Stopcontacten en schakelaars verraden wie je bent – doorsnee, artistiek, hightech of trendy. De Gentse start-up Maison Kallis maakt lichtschakelaars als luxewandjuwelen.
Al eens op gelet? In veel interieurreportages zijn er nauwelijks schakelaars of stopcontacten te bespeuren. Omdat ze vaak als storend in het beeld worden beschouwd, worden ze weggefotoshopt. Schakelmateriaal ziet er niet alleen vaak banaal, wat plastiekerig uit. Het dateert bovendien snel. Het is een element waaraan je gemakkelijk de leeftijd van een woning of verbouwing kunt aflezen. Vergelijk het met een bril: stopcontacten en schakelaars zijn beeldbepalende accessoires die verraden of je doorsnee, artistiek, hightech of trendy bent.
Desalniettemin, in het ‘echte’ leven gebruik je ze tientallen keren per dag. En ze zitten vaak knal in het zicht. ‘In plaats van een noodzakelijk kwaad willen we van schakelaars en stopcontacten een kunstobject maken. Iets waar je interactie mee wil aangaan’, vertelt Stefaan Van Den Broecke, oprichter van Maison Kallis, een dochteronderneming van de Belgische marktleider in schakelmateriaal Niko.
‘De markt van het visueel mooi, high-end schakelmateriaal groeit. Maar onder de merknaam Niko was het moeilijk om zo’n product in de markt te zetten. Vandaar de nieuwe branding voor Kallis’, aldus Van Den Broecke, sinds twee jaar aan de slag bij Niko, waar hij in stilte bezig was met de ontwikkeling en marktintroductie van Kallis.
Rivierkei
Een Kallis-schakelaar kost zowat het tienvoud van de goedkoopste plastic schakelaars op de markt. Die meerprijs uit zich vooral in het design en de materiaalkeuze. Maison Kallis’ collectie is niet hoekig of plastiekerig, maar elegant afgerond, zoals een rivierkei. Ook het gewicht is opvallend: het minimalistische schakelmateriaal is vervaardigd van massieve materialen.
De collectie omvat schakelaars en stopcontacten in verschillende afwerkingen, onder meer messing, koper, nikkel en brons. ‘Binnenkort volgt nog porselein. En we doen onderzoek naar alternatieve duurzame materialen’, zegt Van Den Broecke. ‘Het schakelmateriaal is met de hand afgewerkt, geschuurd of gepatineerd, van glossy tot mat en zelfs ruw. Dat geeft het een uniek touché. De tactiliteit van onze producten is heel belangrijk, omdat je ze nu eenmaal heel vaak aanraakt.’
Discrete halo
Voor de mechaniek van het binnenwerk en de internationale regulering kan het team van Kallis volledig steunen op Niko’s knowhow. Maar qua design en positionering zijn ze helemaal anders dan het Sint-Niklase moederbedrijf. In hun niche is Kallis eerder een concurrent van Basalte en Meljac, dan bijvoorbeeld van de Duitse retroschakelaars van Berker of het Franse Art d’Arnould, het premiummerk van Legrand.
Anders dan de concurrentie is de ‘tactiele feedback’ van de schakelaars. Komt je hand dichter bij de knop, dan gaat een led heel subtiel oplichten aan de achterkant. Gebruik je hem effectief, dan blijft die ‘halo’ discreet branden. ‘De schakelaar laat dus discreet weten dat hij actief is’, zegt Van Den Broecke. ‘We weten uit onderzoek dat mensen weer verlangen naar echte knoppen. Ze raken de touchscreens beu. Je merkt het ook in de nieuwe generatie elektrische wagens: in plaats van schermen is er weer meer fysieke bediening. Mensen willen weer voelen dat ze iets in handen hebben.’
Drie op een rij
Bij Maison Kallis draait alles om luxueuze tactiliteit én gebruiksgemak. ‘In luxevilla’s worden soms ingewikkelde schakelaars of domoticaschermen geïnstalleerd, die acht tot twaalf functies bedienen met kleine knoppen. Je zit op van alles te drukken vooraleer dat ding doet wat je wil. Onze schakelaar heeft twee drukpunten. Heb je meer functies te bedienen, dan plaats je gewoon verschillende schakelaars op een rij. We adviseren tot drie stuks naast elkaar.’
Elegante oplossing, maar dat maakt het natuurlijk wel duur. ‘In high-end woningen is schakelmateriaal één procent van het bouwbudget. Vergeleken met verlichting is dat verwaarloosbaar’, aldus Van Den Broecke.
Maison Kallis heeft schakelaars waarmee je in principe alles kunt bedienen, van lampen tot ventilatie, van zonnewering tot dimmers. ‘Maar als architecten voor een specifiek project bijvoorbeeld graag een temperatuursensor in een schakelaar willen integreren, dan werken we dat samen uit. Wij kunnen op maat ontwikkelen’, zegt Van Den Broecke. ‘We richten ons sowieso op architecten en interieurontwerpers, niet op installateurs of elektriciens. Als zij een schakelaar in rode velours willen, dan kunnen we dat realiseren. Customizen kan in principe in elke RAL-kleur. Zo kan Kallis-schakelmateriaal perfect aansluiten bij hun architectuur of interieurontwerp. Vooral in Frankrijk krijgen we nu al de vraag naar uitvoeringen in exclusieve materialen.’
Artificiële intelligentie
Ook al is Maison Kallis nog een prille start-up, toch liggen de ambities internationaal, want in België is de markt te klein voor zo’n high-end product. Het nieuwe merk heeft voorlopig geen showroom, het hoofdkwartier is een appartement vlak bij Gent Zuid. Daar zit zowel de marketing, R&D als een deel van de productie en packaging. Drie mensen zijn er bezig met de marktintroductie, die nu pas op snelheid komt.
Al is de vraag: is een nieuw premium schakelmerk nog wel nodig in deze tijden van slimme sensoren en artificiële intelligentie in huis, die veel functies automatiseren? Investeer je niet beter daarin? ‘Dat gaat voorbij aan het fysieke contact met een schakelaar of stopcontact. Je woning manueel bedienen is de meest intuïtieve manier van interactie. Het zit in ons DNA. De komende twintig jaar zie ik schakelaars nog niet meteen verdwijnen.’
Maison Kallis
| Website | maisonkallis.com