hotel La Sirenuse. De gasten vinden ze fantastisch en in de hotelboetiek zijn ze een van de bestsellers.
Voor Sersale waren de kussens vooral een signaal dat het iets meer mocht zijn. Een jaar later bracht ze haar eerste 'Emporio Sirenuse Positano'-collectie uit: bedrukte kaftans, jurken, blouses, sarongs, badpakken en enkele zeer trendy shorts.
Toen de collectie op de radar van Linda Fargo, de directeur van de afdeling damesmode bij het luxewarenhuis Bergdorf Goodman in New York kwam, ging de bal helemaal aan het rollen. 'We brachten samen een paar dagen door. Daarna ben ik met een paar stukken naar New York getrokken. Fargo bekeek die samen met drie aankopers, en besloot de hele collectie aan te kopen.' Sindsdien zijn de ontwerpen van Sersale niet alleen verkrijgbaar bij Bergdorf, maar ook in hippe conceptstores van Genève tot Dubai én online bij Matchesfashion en Modaoperandi.
Glamour
Sersale is niet de enige hotelier die erin geslaagd is de aantrekkingskracht van een boetiekhotel - een geur, kleur, textuur of gewoon een herinnering - om te zetten in een productlijn die wereldwijd wordt verkocht. Als stille getuigen van een levensstijl die glamour en nostalgie combineert. Ook hotel Il Pellicano in Porto Ercole, Toscane, heeft het begrepen.
'Als ik kon, dan verpakte ik Marie-Louise zelf,' zegt J.J. Martin, de sterke vrouw achter het mode- en decoratielabel La DoubleJ. Ze heeft het over Marie-Louise Sciò, de vicepresident en creatief directeur van Il Pellicano. In de boetiek van het vijfsterrenhotel organiseerde Martin de voorbije zomers al pop-ups, want 'de mensen in de vijftig hotelkamers zijn helemaal onze doelgroep', zegt ze.
Martin vernoemde een geel-en-wit gestreepte zijden jurk in haar collectie naar het hotel: 'Dinner at the Pellicano'. En samen met het hotel commercialiseert ze ook de handdoekenlijn van de Pellicano-beachclub.
Die beperkte collectie wordt niet alleen verkocht in de boetiek van Il Pellicano, maar ook op de website van La DoubleJ (die naar verluidt druk wordt bezocht door IP-adressen van Brussel tot Seoul) en - opnieuw - bij Bergdorf Goodman.
'Toen mijn vader Roberto in 1965 Il Pellicano overnam, besefte hij dat de hotelsector een zeer gesloten wereld is', zegt Sciò. 'De boetiek was een manier om dat wereldje te openen. De shop bood de kans om iets anders te doen. Veel vrienden die langskwamen, zoals JJ, zijn zelf ontwerper. Het gebeurde dus allemaal op een spontane manier.'
Wereldwijd verkocht
Blijkbaar zijn er almaar meer mensen die willen dat hun huis eruitziet zoals de hotelkamer tijdens hun vakantie. Francesca Bonato en Nicolas Malleville hebben de voorbije 15 jaar een van de meest prikkelende merken neergezet in de hotelwereld: Coqui Coqui telt vandaag vijf boetiekhotels in de Mexicaanse staten Yucatán en Quintana Roo, die vol staan met antiek, brocante en ambachtelijk handwerk, samengebracht in heerlijke voorbeelden van Spaanse koloniale architectuur.
Tegelijk is Coqui Coqui een parfum- en lifestylelabel dat ongeveer tegelijk met de hotelactiviteiten werd opgericht en intussen wereldwijd wordt verkocht - van Ginza Six in Tokio tot Barneys in New York, maar ook via de e-tailer Net-A-Porter.
Bonato besloot samen te werken met de Mexicaanse designer Jacopo Janniello Ravagnan om een volledige modelijn te creëren: Hacienda Montaecristo. Zowel qua idee als op het vlak van uitvoering wil Hacienda Montaecristo - net zoals de hotels van Coqui Coqui - de couleur locale uitdrukken. Dus is elk voorwerp gemaakt met materialen uit Mexico. Zoals de hangmatten van katoen of suède die met de hand geweven zijn. Maar ook de sombrero's van natuurvezel, geproduceerd in samenwerking met lokale hoedenmakers. En uiteraard ook de reistassen van verouderd suèdeleer, eigenlijk een kopie van de tassen waarmee de grootouders van Malleville op reis gingen.
Intussen heeft Coqui Coqui ook een shop geopend op Bora Bora - eigenlijk een oude droom van Malleville, die meer begaan is met geuren dan zijn partner en de zeldzame en exotische flora van de zuidelijke Stille Oceaan wilde ontdekken.
En begin volgend jaar komt daar nog een boetiekhotel bij, helemaal ingekleurd met materialen uit dat deel van de wereld: meteen het eerste Coqui Coqui-boetiekhotel buiten Mexico. Maar het lifestylelabel heeft intussen zo'n reputatie dat de chronologie werd omgekeerd: de 'Senteurs de Polynésie Française'-parfumcollectie is vandaag al te koop in de shop op Bora Bora en in de Coqui Coqui-sites in Mexico - en binnenkort ook in de hele wereld - terwijl pas begin 2020 het boetiekhotel de deuren zal openen.
'Nieuw terrein ontdekken is altijd al de drijfveer geweest', zegt Bonato. Waarmee ze eigenlijk bedoelt dat zowel de hotelkamers in het Mexicaanse Yucatan als de parfumflesjes die verkocht worden bij Barneys in New York getuigen zijn van dezelfde droom. Die van haar klanten, en die van zijzelf. 'Coqui Coqui is een levensstijl. Onze levensstijl.'